06 augustus 2024
Gemengd beeld van vestigingsklimaat in België voor logistieke activiteiten
Gemengd beeld van vestigingsklimaat in België voor logistieke activiteiten
- Beschikbaarheid van ruimte voor logistieke activiteiten relatief gunstig
- Arbeidsklimaat internationaal vergeleken ongunstig
De Belgische vastgoedmarkt zal dit jaar stabiliseren: na een forse terugval van 1.2 miljoen m2 in 2022 naar (ingeschat) 920.000m2 in 2023, komt de opname dit jaar uit op 940.000 m2 zo verwachten leidende internationale logistiek vastgoedontwikkelaars, beleggers en experts. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag.
Dat zijn de conclusies voor België uit een Europees onderzoek van het logistieke en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International onder de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.
“De stabilisatie van de vraag is na de forse terugval in 2023 een opsteker. Door de lage leegstand en gestegen financieringskosten stijgen de huren licht”, zo becommentarieert Kees Verweij, partner bij Buck Consultants International. “Uit onze internationale vergelijking blijkt dat de beschikbaarheid van logistieke ruimte in België verhoudingsgewijs gunstig is. Alhoewel op de logistieke als Antwerpen-Brussel nauwelijks nog greenfieldontwikkelingen kunnen worden gerealiseerd is elders bijvoorbeeld in Oost-Vlaanderen en Limburg, het aanbod ruimer”.
Kosten en beschikbaarheid van personeel zijn een belangrijke locatiefactor voor fabrikanten en logistieke dienstverleners, die hun Europese warehouse-activiteiten willen uitbreiden. René Buck, directeur Buck Consultants International: “Alhoewel ook in België warehousemedewerkers lastig te vinden zijn is dat in de buurlanden in nog sterkere mate het geval. Aan de personeelskostenkant en flexibiliteit op de arbeidsmarkt scoort België echter ongunstig. Het kostennadeel ten opzichte van Nederland en Duitsland is nog beperkt, maar in vergelijking met landen in Centraal- en Oost-Europa groot. Dat leidt ertoe dat internationale bedrijven die risico’s op verstoringen van hun supply chain willen verminderen door een deel van hun productie- en assemblage-activiteiten uit China terug te halen naar Europa, vooral kiezen voor Tsjechië, Hongarije, Polen en Roemenië. De lagere personeels- en vastgoedkosten wegen dan ruim op tegen de hogere transportkosten om de West-Europese markten te beleveren”.