Control Tower-strategie en visibility in de supply chain
Het identificeren van synergiemogelijkheden tussen de twee bedrijven na een fusie vanuit een transportmanagement- en organisatieperspectief.
Vraag
Na een grote overname wilde onze klant de synergiemogelijkheden tussen de beide bedrijven in Noord-Amerika in kaart brengen. De focus lag vooral op het transportmanagement- en organisatieperspectief.
Vragen die beantwoord dienden te worden, waren:
- Wat zijn realistische scenario's vanuit organisatorisch perspectief om het transport (in- en uitgaand transport) te beheren met specifieke focus op Noord-Amerikaans wegtransport?
- Kan één transportmanagementorganisatie alle stromen, volumes en vervoerders beheren of dient dit over meerdere partners te worden verdeeld?
- Welke andere realistische scenario's moeten worden geanalyseerd?
- Welke organisatiestructuur en systemen zijn het beste en welke middelen zijn daarvoor nodig?
- Wat zijn de verwachte voordelen vanuit zowel kosten- als kwaliteitsperspectief? Met onderscheid naar indirecte kosten van het beheer van Noord-Amerikaans transport en directe transportuitgaven.
- Hoe kan het bedrijf de voorgestelde nieuwe organisatie succesvol implementeren en transformeren?
Achtergrond
Onze klant, een grote multinational in industriële elektromotoren, generatoren en mechanische aandrijfproducten, heeft onlangs een groot bedrijf in Noord-Amerika overgenomen. Beide bedrijven hebben een uitgebreid netwerk van productielocaties in de VS en Canada. Onze klant verzendt rechtstreeks naar de klant vanuit de fabrieken, terwijl het overgenomen bedrijf over een uitgebreid netwerk van distributiecentra in de regio beschikt. De noodzaak is aanwezig om de synergiemogelijkheden te identificeren tussen de twee bedrijven vanuit een transportmanagement- en organisatieperspectief.
Onze aanpak
De projectaanpak bestond uit onderstaande 5 stappen:
1. Kick off en het in kaart brengen van de huidige activiteiten (brown paper map):
- Afstemming op projectmanagement, governance en belangrijke mijlpalen
- Supply chain mapping van beide bedrijven
- Definitie van benodigde data en andere informatie
2. Mogelijkheden voor huidige set-up en transportoplossingen (baseline):
- Deep-dive in de huidige stromen, service levels, modaliteiten, uitgaven, processen en ander logistieke vereisten
- Huidige organisatorische opzet van beide bedrijven in kaart gebracht
- Identificatie van de eerste, mogelijke optimalisatieoplossingen voor het transport inclusief kwalificatie
3. Design-workshop voor alternatieve transportmanagementscenario’s:
- Benchmarking met andere best-in-class bedrijven mbt de Noord-Amerikaanse transporten, inclusief verschillende Control Tower-concepten en details
- Scorecard van de huidige opzet, inclusief 'wat moet er verbeteren'
- Workshop met onze klant om de baseline te herzien en organisatorische scenario's te identificeren, die de geïdentificeerde besparingen (in stap 2), kunnen faciliteren en realiseren
4. Analyse van de alternatieve scenario’s:
- Geef een gedetailleerd beeld van de alternatieve scenario's, inclusief bijvoorbeeld welke functies centraal versus decentraal georganiseerd kunnen worden, welke processen (verdeeld over operationele, tactische en strategische processen), welke systemen en IT-tools, welke capaciteiten waar nodig zijn, etc.
- Gedetailleerde beoordeling en kwalificatie van de alternatieve scenario's
- Analyse in termen van kosten, personeelsbestand, locaties, systemen, functionaliteiten, competenties, verander-complexiteit ten aanzien van de huidige opzet en medewerkers, enz.
5. Business case, roadmap voor implementatie en presentaties voor senior management:
- Conclusies en aanbevelingen
- Opstellen van de business case en de implementatieplan voor de benodigde veranderingen
- Gedetailleerde rapportage en samenvatting voor buy-in van het senior management
Resultaat
Onze uiteindelijke aanbevelingen omvatten onder meer:
- Het opzetten van een gecombineerde, gecentraliseerde transportmanagement Control Tower voor beide bedrijven voor alle strategische en tactische activiteiten.
- De dagelijkse activiteiten voor alle FTL-, linehaul- en LTL-transport operaties moeten worden gecombineerd in deze Control Tower.
- De dagelijkse transportactiviteiten voor kleine lokale DC's van het overgenomen bedrijf, worden niet in de Control Tower opgenomen. Deze lokale DC’s zullen echter op hetzelfde (toekomstige) transport management systeem (TMS) aangehaakt worden; dit zal zichtbaarheid en verbeteringen (kosten, service en prestaties) mogelijk maken door de optimalisatie van strategische / tactische processen.
- Vanwege een gebrek aan interne competenties en andere HR-gerelateerde redenen, hebben we aanbevolen om de gecentraliseerde Control Tower op te zetten op één specifiek gedefinieerde locatie van onze klant.
De belangrijkste voordelen voor onze klant:
- Voordeel halen uit gezamenlijke transportmanagementoplossingen en geharmoniseerde processen.
- Geïmplementeerde transportoplossingen voldoen beter aan de individuele eisen van de klant.
- Transparantie en verlaging van (transport) kosten.
- Platform voor beheer en zichtbaarheid van inkomende en uitgaande vracht, inclusief proactief exception management.
- Data voor prestatiemanagement.
- Continue verbetering van kosten en performance.
- Creëer een platform om distributienetwerken beter te benutten.
Het implementatieplan omvatte een gefaseerde aanpak en beschreef de route om te beginnen met “laaghangend fruit”, en dit stap voor stap uit te breiden naar alle bedrijven en locaties.