Eisen aan het nieuwe magazijn, magazijn ontwerp en implementatie

Het definiëren van de eisen voor het toekomstige distributiecentrum voor de Europese markt.

Vraag

De belangrijkste vragen van onze klant zijn het bepalen van de vereisten voor het toekomstige Europese magazijn, het geven van aanbevelingen over automatisering en technologie, en het ondersteunen van het ontwerp en de implementatie.

Achtergrond

Onze klant, een internationaal schoenenmerk, belevert haar klanten in Europa vanuit een eigen magazijn in Nederland. De verwachting is dat het Europese markt de komende vijf jaar verdubbeld. Het huidige magazijn heeft onvoldoende capaciteit om deze groei te verwerken. Het bestaande magazijn voldoet niet; Om de sterke groei te kunnen huisvesten is een nieuwe locatie nodig.

Belangrijke elementen in dit geval zijn de sterke schommelingen in het aantal benodigde order verzamelaars als gevolg van hoge piek vraag in het seizoen, en de verschuiving van B2B naar e-commerce. Het is belangrijk om arbeid, opslagruimte en technologie/automatisering goed te balanceren om de gewenste flexibiliteit te garanderen.

Onze aanpak

We hebben deze vragen van onze klant beantwoorden met behulp van ons Magazijn ontwerp stappenplan, gevolgd door inkoopproces en implementatieondersteuning.

Magazijn ontwerp

BCI gebruikte onze beproefde 4-stappenaanpak:

  1. Bepaal de locatie rekening houdend met vastgoed- en arbeidsmarkt
  2. Identificeer eisen en processen voor het nieuwe magazijn
  3. Bepaal de benodigde mechanisatie en automatisering
  4. Maak het masterplan en de bijbehorende tijdslijn

Stap 1 : Bepaal de locatie rekening houdend met de vastgoed- en arbeidsmarkt. Het aanbod op de vastgoedmarkt van magazijn ruimte was schaars. Wij hebben de opdrachtgever ondersteund bij het kijken naar diverse greenfield (nieuwe bouw) en brownfield (bestaande bouw) oplossingen. Hierbij hebben we, naast het zoeken van de juiste locatie, tevens de lokale arbeidsmarkt uitgebreid beoordeeld om er zeker van te zijn dat op de nieuwe locatie nu en in de toekomst voldoende werknemers beschikbaar zijn.

In stap 2 willen we de processen en vereisten voor het nieuwe magazijn begrijpen. Dit vergt een gedetailleerde analyse van de gebruikelijke magazijnactiviteiten: ontvangst/inslag, opslag, sorteren, aanvullen, order verzamelen, verpakken, verzenden, aanvullende activiteiten (VAS, Value Added Services) en retourprocessen. We hebben ook in detail de benodigde ruimte eisen van het nieuwe magazijn in kaart gebracht op basis van de voorspelde groei. Hierbij hebben we een onderscheid gemaakt voor de verschillende functionele gebieden zoals cross-dock, pick locaties,  bulkopslagruimte, en opslag voor verpakkingsmateriaal.

In stap 3 vertalen we deze eisen naar de benodigde mechanisatie en automatisering. Hierbij valt te denken aan het bepalen van het type en aantal benodigde VNA trucks, reachtrucks, EPT’s, orderverzamelkarren en shuttlesysteem voor e-commerce. Verder hebben we verschillende opslagtechnologieën vergeleken, van low-tech oplossingen zoals standaard palletstellingen tot ASRS, auto-store en bijbehorende conveyers.

Stap 4 was het integreren van de verschillende elementen en het creëren van een hoogwaardig distributiecentrumontwerp.

Nadat het senior management het ontwerp op hoog niveau had goedgekeurd, zijn we overgegaan tot ons inkoopproces in drie stappen.

Inkoopproces

BCI hanteert een bewezen 3-stappenaanpak voor inkoopproces en implementatie van het magazijn ontwerp.

In stap 1 hebben wij samen met onze opdrachtgever de detail eisen aan het gebouw bepaald. We hebben gekeken naar alle verschillende elementen binnen een faciliteit: Sprinkler, IT & datanetwerk, lichtplan, temperatuurbeheersing, BREAAM-niveau, beveiliging (TAPA/FSR), et cetera. In deze stap hebben we ook het Programma van Eisen ( PvE ) opgesteld om onze klant te ondersteunen bij het benaderen van de markt om de juiste partner te vinden om het ontwerp te realiseren. Typische elementen van het PvE zijn onder meer de vereiste vrije hoogte, kolomafstand, branddeuren (aantal/kwaliteit), vloervlakheid en puntbelastingen (die beide afhankelijk zijn van de opslag methodiek en technologie, automatisering en mechanisatie), dockdeuren, batterijlaadruimte en grootte van de mezzanine.

In stap 2 hebben we het leveranciersselectieproces ondersteund, op basis van de documentatie uit stap 1.

Stap 3 was de leveranciersbeoordeling en gunning en het contracteren.

Resultaat

Op tijd, en binnen budget implementatie van een nieuw magazijn dat in staat in om de toekomstige groei te ondersteunen. Een soepele implementatie en opstart fase , een tevreden klant.