Benchmarking van locaties in Tsjechië
Beter inzicht in de concurrentiepositie van de sites in de portefeuille.
Vraag
De opdrachtgever is een toonaangevende logistieke en industriële vastgoedontwikkelaar. Het bedrijf heeft een aanzienlijke portefeuille in Tsjechië. Het bedrijf wilde een beter inzicht krijgen in de concurrentiepositie van de sites in hun portefeuille ten opzichte van andere sites in omringende landen als Duitsland, Polen en Oostenrijk. De benchmark werd uitgevoerd op basis van een relevante case study van een typisch bedrijf dat zou passen bij Tsjechië en de locaties van de ontwikkelaar die in aanmerking komen.
Achtergrond
De vastgoedontwikkelaar is een van de toonaangevende industriële en logistieke vastgoedontwikkelaars in Europa met een sterke portefeuille in Tsjechië en andere Oost-Europese landen. Het bedrijf groeit snel en moest zijn marketinginspanningen vergroten om klanten voor zijn sites te vinden.
Onze aanpak
Het project werd uitgevoerd door eerst drie industriële cases te definiëren: typische profielen van productie- en distributieactiviteiten van bedrijven in e-commerce, biopharma en industriële producten, op basis waarvan de Tsjechische locaties moesten worden gebenchmarkt ten opzichte van locaties in omliggende landen.
Voor de benchmark zijn twee concurrerende locaties in Oostenrijk, twee in Duitsland en twee in Polen geselecteerd.
Op basis van onze ervaring met het uitvoeren van locatiekeuzeprojecten voor dit soort bedrijven werd een uitgebreide set aan factoren bepaald in drie categorieen: kosten, kwaliteit van het vestigingsklimaat en risico.
De kostenanalyse was gericht op het berekenen van de inkomende en uitgaande vrachtkosten, de vastgoedkosten en de arbeidskosten voor elk van de locaties in scope.
Vervolgens verzamelden we gegevens voor elke kwalitatieve factor en elke locatie en op basis daarvan scoorden we elke locatie en berekenden we de gewogen gemiddelde scores voor de kwaliteit van de bedrijfsomgeving en het risico.
Vervolgens werd voor elk van de drie sectorale cases een kosten-kwaliteit-risicomatrix opgesteld om de relatieve positionering van de Tsjechische locaties ten opzichte van de concurrerende locaties in andere landen weer te geven.
Deze analyse liet de klant zien waar de sterke punten van hun locaties in Tsjechië liggen. Het bracht ook factoren aan het licht waarbij deze sites niet zo goed gepositioneerd zijn als sommige andere concurrerende sites, zodat de ontwikkelaar daarmee rekening kon houden bij de verdere marketing van zijn sites.
Resultaat
We hebben een gedetailleerd benchmarkingrapport ontwikkeld met volledige details over de gebruikte gegevens, de scoremethodologie en de positionering van de sites van onze klant ten opzichte van de benchmarksites.
We hebben ook een managementsamenvatting gemaakt met de nadruk op het identificeren van de sterke en zwakke punten ter plaatse, maar ook op het niveau van het nationale investeringsklimaat.
“We zullen de lessen uit dit onderzoek meenemen in onze eigen dagelijkse praktijk, maar deze ook naar onze nationale belanghebbenden brengen, zodat we kunnen werken aan het verbeteren van het algehele investeringsklimaat in Tsjechië.”