Control Tower-strategie en visibility in de supply chain 2

Het verhogen van de toegevoegde waarde van de huidige transportmanagement-opzet en het identificeren van middelen om de prestaties van de klantenservice te verbeteren.

Vraag

Onze opdrachtgever is een fabrikant van verpakkingsmaterialen voor bedrijven in diverse industriesectoren. Met ruim 50 fabrieken in Europa, verdeeld over 10 business units, is de reikwijdte van het bedrijf pan-Europees.

Onze klant wil de toegevoegde waarde van zijn huidige transportmanagementopzet vergroten en mogelijkheden identificeren om de customer service te verbeteren, naast het vergroten van de toegevoegde waarde de uitbestede transportmanagement-oplossing.

Belangrijke vragen die beantwoord dienen te worden zijn:

  • Hoe ziet de toekomstige inrichting van de transportmanagement-oplossing eruit (organisatie, processen en systemen)?
  • Welke middelen zijn nodig om dit toekomstige model te ondersteunen (organisatie, processen, systemen), zowel intern bij de klant als binnen de uitbestede transportmanagementactiviteiten?
  • Welke mogelijkheden zijn er om de toegevoegde waarde van uitbestedingspartner (4PL) te vergroten?

Achtergrond

Onze opdrachtgever is een fabrikant van verpakkingsmateriaal voor klanten in diverse industriesectoren. Zij werken al enige jaren met een uitbestede transportmanagementoplossing. De voordelen van deze oplossing zijn echter beperkt tot operationele ondersteuning bij het organiseren van transporten vanaf de productielocaties van de klant, inclusief de bijbehorende besparingen.

Verbeterinitiatieven van de uitbestede Control Tower en samenwerking met de klantlocaties moeten worden geïmplementeerd (focus op continue en meer structureel verbeteringen).

Onze aanpak

We hebben het supply chain-team van het bedrijf ondersteund bij het verbeteren van de transport gerelateerde activiteiten. Ons project bestond uit vier fasen:

 Fase 1: beoordeling van de volwassenheid van het transportmanagement:

  • Analyse van de strategische, tactische en operationele transportmanagementprocessen onder ruim 40 medewerkers van de klant
  • Diepte-interviews met de belangrijkste interne stakeholders om hun inzichten en informatie over de verwachte ontwikkelingen te krijgen
  • Site visits aan een aantal fabrieken van de klant
  • Deep-dive sessies met diverse klantafdelingen (o.a. inkoop en supply chain)

Fase 2: 4PL-beoordeling: onder andere een bezoek aan de locatie en een deep-dive van de huidige uitbestede transport management activiteiten. 

Fase 3: Definitie van de belangrijkste lacunes op basis van onze “maturity assessment”-matrix en de verzamelde input, inclusief voorgestelde wijzigingen. In verschillende workshops zijn deze lacunes en relevante wijzigingen samen met de klant uitgewerkt.

Fase 4: Aanbevelingen omtrent:

  • Organisatie: set-up en rollen (inclusief nieuwe functies die nodig zijn) en aantal benodigde FTE’s
  • Processen: gewijzigde en bijgewerkte processen. Advies omvat onder meer proceswijzigingen aan de 4PL-kant
  • Systemen: veranderingen in het bestaande IT-landschap van de klant
  • Advies over hoe de toegevoegde waarde van het uitbestede transportmanagement kan worden vergroot.

Resultaat

Het project resulteerde in een concrete roadmap om de gedefinieerde hiaten te dichten, waaronder:

  • Een advies voor een vernieuwd organisatie opzet/organogram; inclusief de definitie van de benodigde FTE's en de vereiste nieuwe rollen.
  • Het beschrijven van de gewijzigde rollen en verantwoordelijkheden van zowel onze klant als de 4PL (herzien RACI-diagram).
  • Bijgewerkte en gestandaardiseerde processen en manieren om deze processen na te leven, inclusief verbeteringen met betrekking tot het uitbestede transportbeheer.
  • Verbeterd transportplanningsproces.
  • Verbeterde manier van de transport magneetfunctie en verbeterde integratie met de vervoerders
Gerelateerde contactpersonen