29 oktober 2024
Analyse Top-100 2024: innoveren om krapte op arbeidsmarkt op te vangen
De blijvende krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor een ongekende golf aan innovaties in de Nederlandse logistiek, zowel in het warehouse als bij het transport. De inzet van onder andere AI en robotica zorgt ervoor dat medewerkers efficiënter en ergonomisch kunnen werken in het warehouse. In het transport worden via smarthub-concepten en digitale platforms ritten zo gepland dat de chauffeur zo min mogelijk leegrijdt, terwijl bedrijven ook steeds meer samenwerken in bundeling van zendingen. Dit zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2024. De nieuwste ranglijst laat zien dat zowel grotere als mkb-dienstverleners innovaties op alle vlakken in hun bedrijfsproces toepassen om zo met succes de samenleving draaiende te houden.
We zien bij de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2024 logistiek dienstverleners dat ook volop doen, door te investeren in onderscheidende innovaties of nauwere samenwerking met ketenpartijen en concullega’s. Vooral de blijvende krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat dienstverleners investeren in mensen en ondersteunende systemen en platforms.
Uitgangspunten voor de top-100 2024
Voordat we de belangrijkste verschuivingen in de top-100 onder de loep nemen, is het goed dat we de uitgangspunten voor het opstellen van deze ranglijst nog eens benoemen. Sinds het begin focust deze top-100 op het marktsegment distributie- en contractlogistiek. Dit betekent dat bedrijven in andere marktsegmenten zoals express/e-commerce of bulklogistiek niet in de ranglijst staan. Als we kijken naar de ranglijst zelf hebben we ook dit jaar niet alleen gekeken naar de ‘harde’ indicatoren als omzet, aantal vaste/flexibele werknemers en aantal vierkante meters warehousing. Integendeel, de focus ligt juist op de ‘zachte’ indicatoren, waarbij de mate van innovatie in al zijn facetten centraal staat. Innovaties zijn inhoudelijke per thema gescoord door een panel van achttien onafhankelijke experts, waar ‘best in class’-bedrijven uit zijn gerold, onderverdeeld naar grote, middelgrote en kleinere bedrijven. Een verdere onderbouwing van de top-100 2024 vindt u in het kader, verderop op deze pagina, maar laten we starten met de top-10.
De top-10: groot in omzet én innovatie
Ook dit jaarheeft DHL Supply Chain/Freight/Forwarding/Ecommerce haar abonnement op de nummer-1 positie in de top-100 verlengd. Dit komt niet alleen door de grootte van het bedrijf in omzet, medewerkers en vierkante meters, maar vooral ook door de ‘best in class’-prestaties op innovatie. Voor het eerst sinds 2020 weet DHL op elk van de zes innovatiethema’s een score van 5 sterren neer te zetten, een unieke prestatie. DHL onderscheidt zich volgens de onafhankelijke experts onder meer door de Accelerated Digitalization- en Automation-programma’s, waarbij per warehouse een duurzame logistieke procesafhandeling wordt gerealiseerd.
Net als vorig jaar is Ceva Logistics op nummer 2 geëindigd, terwijl GXO Logistics een plaatsje doorschuift en voor het eerst op het podium terechtkomt. Verder is Rhenus Logistics terug in de top-10 na een jaar afwezigheid, en ook PostNL Logistics en ID Logistics Benelux stijgen dit jaar enkele plaatsen. Bijna alle bedrijven in de top-10 scoren net als vorig jaar niet alleen goed op omzet en aantal werknemers, maar zijn ook best in class in één of meer innovaties. Enkele voorbeelden: Ceva regisseert de volledige distributie van new finished vehicles vanuit OEM-partners tot aan eindgebruikers en GXO Logistics heeft in Nieuwegein een digital twin geïmplementeerd waarmee simulaties en visualisaties met slotting en routescenario’s gedaan kunnen worden. Rhenus Logistics is niet alleen voorloper op het gebied van duurzame warehouses, maar heeft ook bovengemiddelde aandacht voor ergonomie via een combinatie van de hovercraft van Aerofilm, de box pusher, pick-to-light trolleys, camera scanning en exoskeletons. Ten slotte heeft DB Schenker Logistics in het kader van talentontwikkeling en delen van expertise het Shoe Swap-programma ingevoerd, waarbij medewerkers de mogelijkheid hebben hun baan voor een dag aan te bieden aan een collega. Als laatste geven verschillende top-10 dienstverleners aan dat ze al investeren in opslag van elektriciteit in batterijen, zodat ze een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van de effecten van elektriciteitstekorten.
De top-30: sterke stijgers door fusies en overnames
Als we naar de nummers 11 tot en met 30 kijken, vallen een aantal sterke stijgers en nieuwe binnenkomers op. AB Texel (diverse overnames), Stef Nederland (overname van Bakker Logistiek) en ook SVZ Transport (fusie van VSDV en Zandbergen Transport) stijgen vooral omdat ze groeien in omzet en medewerkers, terwijl ook Logicall als nieuwe binnenkomer op nummer-24 het resultaat is van overnames van enkele dienstverleners (o.a. Janssen en VCK Logistics). De trend van een toenemend aantal overnames en fusies in de logistieke sector komt op deze wijze ook in de top-100 van 2024 naar voren.
Daarnaast zijn er dienstverleners die best in class zijn op één of meer innovatiethema’s. Mainfreight op 11, Nunner Logistics Group op 13 en Nabuurs Supply Chain Solutions op 27 scoren alle drie op maar liefst drie innovatiethema’s vijf sterren. Mainfreight is onderscheidend met zijn online customerportaal Mainchain, waarin ook CSRD-datapunten voor klanten worden opgeslagen. Nunner Logistics optimaliseert de totale value chain van de klant via inzet van platforms bij de bedrijven Bright Cape, Caroz, EyeOn en 3C. Ten slotte is Nabuurs onderscheidend in het dubbel inzetbaar zijn van de hele vloot, die zowel op diesel als biodiesel brandstof kan rijden.
Bron: Logistiek.nl 27 juni 2024 (Analyse Top-100 2024: innoveren om krapte op arbeidsmarkt op te vangen)
De top-100: volop kansen voor mkb’ers die innoveren
Buiten de top-30 is de invloed van innovaties op de index-score (en dus op de positie op de ranglijst) van bedrijven het sterkst. Bij deze groep wordt maar liefst 75 procent van de index-score bepaald door de prestatie op de zes thema’s. Dit hebben we expres zo ingericht, omdat we in deze top-100 meer aandacht willen geven aan de meest innovatieve bedrijven. Welke bedrijven hierbij vallen op dit jaar? Allereerst zijn er een vijftal mkb-bedrijven die koploper zijn in innovatie. Vos Transport Group (31), Oegema Transport Dedemsvaart (36), Zijderlaan (45) en Claassen Logistics (53) scoren best in class in vijf van de zes innovatiethema’s. VTS Transport & Logistics (37) gooit hier nog een schepje bovenop door in alle zes de innovatiethema’s 5 sterren te scoren. Dit bedrijf is daarom tijdens de bekendmaking van de top-100 in Leusden uitgeroepen tot meest innovatieve mkb’er van het jaar.
Een kleine greep uit de redenen waaruit blijkt dat deze vijf bedrijven continu nadenken over innovatie: VTS werkt niet met uitzendkrachten, zodat een optimale binding tussen bedrijf en werknemers en de kwaliteit van logistieke processen gestimuleerd wordt. Bij Claassen Logistics wordt gewerkt volgens het continuous improvement principe, waar jaarlijks circa vijftig WMS-ontwikkelingen uit voortkomen. Zijderlaan scoort net als in 2023 best in class in duurzaam transport en warehousing onder het motto ‘Voortdurend groen in beweging’. Oegema Transport heeft een eigen platform voor ketenregie ontwikkeld, waar alle data samenkomt en transportstromen voor klanten worden geoptimaliseerd. En Vos Transport Group is een koploper in Nederland op het gebied van intermodaal transport via de barge terminal in Deventer en inzet van waterstof-trucks.
Naast deze vijf uitblinkers, zijn er ook partijen met ten minste drie ‘best in class’-scores. Dit zijn Seacon Logistics (35) en De Klok Logistics/Vortex (39). Bedrijven die zich weten te onderscheiden dus, en daarbij is het wellicht een verrassing dat een aantal van hen dalen op de ranglijst. De reden daarvan is tweeledig: allereerst scoorden deze bedrijven vorig jaar ook al goed op een aantal innovatiethema’s, terwijl ze daarnaast in omzet, aantal medewerkers of vierkante meters warehousing wellicht wat minder hard groeien.
Nieuwkomers
In totaal zijn er achttien nieuwkomers in de lijst, met de Euro-Rijn Groep als hoogste op nummer-22. De meeste van de nieuwe binnenkomers staan voor het eerst in de top-100, maar er zijn ook een aantal herintreders zoals Ewals Cargo Care (30) en Nedcargo Logistics Group (38). Andere nieuwkomers stonden al een aantal jaren net buiten de top-100, zoals de Axell Group (64), Melis Logistics (80) en Fiege (92), daarnaast zijn er nieuwe bedrijven als LGI Netherlands (54) en Dynalogic (61) en nieuwe inzenders als Kivits Logistics Group (43) en Rapid Logistics (66). Deelname aan de top-100 is op vrijwillige basis, en zo zijn er ook bedrijven verdwenen uit de top-100 omdat ze de enquête niet (volledig) kunnen of willen invullen.
Innovatie, een constante factor voor logistiek dienstverleners
De sector Logistiek is een van de acht topsectoren in ons land, en dat is een indicatie dat duurzame en betrouwbare logistieke ketens essentieel zijn voor de Nederlandse samenleving. Ook aan het nieuwe Kabinet willen we duidelijk maken dat logistiek meer is dan trucks en magazijnen, en met deze Top 100 Logistiek Dienstverleners proberen we inzicht te bieden in de grote hoeveelheid innovaties die dienstverleners toepassen om adequaat in te spelen op de wensen van klanten en retailers. Op basis van deze top-100 kunnen we ook in de komende maanden innovaties bij dienstverleners aan de samenleving laten zien, door interviews en praktijkverhalen op Logistiek.nl.