Beoordeling van de operator strategie (in- of outsourcen) van toekomstig distributienetwerk in China voor fashion / lifestylebedrijf met meerdere merken

Het opzetten van een toekomstbestendig distributiecentrum als eerste stap van een netwerk met meerdere DCs in China, dat de groei in alle kanalen faciliteert en dat een hefboomeffect heeft tussen de merken.

Vraag

Het bedrijf groeit snel in Azië en vooral in China, zowel in de detailhandel, groothandel als in online verkoop. BCI heeft het toekomstige distributienetwerk voor de langere termijn voor China ontworpen. Het zal bestaan uit meerdere DC's in heel China, die verder zullen worden ontwikkeld parallel aan de verkoop ontwikkelingen. Stap één in het netwerk is het opzetten van een Distributie Centrum voor de Chinese markt in de regio Shanghai. Dit DC zal in de toekomst ook fungeren als een belangrijke hub voor inkomende goederen die buiten China worden geproduceerd.

De vraag die opdrachtgever aan BCI stelt: moet dit eerste DC in de regio Shanghai (CN) moet worden uitbesteed of moet opdrachtgever dit DC zelf gaan runnen?

BCI is ook gevraagd om de vervolgstappen te ondersteunen, te weten, ofwel de ontwikkeling van een eigen DC te ondersteunen, ofwel de toekomstige logistieke partner te selecteren en te contracteren om het DC te runnen en de transportactiviteiten te beheren. Implementatie van de gekozen oplossing is onderdeel van de opdracht.

Achtergrond

Amerikaans mondiaal kleding- en schoenenbedrijf. Het bedrijf heeft meer dan 10 merken in drie categorieën: Outdoor, Active en Work.

Het bedrijf heeft momenteel meer dan 10 mode-/lifestylemerken. Ze hebben allemaal hun eigen opzet om de Chinese markt te ondersteunen, ook afhankelijk van de markt die ze bedienen (alleen groothandel, detailhandel en zelfs kleine B2C-bedrijven). Sommige hebben (kleine) magazijnactiviteiten in China, sommige verzenden vanuit het Europese of Amerikaanse DC rechtstreeks naar de groothandel, sommige naar retail-DC en sommige zelfs rechtstreeks naar de eindgebruiker.

Het bedrijf wil nu een robuust, toekomstbestendig distributie netwerk bouwen dat de groei in alle kanalen faciliteert en dat een hefboomeffect heeft op alle merken.

Onze aanpak

We ondersteunden het volledige proces van netwerkdesign, in-/outsourcing assessment, 3PL-selectie en implementatie en opstart van logistieke activiteiten in de nieuwe set up.

 Het onderzoek naar in- of outsourcing resulteerde in een advies en besluit om te kiezen voor een hybride oplossing waarbij de vastgoedinvestering gedaan wordt door de klant en het de uitvoering van de logistieke activiteiten wordt uitbesteed aan een gerenommeerd pan-Aziatisch 3PL.

De gestandaardiseerde aanpak van BCI werd gevolgd. Zie de onderstaande afbeelding.

6-steps

Stap 1: Evalueer de huidige situatie

BCI beoordeelde de huidige opzet en de belangrijkste conclusie was dat deze opzet de groei niet kon faciliteren, niet schaalbaar was en lage KPI's had op het gebied service naar klanten.

Stap 2: Review en bepaal de behoeften van de klant en andere vereisten

Toekomstige behoeften zoals snellere doorlooptijden, kortere levertijden en andere wensen van klanten kunnen in de huidige set up niet worden waargemaakt. Ook andere interne eisen zoals de functionaliteiten van het WMS, dagelijkse prestatiedashboards, mate van magazijnautomatisering, uitbreidingsmogelijkheden, etc. werden gedefinieerd.

Stap 3: Bepaal realistische in-/outsourcingscenario’s inclusief hybride

Alle realistische scenario's werden gedetailleerd, inclusief volledige insourcing, volledige outsourcing en er werden meerdere hybride scenario's gedefinieerd.

Stap 4: Analyseer de kosten en de investeringen per scenario

Er werd een kosten- en capex-analyse van alle scenario's gemaakt. Ook werden de kosten en haalbaarheid van technologie, personeel en andere gerelateerde uitgaven, evenals de kosten van het verander proces (transformatie) beoordeeld.

Stap 5: Kwalitatieve beoordeling van scenario’s

In de kwalitatieve beoordeling zijn onder andere alle klanteisen, de interne eisen, de duurzaamheidseisen, risico’s en mate van flexibiliteit en schaalbaarheid opgenomen.

Alle elementen werden samengebracht in een scorecard om het besluitvormingsproces te vergemakkelijken.

Stap 6: Er is gekozen voor het scenario waarin de vastgoedinvestering eigendom is van de klant en de uitvoering en beheer over de logistieke activiteiten worden uitbesteed aan een gerenommeerd pan-Aziatisch 3PL.

Resultaat

Het eindresultaat omvatte:

  1. Toekomstig netwerkdesign voor de volledige Chinese markt
  2. Roadmap om te groeien en het netwerk geleidelijk uit te breiden
  3. Start van een merkgeconsolideerd netwerk met het belangrijkste en eerste DC in Shanghai
  4. Duidelijke conclusie over outsourcingstrategie voor het eerste DC in Shanghai
  5. Geselecteerde en gecontracteerde logistieke partner, die in staat is de groei van de Chinese markt te faciliteren

Huidige stand van zaken: Eerste DC geïmplementeerd en operationeel op afgesproken service- en kostenniveau.