Blueprint Stadshub
Vraag
Stadshubs kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het efficiënter, duurzamer en slimmer maken van stadslogistiek. Stadshubs is echter een breed begrip, er is grote diversiteit aan type hubs en de impact die deze (mogelijk) hebben. Het is dan ook voor gemeenten onduidelijk welke type stadshubs daadwerkelijk een positieve maatschappelijke bijdrage leveren, hoe gemeenten daar invloed op hebben en wat dit ruimtelijk betekent. Om die reden heeft de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen gevraagd hier nader onderzoek naar te doen.
Achtergrond
De Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen wilde komen tot een actieplan om bundeling van goederenstromen via stadsdistributiehubs te faciliteren en te stimuleren. Maar daarvoor was wel van belang om eerst inzicht te verkrijgen in hoeveel ruimte er nodig is voor stadsdistributiehubs, welke locaties daarvoor het meest geschikt zijn, hoeveel ritten er via bundeling daadwerkelijk bespaard kunnen worden en op welke manier het ruimtelijk-instrumentarium (omgevingsvisie, bestemmingsplannen en regionale ruimtelijke plannen) daarvoor ingezet kunnen worden.
Onze aanpak
Onze aanpak bestond uit een aantal onderdelen, te weten:
- Het in beeld brengen van de vraag naar en het aanbod van ruimte voor stadsdistributiehubs
- Het ramen van de impact van stadsdistributiehubs op vervoersbewegingen
- Het inschatten van de behoefte aan microhubs voor de stad
- Het uitwerken van een handelingsperspectief (voor gemeenten) voor een ruimtelijke strategie.
Voor het ramen van de impact van stadsdistributiehubs op de vervoersbewegingen en inschatting van de microhubs hebben we de samenwerking gezocht met onderzoeksbureau TNO vanwege de kennis die zij op dit vlak hebben.
Resultaat
Ons onderzoek voor de regio becijferde dat de additionele ruimtevraag voor stadsdistributiehubs tot 2030 tussen de circa 15 en 25 hectare beslaat. De opgave is vooral kwalitatief van aard: hoe zorgen overheden ervoor dat de juiste functie op de juiste plek wordt bestemd én wordt gerealiseerd. Hiervoor kunnen gemeenten zowel ruimtelijke- als mobiliteitsmaatregelen nemen.
Het onderzoek bevestigde verder de verwachting dat stadshubs een bijdrage kunnen leveren aan het reduceren van het aantal vervoersbewegingen. Per dag konden in de regio namelijk tussen de 1.400-2.000 bestelautoritten en tussen de 80-110 vrachtautobewegingen bespaard worden. Dit is ca 3-4% van het bestelverkeer en 1-2% van het aantal vrachtwagenbewegingen in de regio.
We hebben de regio en gemeenten tot slot geadviseerd om zoekgebieden aan te wijzen voor stadsdistributiehubs in de omgevingsvisie, die te verankeren in omgevingsplannen en verder uit te werken in gebiedsplannen.