Haalbaarheidsonderzoek Zero Emissie Zone Stadslogistiek Gemeenten
Vanaf 2025 voeren 30-40 gemeenten een Zero Emissie Zone in voor Stadslogistiek. BCI is door diverse gemeenten gevraagd een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de invoering van de Zero Emisisie Zone Stadslogistiek.
Vraag
Vanaf 2025 voeren 30-40 gemeenten een Zero Emissie Zone in voor Stadslogistiek. Dit omvat het vracht- en bestelverkeer. Dit is een uitvloeisel van afspraken tussen Rijk en gemeenten in het Klimaatakkoord en onderschreven door belangenbehartigers zoals TLN en Evofendex.
Dit is een opgave met een groot aantal vragen voor gemeenten, zoals wat is de noodzaak, is er draagvlak, hoe groot moet zo’n zone zijn, wat is de impact daarvan op emissies en op ondernemers, etc.
BCI is door diverse gemeenten gevraagd een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de invoering van de Zero Emisisie Zone Stadslogistiek.
Achtergrond
De gemeenten die wij geholpen hebben zijn G40 gemeenten en van hen wordt verwacht dat zij de ZE Zones invoeren. De landelijke opgave past veelal goed bij de lokale opgaven, zoals verbeteren van leefbaarheid, aantrekkelijke binnenstad en toekomstbestendige inrichting van het verkeer. Het invoeren van een ZE zone Stadslogistiek is één van de (beperkte) mogelijkheden die gemeenten zelf hebben om effectief klimaat- en luchtemissies te reduceren.
Onze aanpak
In onze haalbaarheidsonderzoeken staat een aantal elementen centraal:
Inzicht in effecten
Via effect- en impactstudies zijn de ruimtelijke, economische en mobiliteitseffecten van de zone in beeld gebracht. We baseren onze werkwijze op basis van verkeerscijfers, prognoses over de autonome verschoning van het wagenpark en inzet van emissieloze voertuigen. Het inschatten van gedragseffecten, oftewel: hoe gaat de markt reageren op de ZE zone is daarbij ook een belangrijke factor die we meenemen en met onze logistieke expertise goed kunnen duiden. Hiermee konden we, voor verschillende varianten van de zones aangeven wat de maatschappelijke kosten en baten zijn van het al dan niet invoeren van een ZE zone.
Draagvlak bij ondernemers
Samen met de gemeenten hebben we diverse bijeenkomsten en participatietrajecten georganiseerd met belanghebbenden, zoals ondernemers die gevestigd zijn in de beoogde ZE Zone en hun leveranciers en transporteurs. Met elkaar hebben we nagedacht over de impact van de zone, de haalbaarheid en de eventuele noodzaak voor flankerende maatregelen zoals het gebruik van slimme voertuigconcepten, hubs en financiële ondersteuning.
Resultaat
Inzicht in effecten en duiding van draagvlak van de ZE zone zijn essentiële onderdelen gebleken bij de besluitvorming van gemeenten over het al dan niet invoeren van de ZE zones. Ook wordt hiermee de robuustheid van later benodigde verkeersbesluiten beter geborgd. Al onze haalbaarheidsstudies voor gemeenten zijn voorzien van routekaarten, stappenplannen / implementatieplannen, zodat gemeenten na besluitvorming over de Zone direct kunnen starten met de verdere voorbereiding.
Gemeenten Tilburg, Arnhem, Nijmegen, Ede, Maastricht, Venlo, Heerlen, Gouda, Alphen aan den Rijn, Delft, Enschede