Retail en Fashion

Als senior leider of leidinggevende in de sector voor verpakte consumptiegoederen/ detailhandel en mode is het belangrijk om uw wereldwijde productieactiviteiten en de toeleveringsketen regelmatig te herzien. De afgelopen jaren hebben het belang van flexibiliteit en veerkracht bij onverwachte uitdagingen duidelijk gemaakt. Het is tijd om uw end-to-end supply chain, activiteiten en footprint onder de loep te nemen om ervoor te zorgen dat u bent voorbereid op de (deels niet te voorziene) uitdagingen van de toekomst.

Hier zijn een aantal belangrijke trends waar u rekening mee moet houden:

1. Inflatie en consumentenbestedingen

De pandemie en de oorlog in Oekraïne hebben de wereldwijde toeleveringsketens verstoord en dit heeft geleid tot inflatie en hogere prijzen voor grondstoffen, energie, transport en personeel. Het bestedingspatroon van de consument verandert ook, waarbij een toegenomen focus op waarde en gemak merkeigenaren dwingt om de productpositionering en de bijbehorende branding te heroverwegen.

2. Behoefte aan snellere introductie van nieuwe producten

Het innovatietempo versnelt en bedrijven moeten nieuwe producten snel en efficiënt op de markt kunnen brengen om de concurrentie voor te blijven. Dit omvat ook portfoliobeheer en rationalisatie van de productportfolio in de loop der tijd.

3. Omni-Channel

Klanten verwachten probleemloos te kunnen winkelen via verschillende kanalen. Daarom is het belangrijk om een toeleveringsketen te hebben die het juiste product op het juiste moment kan leveren via elk kanaal vanuit elk fulfilmentcentrum. Daarom moeten merkeigenaren de haalbaarheid van hybride fulfilmentnetwerken onderzoeken om producten dynamisch door het netwerk te routeren.

4. Stroomlijning van activiteiten

Om hogere kosten te compenseren en de winstgevendheid te verbeteren, moeten bedrijven hun activiteiten en toeleveringsketen optimaliseren om verspilling te verminderen, de efficiëntie te verbeteren en de kosten te verlagen.

5. Risico's verminderen

De pandemie heeft aangetoond hoe belangrijk het is om leveranciers te diversifiëren en veerkrachtigere (resilience) toeleveringsketens op te bouwen om risico's te verminderen en de wendbaarheid (agility) te vergroten. De sleutel is om de juiste balans te vinden in regionaal en wereldwijd bedrijfscontinuïteitsbeheer en om veerkracht op te nemen in de footprint (netwerken van productie- en distributievestigingen), de organisatie en het technologielandschap van een merkeigenaar.

6. Duurzaamheid

Consumenten zijn steeds meer gericht op duurzaamheid en bedrijven moeten rekening houden met de ESG-impact van hun activiteiten en supply chains.

7. Productie- en distributienetwerk

Bedrijven over de hele wereld herzien hun productie- en distributienetwerken als een belangrijke stimulans voor het verbeteren van de efficiëntie, het verlagen van de kosten en het vergroten van de flexibiliteit. Een andere drijfveer voor bedrijven om hun productievoetafdruk te herzien is de druk op de beschikbaarheid van arbeidskrachten (kwantiteit en kwaliteit) op veel locaties over de hele wereld.

Om deze trends aan te pakken, moet u effectieve footprint strategieën ontwikkelen en implementeren, die de activiteiten en supply chain van uw bedrijf optimaliseren. Dit kan gepaard gaan met het consolideren van productie- en distributiefaciliteiten, het diversifiëren van leveranciers, het toepassen van nieuwe technologieën, het verhuizen naar nieuwe locaties en het implementeren van duurzamere werkwijzen.

In een snel veranderende wereld is het belangrijker dan ooit dat bedrijven hun activiteiten en supply chains onder de loep nemen om er zeker van te zijn voorbereid te zijn op de toekomst. Door deze belangrijke trends te omarmen en effectieve footprint strategieën te ontwikkelen, kunt u de agility, resilience en winstgevendheid van uw bedrijf verbeteren.

portr-carlo peters-32658
Carlo Peters
Principal Consultant