De kracht van Regionale Logistieke Ecosystemen
Vraag
Provincies en regio’s hebben een behoefte om de kracht van hun regionale logistieke ecosysteem in kaart te hebben. Logistieke activiteiten zorgen voor economische waarde en werkgelegenheid, maar hebben ook landschappelijke impact. BCI Global heeft een analysetool ontwikkeld waarmee de huidige en toekomstige kracht van de regionale logistieke ecosystemen berekend kan worden. BCI Global heeft deze analysetool gebruikt om deze kracht van logistieke ecosystemen te bepalen voor:
- alle 24 provincies in België en Nederland
- alle 40 COROP Regio’s in Nederland
De vraag is hoe de kracht van een dergelijk regionaal ecosysteem voor Benelux provincies kan worden bepaald. Daarbij is het van belang om niet alleen terug te kijken naar de prestaties in het verleden, maar ook vooruit op basis van de ontwikkelmogelijkheden. Meer dan de foto van logistieke bedrijvigheid van vandaag dient een logistiek ecosysteem de toekomstige kracht van een provincie voor het vestigen en uitbreiden van logistieke operaties weer te geven. Onze analysetool is dus gericht op de duurzame ontwikkeling van het regionale logistieke ecosysteem in de nabije toekomst. Hierbij geeft BCI Global perspectief aan Europese provincies en regio’s om een robuust en toekomstbestendig beleid op dit vlak te ontwikkelen.
Achtergrond
Provincies en regio’s zijn gebaat bij een duurzame ontwikkeling van regionale logistieke bedrijfsactiviteiten, zodat de brede welvaart en welzijn binnen een regio op langere termijn versterkt wordt. Logistieke operaties zijn noodzakelijk voor een geolied lopende samenleving, maar vanwege de schaarse ruimte is er ook veel druk om deze operaties optimaal in te richten. Logistieke vastgoedontwikkelaars willen graag duurzame distributiecentra realiseren, terwijl ontwikkelmaatschappijen en Kamers van Koophandel graag kansrijke en regionaal waardevolle logistieke operaties willen laten vestigen en groeien.
Deze opdrachtgevers hebben daarom de handen ineengeslagen om BCI Global de analysetool “De kracht van Regionale Logistieke Ecosystemen” te laten ontwikkelen en gebruiken om de kracht van deze ecosystemen in diverse regio’s te bepalen en met elkaar te vergelijken. Het gebruik van deze tool geeft provincies en regio’s waardevolle inzichten en lessen van best-in-class partijen om een optimaal regionaal logistiek vestigings- en ontwikkelbeleid te voeren.
Onze aanpak
In een provincie werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen nauw samen. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de samenstelling en kracht van het regionale ecosysteem voor een effectief logistiek beleid. Hieruit komen de ‘knoppen’ waaraan kan worden gedraaid om het ecosysteem in een provincie te versterken. De provincie is, naast ook de regio, het juiste schaalniveau om logistieke ecosystemen te analyseren en te versterken, omdat arbeidsmarkt, bedrijfshuisvestingsmarkt en multimodale ontsluiting ook juist op dat geografische niveau onderscheidend zijn.
Een regionaal logistiek ecosysteem bestaat volgens BCI Global uit 4 thema’s/hoofdcategorieën met elk 4 factoren. De thema’s zijn:
- Voldoende marktomvang en kansen voor business development voor logistieke operaties
- Aantrekkelijke fysieke bedrijfsomgeving voor logistieke faciliteiten
- Ontwikkeling arbeidsmarkt voor distributiecentra
- Hoge mate van innovatie en duurzaamheid in logistieke operaties.
De analysetool “Kracht van regionale logistiek ecosystemen” van BCI Global geeft een overall-inzicht in de toekomstkracht van provincies en regio’s binnen één of meerdere landen. Voor de aantrekkelijkheid van provincies voor alleen internationale logistieke centra of juist alleen nationale distributie zijn sommige factoren van groter of minder belang en kunnen de scores afwijken. Dat geldt ook voor de gehanteerde gewichtensets van de 16 factoren en 47 indicatoren. Deze zijn gebaseerd op de jarenlange ervaring van BCI Global met locatiekeuzes van logistieke centra in binnen- en buitenland.
Dit regionale logistieke ecosysteem is samengesteld vanuit de gedachte dat een robuuste logistieke hot spot méér is dan alleen een verzameling ‘losse’ bedrijven met logistieke operaties. De prestatie van het logistieke ecosysteem is interessant voor zowel regionale overheden als specifieke bedrijven. Overheden krijgen met dit ecosysteem een beargumenteerd overzicht van de huidige en verwachte toekomstige prestatie van een provincie op logistieke gebied. Ze kunnen hierbij de presentaties van verschillende provincies met elkaar vergelijken. Daarnaast is voor het succesvol ontwikkelen van en investeren in logistieke vastgoed inzicht in de logistieke kracht van provincies van groot belang. Hiermee is het regionaal logistiek ecosysteem ook voor vragers naar en aanbieders van logistieke vastgoed van groot belang.
In een logistieke provincie werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen in een triple helix verband, Voor de triple helix is het belangrijk om inzicht te krijgen in het regionaal ecosysteem voor een effectief logistiek beleid. Hieruit komen de ‘knoppen’ waaraan kan worden gedraaid om het ecosysteem in een provincie te versterken. De provincie is, net als ook de regio, het juiste schaalniveau om logistieke ecosystemen te analyseren en te versterken, omdat arbeidsmarkt, bedrijfshuisvestingsmarkt en multimodale ontsluiting ook juist op dat geografische niveau onderscheidend zijn.
Resultaat
BCI heeft de analysetool “Kracht van regionale logistiek ecosystemen” toegepast om een ranglijst te bepalen van de kracht van deze ecosystemen in de 24 provincies van België en Nederland gezamenlijk.
De algemene conclusie is dat de provincies Noord-Brabant en Antwerpen vrijwel niet voor elkaar onderdoen in de kracht en veelzijdigheid van het Regionaal Logistiek Ecosysteem in de Benelux. Noord-Brabant komt op de nr. 1 positie met een zeer krappe voorsprong, maar het verschil is minimaal. Beiden hebben wel een verschillend opgebouwd ecosysteem: Noord-Brabant is sterker in Fysieke Bedrijfsomgeving en Innovatie en duurzaamheid, terwijl Antwerpen sterker is in Markt en Business Development en Arbeidsmarkt. Beide provincies hebben daarnaast een combinatie van Europese distributie activiteiten en regionale/stedelijke distributie, en Antwerpen heeft daar bovenop ook de tweede haven van Europa binnen de provinciegrenzen.
Na deze twee provincies komt de provincie Zuid-Holland op nr. 3 van de ranglijst. Deze provincie heeft net als de provincie Antwerpen ook een zeer grote haven binnen de provinciegrenzen, en combineert dat met Europese distributie activiteiten en regionale/stedelijke distributie. De vierde en vijfde plaats zijn voor de Nederlandse provincies Limburg en Gelderland, terwijl de Belgische provincies Limburg en Oost-Vlaanderen geëindigd zijn op de plaatsen 6 en 7. De provincie Noord-Holland is daarna als nr. 8 geëindigd, terwijl op nummer 9 met Luik de eerste Waalse provincie genoteerd staat. Het land Luxemburg sluit tenslotte de top-10 van regionale logistieke ecosystemen in de Benelux af.
Bron: Buck Consultants International
Bron: Buck Consultants International
“De resultaten van de analysetool “Kracht van Regionale Logistieke Ecosystemen” geeft ons beter inzicht in de toekomstige bijdrage van logistieke operaties aan regionale welvaart. Dit is van groot belang in de provinciale discussies die we momenteel hebben, omdat we hiermee de argumenten op tafel krijgen” – Eelco Brinkhoff, Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij BOM