Marketingstrategie en waardepropositieontwikkeling hightech

Nieuwe buitenlandse bedrijven naar de regio trekken met een concreet marketingplan.

Vraag

De Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij heeft de hightech-halfgeleiderindustrie geïdentificeerd als een potentieel interessante doelgroep voor het aantrekken van nieuwe buitenlandse bedrijven naar de regio. Wij kregen de opdracht een onderzoek uit te voeren om de kansen in deze branche in kaart te brengen, een waardepropositie te ontwikkelen en een concreet marketingplan te maken.

Achtergrond

De Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij is de ontwikkelingsmaatschappij voor de provincie Noord-Brabant in Nederland. Het agentschap is onder meer verantwoordelijk voor het aantrekken van nieuwe buitenlandse investeringen naar de regio door marketingacties uit te voeren die gericht zijn op specifieke segmenten en regio's en om geïnteresseerde investeerders op de best mogelijke manier te faciliteren.

De BOM zag verschillende grote potentiële investeringen van halfgeleiderbedrijven in Europa, als onderdeel van de strategieën van die bedrijven om minder afhankelijk te worden van China en de productie over de hele wereld verder te regionaliseren, en wilde bepalen welke kansen hier voor Nederland/Noord-Brabant lagen.

Onze aanpak

Ons project met de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij kende de volgende fases:

  • Beoordeling van kansen
  • Verdieping fotonica
  • Ontwikkeling marketing

Het project is uitgevoerd in nauwe samenwerking met het team van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij. De beoordeling van de mogelijkheden was gericht op het bepalen van de haalbaarheid van een grote fabriek voor de productie van halfgeleiders in Nederland. Ook werd een specifieke case van een geïntegreerd fotonicabedrijf (microchips gebaseerd op lichtsignalen) bestudeerd.

Als resultaat van de kansenanalyse werd besloten om zich verder te concentreren op het geïntegreerde fotonica-industriesegment. Er werd een gedetailleerde waardepropositie ontwikkeld om dit soort bedrijven naar Nederland te halen en er werd een concreet marketingplan ontwikkeld.

De waardepropositie werd ontwikkeld op basis van belangrijke bouwstenen:

  • De belangrijkste locatievereisten van geïntegreerde fotonicabedrijven (ontwerp, productie, toepassing).
  • Positionering van Nederland ten opzichte van andere fotonica hotspotlocaties.

De match tussen de wensen van fotonicabedrijven en de Nederlandse waardepropositie.

Resultaat

Er werd een duidelijke waardepropositie geleverd die kan worden gebruikt bij de marketing van inkomende investeringen en er werd een concreet marketingplan ontwikkeld voor het structureren van de toekomstige marketingaanpak.