Beoordeling distributiecentrum Europa
Wat is nodig on de groeiplannen te ondersteunen.
Vraag
Onze klant wilde begrijpen of het bestaande distributiecentrum in Nederland de toekomstige groei van de Franse markt kon ondersteunen, en om te begrijpen welke mogelijkheden kansen er waren om de bestaande processen te verbeteren met technologie en automatisering.
Achtergrond
Onze klant, een grote internationale drogisterij keten, bedient de Benelux vanuit een eigen distributiecentrum in Nederland. Het distributiecentrum bedient zowel B2B (ruim 1.300 winkels) als D2C. De klant heeft forse investeringen gedaan in automatisering en mechanisatie en wilde weten wat er nodig is om de groeiplannen te ondersteunen en welke mogelijkheden er zijn om de waarde van de (technologie)investeringen te vergroten.
Onze aanpak
Om de situatie te begrijpen, hebben we de bestaande IT, automatisering, mechanisatie en processen in het magazijn van de klant beoordeeld op basis van locatiebezoeken, aangevuld met gegevens over onder meer productiviteit, huidige en toekomstige volumes (stap 1: beoordeel de huidige situatie). De review beantwoordde vragen als: Wat zijn de belangrijkste kosten- en performance drivers? Wat is het belangrijkste bottleneck? Wat is er nodig om de groei in Frankrijk mogelijk te maken?
Bovendien hebben we de productiviteitscijfers van de klant vergeleken met vergelijken branchegenoten, en gekeken welke technologie/automatisering zij gebruiken.
Stap 2 bestaat uit het identificeren en kwalificeren van verbetermogelijkheden. We hebben een lange lijst met relevante technologische ontwikkelingen voor operationele verbeteringen gemaakt op basis van de beste voorbeelden uit trends en ontwikkelingen op het gebied van magazijnautomatisering/-mechanisatie voor zowel B2B als D2C. Samen met de klant hebben we in kaart gebracht welke van deze technologische verbeteringen het meest relevant zijn.
In stap 3 (het maken van een roadmap) hebben we de geïdentificeerde magazijnautomatiserings- en mechanisatietechnologieën beoordeeld en een high-level business case gecreëerd, op basis waarvan we onze klant aanbevelingen hebben gegeven over het optimale gebruik van technologie.
Resultaat
We hebben de huidige magazijnactiviteiten en -capaciteit voor zowel de B2B- als de D2C-activiteiten van onze klant beoordeeld en de productiviteit vergeleken met die van vergelijkbare bedrijven. We constateerden dat voor B2B transport de belangrijkste bottleneck was met betrekking tot toekomstige groei. Onze verbetervoorstellen hadden met name betrekking op aanpassingen in de IT en verbeteringen van het managen en opslaan van gepickte orders. Onze verbeteringen verhogen de productiviteit en verkorten de orderdoorlooptijd.
Voor de sterke groeiende D2C markt is een apart geavanceerd distributiecentrum nodig. We hebben best-in-class ontwerpconcepten aangedragen, denk aan mezzanine, transportbanden, random opslag, continue order-release ipv batch waves, put-walls, , pakketsortering, en automatische verpakkingsmachine. Voor diverse oplossingen hebben we business cases gemaakt en een roadmap/timeline geleverd over hoe onze klant deze verbeteringen van haar D2C proces kan realiseren.