Electronica & High tech
De elektronica- en hightechindustrie wordt geconfronteerd met ongekende uitdagingen in de steeds evoluerende markt. Met de toegenomen complexiteit van de mondiale toeleveringsketens, de hevige concurrentie en de behoefte aan nieuwe productintroducties is het belangrijker dan ooit tevoren om uw mondiale productie- en distributieactiviteiten en toeleveringsketen onder de loep te nemen. Dit is immers een belangrijke factor voor het toekomstig succes van uw bedrijf.
Hier zijn zes belangrijke trends waarmee u rekening moet houden vanuit het perspectief van de end-to-end supply chain, operationele activiteiten en footprint (netwerk van productie- en distributievestigingen):
1. Complexiteit in wereldwijde supply chains
De mondiale toeleveringsketen wordt steeds complexer en het is essentieel om over volledig inzicht en analytisch vermogen te beschikken om binnen een zeer kort tijdsbestek (dagen in plaats van weken) strategische en tactische beslissingen te kunnen nemen.
2. Footprint strategie
Een alomvattende strategie voor het netwerk van fabrieken is nodig om de risico's te verminderen en de inkoop en productie in China in evenwicht te brengen met andere regio's, om zich aan te passen aan nieuwe producten in het portfolio, en om duurzaamheids- en circulariteitsdoelstellingen te bereiken.
3. De noodzaak van zichtbaarheid in de supply chain
Het hebben van realtime zichtbaarheid in alle lagen van de supply chain is van cruciaal belang voor succes. Dit helpt risico's te beperken en kansen te identificeren.
4. New Product Introductions (NPI)
Het aantal nieuwe productintroducties neemt toe met een snelle daling van de productwaarde in de loop van de tijd, waardoor het van cruciaal belang is om een robuust productlevenscyclusbeheersysteem te hebben en manieren om de markten te voorzien van NPI-stromen.
5. Concurrentie op de markt
De concurrentie is hevig en het is van cruciaal belang om de activiteiten te stroomlijnen om hogere kosten te compenseren en winstgevendheid te verbeteren.
6. Vereenvoudiging van het bedrijfsmodel
Het stroomlijnen van activiteiten is essentieel om de complexiteit en kosten te verminderen en tegelijkertijd de snelheid en flexibiliteit te verbeteren. Dit omvat ook het aanpassen van de go-to-market-strategie voor geografische markten.
Als u deze belangrijke trends in aanmerking neemt, is het duidelijk dat het herzien van uw productie- en distributienetwerk een cruciale stap voor succes is. Een alomvattende footprint strategie moet rekening houden met de voor- en nadelen van decentralisatie van inkoop en productie in verschillende regio's om kosten en risico's in evenwicht te brengen. Dit ondersteunt ook duurzaamheids- en sociale verantwoordelijkheids-doelstellingen. Ten slotte is een belangrijke drijfveer voor hightechbedrijven om hun productie footprint te herzien ook de druk op de beschikbaarheid van talent (kwantiteit en kwaliteit) op veel locaties over de hele wereld.
Samenvattend maakt de elektronica- en hightechindustrie aanzienlijke veranderingen door, en het is essentieel voor uw bedrijf om u aan te passen om voorop te blijven lopen. Het beoordelen van uw wereldwijde productie- en distributieactiviteiten en toeleveringsketen is van cruciaal belang voor succes. Een alomvattende footprintstrategie die rekening houdt met inkoop, productie en duurzaamheid zal een belangrijke hefboom zijn voor succes in de toekomst. Het motto is: samenwerken om de activiteiten te stroomlijnen, het bedrijfsmodel te vereenvoudigen en duurzame groei te realiseren.