Distributiecentrum assessment Fashion

Verbeter de prestaties van de logistiek dienstverlener.

Vraag

Onze klant wil de efficiency verbeteren van het Europese centrale distributiecentrum en distributienetwerk dat wordt gerund door een logistieke dienstverlener. Wij zijn gevraagd de huidige bedrijfsvoering te beoordelen en aanbevelingen te doen aan de logistiek dienstverlener.

Achtergrond

Onze klant, een internationaal modemerk, bedient haar B2B- als D2C-kanalen vanuit een uitbesteed distributiecentrum. Producten zijn Goods-on-Hanger (GOH), die in een geautomatiseerd magazijn met sorteerders worden verwerkt. Onze opdrachtgever is niet tevreden over de prestaties van de logistiek dienstverlener.

Onze aanpak

Om de bestaande activiteiten te beoordelen, aanbevelingen te doen en een routekaart voor verbetering te creëren hebben we onze bewezen drie-stappen aanpak gebruikt:

  1. Beoordeel de huidige situatie (AS-IS)
  2. Identificeer en kwalificeer kansen
  3. Maak een verbeterplan

Stap 1 was het beoordelen van de AS-IS-situatie, het uitvoeren van locatiebezoeken en ontdekken hoe de logistieke dienstverleners tegen de huidige situatie aankeek. De logistiek dienstverlener was zich bewust van de ontevredenheid van de klant en heeft zijn eigen bedrijfsvoering onderzocht naar verbeterpunten. Wij hebben deze review beoordeeld en vastgesteld dat de observaties en lessen van de logistiek dienstverlener correct maar onvolledig waren.

In stap 2 hebben we interactieve workshops gehad met de klant en de logistiek dienstverlener om de bedrijfsvoering beter te begrijpen en verbetermogelijkheden te identificeren. We hebben naar verschillende elementen van de operatie gekeken, waaronder de capaciteit, de organisatie structuur, de algehele productiviteit, kwaliteit (ordernauwkeurigheid) en de lay-out van de locatie.

Onze aanbevelingen waren om een gedetailleerde capaciteitsanalyses uit te voeren, met duidelijke afspraken om de verwachtingen op één lijn te brengen om de productiviteit zodanig te verbeteren dan het in staat zou zijn om toekomstige volumes te kunnen verwerken.

We hebben organisatie verbeteringen geïdentificeerd, inclusief aanbevelingen voor het opzetten/vergroten van een lean & continuous improvement cultuur door het verbeteren van de communicatie en de betrokkenheid van magazijn medewerkers.

Er waren grote verschillen tussen geplande en gerealiseerde productiviteit. Onze aanbeveling was om duidelijke en frequente feedbackloops te implementeren om deze productiviteitsproblemen aan te pakken.

De kwaliteit van leveranciers was onder de maat; onze aanbeveling was om leveranciers op verschillende kwaliteitsaspecten te controleren op basis van historische prestaties. Om de kwaliteit van pick/pack/ship te verbeteren, hebben we wijzigingen aangebracht het pick/pack proces, die resulteerden in een hogere productiviteit en een verbeterde pickkwaliteit, waardoor het aantal verzendfouten daalde.

Ten slotte hebben we de lay-out van de faciliteit beoordeeld en lay-out verbeteringen aangebracht die de productiviteit verhoogden voor fast- en slow-movers. We hebben ook aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van technologie, de operationele veiligheid en de ergonomie van het pick/pack/ship proces.

In stap 3 hebben we een routekaart opgesteld voor de verschillende verbeteringen:

  1. onmiddellijk
  2. korte termijn (1-2 maanden)
  3. middellange termijn (3-6 maanden)

Resultaat

We beoordeelden de ondermaats prestaties van het distributie centrum. Op basis van een locatiebezoek en een interactieve workshop met de klant en de logistieke dienstverlener hebben we de capaciteit, de organisatie, de productiviteit, de kwaliteit van de leveranciers, de werking van het magazijn en de indeling beoordeeld en aanbevelingen gedaan. 

We hebben een routekaart opgesteld waarin de belangrijkste aandachtspunten zijn behandeld en hebben we aangegeven hoe en wanneer de aanbevelingen kunnen worden geïmplementeerd. De routekaart bestond uit 3 elementen voor a) onmiddellijke acties, b) kortetermijninitiatieven (1-2 maanden) en c) tussentijdse initiatieven (3-6 maanden) om de klant en logistiek dienstverlener te ondersteunen om naar het volgende prestatieniveau te gaan.