Voedsel- en landbouwindustrie

Terwijl de wereldbevolking blijft groeien en de vraag naar voedsel stijgt, wordt de voedsel- en landbouwindustrie geconfronteerd met ongekende uitdagingen. Van fluctuerende consumentenbestedingen tot toegenomen concurrentie: het is voor bedrijven belangrijker dan ooit tevoren om hun mondiale productie- en distributieactiviteiten en supply chain set-up te herzien. Als u dit doet, kunt u voorop blijven lopen, concurrerend blijven en de best mogelijke producten en diensten aan uw klanten leveren.

Er zijn zes belangrijke trends in de voedings- en landbouwsector waarmee rekening moet worden gehouden bij het beoordelen van uw activiteiten en toeleveringsketen. Deze trends omvatten de impact van inflatie en consumentenbestedingen, de behoefte aan duurzaamheid, concurrentie op het winkelschap, regelgevingsaspecten, voedselveiligheid en traceerbaarheid, en de algemene noodzaak om de activiteiten te stroomlijnen om de hogere kosten te compenseren en de winstgevendheid te verbeteren.

1. Inflatie en consumentenbestedingen

Inflatie en consumentenbestedingen zijn belangrijke factoren die van invloed zijn op de sector. Om voorop te blijven lopen, is het essentieel om uw activiteiten en toeleveringsketen onder de loep te nemen om gebieden te identificeren waar u de kosten kunt verlagen en de efficiëntie kunt verbeteren. Door dit te doen, kunt u het tempo van de veranderingen bijhouden en adequaat inspelen op de stormachtige schommelingen in de consumentenbestedingen doorstaan.

2. Duurzaamheid

Met de toenemende vraag van consumenten naar milieuvriendelijke producten en diensten, is het van cruciaal belang om uw activiteiten en supply chain set-up onder de loep te nemen en te kijken op welk gebied u uw impact op het milieu kunt verminderen en uw duurzaamheidsbeleid verbeteren. Dit kan worden bereikt door duurzame inkoop, energie-efficiënte productie en milieuvriendelijkere distributiekanalen. Duurzaamheid is ook de belangrijkste drijfveer achter nieuwe segmenten in de voedingsmiddelenindustrie die vaak worden aangeduid als foodtech. Denk aan fabrikanten van alternatieve eiwitten (vleesvervangers, alternatieve melkproducten, smaakstoffen, kleuren, etc.).

3. Concurrentie op het winkelschap

Door uw productie- en distributiefootprint te herzien, kunt u zien op welke gebieden uw producten en onderscheidend kunnen zijn zodat ze opvallen in een drukke markt en uiteindelijk bij consumenten in de winkel. Dit kan worden bereikt door innovatieve verpakkingen, branding en marketingstrategieën. Dit wordt nog versterkt door de toename van verkoopkanalen en de toename van consumptie buitenshuis.

4. Naleving van regelgeving

Om succesvol te kunnen opereren in de voedings- en landbouwindustrie moeten bedrijven voldoen aan verschillende voorschriften en normen. Door uw end to end value chain door te lichten, kunt u ervoor zorgen dat u volledig voldoet aan alle relevante voorschriften en normen, zodat u dure boetes en reputatieschade kunt voorkomen.

5. Voedselveiligheid & traceerbaarheid

Voedselveiligheid en traceerbaarheid (traceability) zijn essentieel voor de sector. Klanten verwachten producten die veilig, betrouwbaar en traceerbaar zijn. Door uw end to end supply chain onder de loep te nemen, kunt u ervoor zorgen dat uw producten voldoen aan de hoogste normen voor voedselveiligheid en traceerbaarheid. Dit kan worden bereikt door middel van stevige kwaliteitscontroleprocessen en adequate supply chain management beheerprocessen.

6. Activiteiten stroomlijnen

Het stroomlijnen van activiteiten is een belangrijk instrument voor bedrijven om succes te boeken in de markt. Door uw productie- en distributie footprint opnieuw te bekijken, kunt u zien op welke gebieden u de kosten kunt verlagen, de efficiëntie kunt verbeteren en de winstgevendheid kunt verhogen. Een andere drijfveer is het optimaliseren van de footprint vanuit het perspectief van toegang tot de juiste kwantiteit en kwaliteit van arbeidskrachten. Dit kan worden bereikt door optimalisatie van de productielocaties, het ontwerp van het supply chain-netwerk, de toepassing van nieuwe technologieën, de selectie van de juiste logistieke dienstverleners (3PL's) en gerelateerde vervoerders, en de verkenning van innovatieve partnerschappen.

Samengevat is het herzien van de productie- en distributie footprint een belangrijk instrument voor bedrijven in de voedings-, dranken- en landbouwindustrie om succes te boeken in de markt. Door rekening te houden met de zes belangrijkste trends die hierboven zijn genoemd, kunt u zien welke mogelijkheden er zijn om uw activiteiten en supply chain te verbeteren, kosten te verlagen, efficiëntie te verhogen en winstgevendheid te verbeteren. Footprint-strategieën zoals het optimaliseren van productielocaties, het herzien van supply chain-netwerken, het toepassen van nieuwe technologieën en het onderzoeken van innovatieve partnerschappen kunnen een cruciale rol spelen bij het bereiken van deze doelstellingen. 

Voor nieuwe snelgroeiende foodtech-bedrijven is het noodzakelijk om het internationaliseringsproces te starten met de juiste strategie in termen van eigen versus uitbestede productiecapaciteit, de juiste locatie voor de eerste productieactiviteiten en de beste supply chain-strategie om de markt op een betrouwbare, kostenefficiënte en duurzame manier te bedienen. 

Uiteindelijk zullen bedrijven die hun activiteiten en supply chain proactief herzien meer kans van slagen hebben in de snelle en competitieve wereld van de voedingssector. Onderneem dus vandaag nog actie en herzie uw productie- en distributieplatform om morgen meer succes te boeken.