06 augustus 2024
Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen
- De Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen
- De mondiale zeevrachttarieven zijn stabiel op laag niveau, maar de luchtvrachttarieven zullen verder dalen met nog eens 5%
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Transport Monitor van het toonaangevende supply chain- en logistieke adviesbureau Buck Consultants International. Voor de tiende keer op rij gaf een expert-panel van verladers en producenten haar verwachtingen over de ontwikkeling van de vrachttarieven voor de komende zes maanden.
Ondanks de economische vertraging en hevige concurrentie zijn de Europese vrachttarieven de afgelopen twaalf maanden gestegen als gevolg van inflatie en hoge brandstofkosten. Het BCI-panel verwacht dat de tarieven voor vrachtvervoer over de weg de komende zes maanden verder zullen stijgen met 8%. Belangrijkste redenen: inflatie, loonsverhogingen voor chauffeurs en investeringen in elektrische vrachtwagens. “Maar met name ook de verhoging van de Duitse tol speelt een belangrijke rol. Deze zogenaamde Maut zal per 1 december bijna verdubbelen, van 19 eurocent naar 35 cent per kilometer”, legt Carlo Peters, Principal Consultant bij Buck Consultants International, uit. De tarieven voor Europees pakketvervoer zullen naar verwachting ook stijgen: met 4% voor pakketvervoer binnen Nederland en tot 7% voor grensoverschrijdend pakket vervoer binnen Europa.
“De tijden van torenhoge mondiale zeevrachttarieven zijn definitief voorbij” zegt Robert Wieggers, Principal Consultant bij BCI: “Er wordt een voortzetting van de historisch lage tarieven verwacht, ondanks het feit dat de European Trade System-toeslag om de CO2-emissieniveaus terug te dringen vanaf januari 2024 wordt ingevoerd. Onze schatting is dat dit 25-75 euro extra kosten per container betekent. De verwachting is dat vervoerders deze extra kosten hoogstwaarschijnlijk niet aan hun klanten zullen kunnen doorberekenen”.
De mondiale luchtvrachttarieven zullen de komende zes maanden met 5% dalen. “De vraag zal naar verwachting zwak blijven”, zegt senior consultant Henry van den Born. “Zelfs als we rekening houden met het komende piek-kerstseizoen, maken volle magazijnen en angst voor een recessie de markt niet enthousiast, terwijl de beschikbare vrachtcapaciteit in passagiersvliegtuigen alleen maar toeneemt.”