Europese DC-locatiestudie voor industrieel bedrijf
Het identificeren van de beste locatie voor een nieuw geconsolideerd distributiecentrum.
Vraag
Onze klant, één van de toonaangevende fabrikanten en handelsbedrijven van industriële producten en gereedschappen toegepast in o.a. de jacht- en scheepsbouwindustrie, beschikte over een aantal distributiecentra in heel Europa en had het besluit genomen op zoek te gaan naar de beste locatie voor een nieuw geconsolideerd distributiecentrum van ongeveer 20.000 m2.
Achtergrond
Het bedrijf is een toonaangevende, in de VS gevestigde fabrikant van industriële producten en gereedschappen die bijvoorbeeld worden toegepast in de scheepsbouwindustrie.
Het bedrijf beschikt over een breed scala aan producten, van hoogwaardige kapitaalgoederen tot reserveonderdelen en componenten met een hoog volume en lage marges.
Consolidatie van de bestaande distributiecentra was bedoeld om schaal te creëren en de processen te automatiseren en ook om de klantenservice over de verschillende delen van het bedrijf te harmoniseren.
Onze aanpak
In dit project volgden we onze beproefde aanpak van locatieselectie. Het project werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met het projectteam van het bedrijf, waarin zowel management- als functionele experts van verschillende bedrijfseenheden betrokken waren bij de scope van het project.
De genomen stappen kunnen als volgt worden samengevat:
1. Kick-off fase: afbakening van het project en het opstellen van het profiel van het potentiële nieuwe distributiecentrum in termen van omvang, werkgelegenheid en belangrijke locatievereisten.
2. Longlist analyse: op basis van initieel onderzoek door BCI werd een longlist van 16 potentiële distributiecentralocaties in 8 Europese landen opgesteld . Deze lijst bevatte ook de huidige DC-locaties van het bedrijf. Er is een desk research analyse uitgevoerd om deze locaties te vergelijken en te rangschikken op basis van een beperkte reeks kritische locatiefactoren. Het resultaat van deze stap was een shortlist van 8 locaties in 4 landen voor verder onderzoek.
3. Shortlist analyse: de 8 locaties op de shortlist werden geanalyseerd op basis van een gedetailleerde set van kosten, kwaliteit van de bedrijfsomgeving en risicofactoren. We hebben gedetailleerd onderzoek uitgevoerd naar elk van de locaties, waarbij we gebruik hebben gemaakt van onze eigen databases, openbare bronnen, informatie van economische ontwikkelingsbureaus in de betrokken landen en regio's, arbeidsmarktexperts, vastgoedmakelaars, enz. Het resultaat van deze gedetailleerde analyse was de selectie van de top-3 locatie voor veldwerkanalyse.
4. Veldwerk: een gecombineerd BCI/klantteam is op bezoek geweest bij de geselecteerde drie toplocaties. Er werden specifieke locatieopties (bestaande gebouwen en greenfield opties) bezocht die overeenkwamen met de criteria van de klant, er werden bijeenkomsten gehouden met economische ontwikkelingsmaatschappijen, gemeenten, recruiters, soortgelijke bedrijven, etc.
5. Selectie: op basis van deze laatste stap is de definitieve selectie gemaakt en is er een roadmap voor de implementatie opgesteld.
Resultaat
Voor de realisatie van dit nieuwe distributiecentrum heeft het bedrijf een regio en locatie in Nederland geselecteerd. Er werden mogelijkheden voor stimuleringsmaatregelen beoordeeld, maar echte financiële pakketten waren niet beschikbaar. Wel zijn er afspraken gemaakt met de betrokken instanties om het bedrijf te faciliteren in het landingsproces (vergunningen, arbeidsmarkt).
“Door deze op feiten gebaseerde aanpak van BCI toe te passen, konden we tot een goed gefundeerde locatiebeslissing komen, waarbij we de meningen die sommigen van ons hadden bij enkele van de kandidaat-locaties van tafel konden halen.”