12 maart 2025
Nieuw onderzoek Buck Consultants : Geen zichtbaarheid – Geen veerkrachtige toeleveringsketen
Slechts één op de drie bedrijven beschikt over de juiste informatie over haar end-to-end supply chain om eigen wereldwijde supply- en productienetwerken te optimaliseren. De overige 65% tast in het duister in een turbulente tijd waarin mondiale ontwrichtingen plaatsvinden en door importheffingen nog verder zullen gaan ontstaan.
Dit zijn de resultaten van een onderzoek dat Buck Consultants International/BCI Global in samenwerking met Executive Platforms heeft uitgevoerd onder 240 supply chain-leiders in Europa en de VS. BCI is een wereldwijde leider op het gebied van supply chain- en productiestrategieën en locatieselectie en werkt met teams in 10 vestigingen in de VS, Europa en Azië.
Een grote meerderheid van de deelnemers geeft aan externe uitdagingen (bijv. geopolitieke ontwikkelingen) en interne ontwikkelingen (zoals groei, marge) nauwlettend in de gaten te houden en deze mee te nemen in de eigen footprint strategie (zie vraag 1, 3 en 4). Maar slechts 26% voert jaarlijkse stress tests uit om de kwetsbaarheid van de end-to-end supply chain in kaart te brengen.
Patrick Haex, Global Head of Supply Chain Solutions bij Buck Consultants International: “Het beoordelen van interne en externe factoren die van invloed zijn op de footprint-strategie is een gangbare praktijk. Maar het verband tussen de bedrijfsstrategie en de supply chain-strategie is erg los, wat een recept is voor het niet halen van bedrijfsdoelstellingen”.
Slechts 35% beschikt over de juiste gedetailleerde zichtbaarheid en actuele gegevens over de totale toeleveringsketen (zie vragen 9 en 10). Njin-Tsoe Chen, senior consultant bij Buck Consultants International: “Het feit dat slechts één op de drie bedrijven over de juiste gedetailleerde end-to-end zichtbaarheid van hun supply chain beschikt, is echt zorgwekkend. Als de juiste informatie ontbreekt kan een bedrijf ook niet adequate alternatieve supply chain set-ups verkennen. Bovendien brengt gebrek aan zichtbaarheid -zeker met toenemende eisen om de landen van herkomst van componenten en producten bekend te maken en gegevens op productcodeniveau aan te leveren met het oog op handelstarieven- bedrijven in de problemen en worden de mogelijkheden verminderd om de impact van importtarieven te verzachten”.

Bron: Buck Consultants International/BCI Global, maart 2025
Voor meer informatie neem contact op met onze gerelateerde contactpersonen: