Insourcing/ outsourcing evaluatie van nieuw Europees Distributie Centrum (EDC)

Amerikaans High-End luxury producten designer van onder andere handtassen, horloges, schoenen, kleding en meer.

Als gevolg van snelle groei dient de opdrachtgever uit te wijken naar een nieuwe locatie voor het huidige uitbestede Europese DC. Dit is ook het moment om de afweging te maken of het DC nog langer moet worden uitbesteed, of moet worden inbesteed en derhalve het bedrijf zelf zal investeren in een pand, mensen, processen en IT om de logistieke activiteiten zelf te runnen.

Vraag

Een in de VS gevestigd merk in design handtassen, horloges, schoenen, kleding en meer, heeft snelgroeiende markten over de hele wereld. De Europese distributie (warehousing en vracht) wordt uitbesteed aan een lokale 3PL gespecialiseerd in mode- en luxe-industrie. Toekomstige groeiprojecties en netwerkanalyses in Europa hebben geleerd dat Klant het EDC dat in Nederland is gevestigd, moet uitbreiden. De huidige faciliteit van 3PL is niet in staat de toekomstige groei te ondersteunen. Hoewel de klant van locatie moet veranderen en vanwege de toekomstige omvang moet overstappen op een speciale oplossing voor het DC, willen ze ook de optimale operator strategie evalueren: in- of outsourcing of kiezen voor een hybride optie?

Wij zijn door de klant gevraagd om de beslissing voor de operator strategie te ondersteunen, naast het definiëren van het gewenste distributienetwerk.

Achtergrond

De Klant beschikt over snelgroeiende markten in Europa in alle verkoopkanalen, waaronder (eigen) retail, groothandel, in-store retail en direct to consumer. Het oude magazijn werd beheerd door een gespecialiseerde lokale 3PL. Gedreven door de waarde van de producten en een groot aantal SKU's, geeft de Klant er de voorkeur aan om één gecentraliseerd voorraadmodel te hebben voor alle verkoopkanalen in Europa. Het toekomstige DC moet strategisch gelegen zijn in een van de hotspotgebieden voor Europese DC’s. Belasting- en accijnsregimes, gecombineerd met logistieke vereisten, leiden naar een optimale locatie in het zuidoosten van Nederland. Omdat de klant toch van locatie moet veranderen en 3PL's dedicated oplossingen voorstellen, overweegt de klant om over te stappen van een outsourced naar een ge-insourced model.

Onze aanpak

Wij ondersteunden het proces van netwerkdesign, locatieselectie en in-/outsourcing assessment.

Het in-/uitbestedingsonderzoek resulteerde in de beslissing om te gaan voor een volledig ge-insourced model, waarbij opdrachtgever eigenaar wordt van de investeringen in het pand en de magazijnautomatisering, en zelf een eigen organisatie, processen en IT dient te ontwikkelen. Ook gaat de opdrachtgever zelf het transport beheren.

De beproefde stapsgewijze aanpak van BCI voor de in-/uitbestedingsbeoordeling werd toegepast:

  1. Evaluatie van de huidige situatie
  2. Identificeren van de toekomstige behoeften van de klant en andere vereisten
  3. Bepaal realistische in-/outsourcingscenario’s (inclusief hybride)
  4. Analyseer kosten en investeringen per scenario
  5. Kwalitatieve beoordeling van scenario's
  6. Besluitvorming en ontwikkeling van routekaarten

Hieronder een visueel beeld van scenario's die zijn geëvalueerd.

Hybride modellen: diverse tussenliggende operatormodellen

T&L-A-1

Het figuur bevat verschillende operatormodellen van volledig outsourcen tot volledig insourcen. Een veel voorkomend hybride model is bijvoorbeeld dat de verlader de (lease)eigenaar van het onroerend goed is, terwijl de 3PL volledig verantwoordelijk is voor de inrichting van het magazijn,  de magazijnautomatisering, de processen en IT, evenals voor het personeel. Een ander veel voorkomend model is dat de verlader eigenaar is van alle investeringen, inclusief onroerend goed, MHE, IT en systemen, terwijl de 3PL alleen de arbeidscomponent levert. Elk van de modellen heeft in elk specifiek geval zijn eigen voor- en nadelen.

In dit specifieke geval is gekozen voor een volledig insourced scenario. De belangrijkste redenen voor het besluit zijn onder meer:

  • De toekomstige omvang van het magazijn en het personeelsbestand leiden naar een dedicated oplossing, ook in het geval van outsourcing
  • De opdrachtgever beschikt zelf over gunstige voorwaarden om vastgoed en magazijnautomatisering te financieren en is bereid te investeren in logistiek
  • Benutting van de kennis en expertise van de Amerikaanse logistieke organisatie
  • Er moet een compleet nieuwe organisatie worden opgezet: vanwege de afstand tussen het oude en toekomstige DC is er geen mogelijkheid om een deel van het huidige personeelsbestand te behouden of te verplaatsen, dus er moet hoe dan ook een nieuwe organisatie worden gebouwd
  • Producten met een hoge waarde vereisen het hoogste niveau van beveliging en van voorraadnauwkeurigheid
  • Opdrachtgever wil zelf volledige controle hebben over de activiteiten en niet beperkt worden door 3PL-contracten bij toekomstige wijzigingen

Resultaat

De aanbevelingen omvatten:

  1. Eén gecentraliseerd distributiecentrum voor alle producten en alle verkoopkanalen en markten in Europa
  2. Het aanbevolen operator model in deze specifieke situatie is volledige insourcing, inclusief investeringen in vastgoed, magazijnautomatisering, WMS en eigen personeel
  3. De roadmap to change; het volledig transformatie traject is in kaart gebracht

Huidige status: Het nieuwe Distributiecentrum is succesvol geïmplementeerd en alle KPIs worden gerealiseerd.