Spare Parts

Mondiale activiteiten en supply chains spelen een cruciale rol in het succes van de aftermarket-opzet van uw bedrijf. Het is belangrijker dan ooit om uw activiteiten en toeleveringsketen vanuit een end-to-end perspectief te bekijken, om ervoor te zorgen dat u aan de behoeften van uw klanten voldoet en de concurrentie vóór blijft.

Hier zijn zes belangrijke trends waarvan u op de hoogte moet zijn in de aftermarket- en spare parts industrie:

1. Gedifferentieerde serviceniveaus

Klanten willen het hoogste beschikbaarheidsniveau hebben en willen opties als het gaat om servicedoorlooptijden en leveringsmethoden. Door verschillende serviceniveaus aan te bieden, kunt u tegemoetkomen aan een breder scala aan klantbehoeften en -voorkeuren en uw aanbod afstemmen op de behoeften van klant-, product- en kanaalsegmenten. Het gaat erom de klant niet te weinig of te veel te bedienen, maar om de servicevereisten af ​​te stemmen op het serviceaanbod in termen van betaalbaarheid. Dit vereist een nauwe samenwerking met uw collega’s van marketing en sales en van supply chain- en transportmanagement.

2. Technologie voor het monitoren van de geïnstalleerde apparatuur en machines

Weten wat uw klanten gebruiken en wanneer zij potentiële vervangende onderdelen nodig hebben, is essentieel voor het bieden van het juiste serviceniveau. Met de juiste technologie kunt u uw geïnstalleerde basis monitoren en uw voorraad, uw technici en preventief onderhoud dienovereenkomstig plannen. 

3. Multi-echelon distributienetwerk 

In een mondiale after-market servicecontext is het belangrijk om te beschikken over een multi-echelon distributienetwerk dat snel kan reageren op veranderende klantvragen en onderdelen via verschillende fulfilmentcentra kan leveren, of dit nu drop shipping van een OEM-fabriek is, of via een centraal distributiecentrum of via regionale/nationale voorraadlocaties.

4. Zichtbaarheid van de supply chain

Gezien de mondiale aard en complexiteit van de aftermarket-activiteiten is zichtbaarheid van de supply chain een noodzaak om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over de voorraadinzet en om kostbare vertragingen en verstoringen te voorkomen.

5. Stroomlijnen van uw activiteiten

Omdat de totale logistieke kosten stijgen, is het belangrijk om uw activiteiten te stroomlijnen om de winstgevendheid te behouden. Dit kan betekenen dat u uw logistieke netwerk moet optimaliseren, het juiste niveau van vervoerders moet selecteren, uw voorraadbeheer moet verbeteren of uw processen moet automatiseren.

6. Footprint strategieën

Uw distributienetwerk kan een belangrijke succesfactor zijn in de aftermarket- en reserveonderdelenindustrie. Door uw distributiecentra en magazijnen strategisch te positioneren, kunt u de transportkosten verlagen, het serviceniveau verbeteren en de klanttevredenheid verhogen.

Het is nú het moment om een ​​frisse blik te werpen op uw wereldwijde supply chains, distributie- en transportactiviteiten. Door de zes genoemde belangrijke trends te beoordelen en best practices te implementeren, kunt u de concurrentie een stap vóór blijven en aan de behoeften van uw klanten voldoen. Met de juiste strategieën kunt u uw activiteiten optimaliseren, uw winstgevendheid verbeteren en succes op de lange termijn behalen.

portr-carlo peters-32658
Carlo Peters
Principal Consultant