16 juli 2024
Locatiekeuze voor een Europees hoofdkantoor
Het bedrijf groeide hard in de VS en anticipeerde op goedkeuring voor de Europese markt. Om zich voor te bereiden op de Europese commerciële lancering wilde het bedrijf zich in Europa vestigen met, als eerste stap, een Europees hoofdkantoor.
Opdracht
Deze in de VS gevestigde, snelgroeiende life sciences-fabrikant, actief op het gebied van bloedtherapie, heeft ambitieuze plannen om in Europa te groeien. Als een van de eerste stappen om zich daarop voor te bereiden, erkende het bedrijf de noodzaak om een Europees hoofdkantoor op te richten. In dit kantoor worden de nieuw aan te werven Europese leiders en hun staf gehuisvest. De belangrijkste functies die naar verwachting op de nieuwe locatie worden gevestigd zijn algemeen management, Medisch, Commercieel, Supply Chain, Kwaliteit en Juridisch/regelgeving voor de Europese markt.
Project samenvatting
Onze klant is een in de VS gevestigde fabrikant van bloedtherapie-oplossingen. Het bedrijf groeide hard in de VS en anticipeerde op goedkeuring voor de Europese markt. Om zich voor te bereiden op de Europese commerciële lancering wilde het bedrijf zich in Europa vestigen met, als eerste stap, een Europees hoofdkantoor.
Methode
Onze aanpak voor dit project was een stapsgewijs filterproces:
- Tijdens de kick-off fase creëerden we samen met het klantteam een gedetailleerd profiel van het nieuwe Europese hoofdkantoor: aantallen en profielen van het personeel, ruimte- en andere gebouwvereisten, groeiprognoses en de belangrijkste locatiefactoren.
- Vervolgens werd een longlist van 12 potentiële Europese locaties gedefinieerd en beoordeeld op basis van de belangrijkste locatiefactoren. De twaalf locaties waren verspreid over Zwitserland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en België.
- Op basis van deze beoordeling van locatiefactoren werd een shortlist van de vijf meest belovende locaties geselecteerd voor verdere evaluatie.
- De shortlist van vijf locaties werd beoordeeld op basis van gedetailleerde kosten, kwaliteit van de bedrijfsomgeving en risicofactoren. We verzamelden feitelijke gegevens en statistieken uit betrouwbare informatiebronnen, informatie van nationale en regionale ontwikkelingsmaatschappijen en voerden ook interviews met relevante werving- en selectiedeskundigen in de vijf regio's. Op basis van deze gedetailleerde beoordeling werden de twee meest optimale locaties geselecteerd voor een bezoek ter plaatste.
- Een gecombineerd BCI/klantteam bezocht de twee eindlocaties (in Zwitserland en Nederland). Tijdens de bezoeken zijn meerdere kantoorlocaties per regio bezocht. Ook zijn er diepgaande gesprekken gevoerd met economische ontwikkelingsmaatschappijen, werving- en selectiedeskundigen op de lokale markten, belastingdeskundigen en vergelijkbare bedrijven die al op deze locaties actief zijn.
- Na de veldwerkbezoeken werd de analyse afgerond en werd de definitieve locatie gekozen. In dit geval vestigde het bedrijf zijn Europese hoofdkantoor in Zwitserland.
Resultaten
Een volledig onafhankelijk advies, gebaseerd op een diepgaand, op feiten gebaseerd locatiekeuzeproces, dat werd voorgelegd aan het management van onze klant. Op basis hiervan is het locatiebesluit genomen en uitgevoerd.