Monitor Brede welvaart Rivierenland

Vraag

Regio FruitDelta Rivierenland heeft met het Rijk een Regio Deal gesloten om de brede welvaart in het gebied te verbeteren. In deze Regio Deal zijn afspraken gemaakt over de monitoring van de resultaten. In het voorjaar van 2021 is een nulmeting van relevante indicatoren voor de vier programmalijnen ontwikkeld op basis van openbare bronnen voor Rivierenland, Gelderland en Nederland. Parallel hieraan zijn de provincie Gelderland en Regio Rivierenland gestart met het opstellen van een Gebiedsagenda, waarin de belangrijkste uitdagingen van de regio worden geadresseerd. De vraag van de Regio was de nulmeting uit te bouwen tot een 2.0-versie, waarin indicatoren voor aanvullende opgaves geformuleerd in de Gebiedsagenda voor Rivierenland zijn opgenomen en ook andere bronnen worden meegenomen.

Achtergrond

Regio Rivierenland is een samenwerkingsverband van 8 gemeenten, dat namens deze gemeenten een aantal taken uitvoert en regionale samenwerking stimuleert op het vlak van wonen, economie, ruimte, mobiliteit, duurzaamheid, onderwijs & arbeidsmarkt en toerisme. Daarbij werkt men nauw samen met bedrijfsleven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en ondernemende burgers. Terwijl de nulmeting bedoeld was voor de monitoring van de Regio Deal 2020-2023,  heeft de 2.0-versie een bredere scope en doorlooptijd (Gebiedsagenda 2030).

Onze aanpak

De monitor brede welvaart 2.0 bouwt voort op 1.0 versie, met als uitgangspunten:

  • Integraal: biedt omvattend zicht op brede welvaart, omdat focus en inzet in loop van tijd kunnen veranderen.
  • Kader voor afweging tussen verschillende waarden: biedt mogelijkheid om dilemma’s / conflicterende belangen tegen elkaar af te wegen.
  • Less is more: beperken tot zinvolle informatie t.b.v. sturing en verantwoording.
  • Van en vóór de regio: informatie moet relevant zijn voor betrokken partijen, zodat ze belang hebben bij dataverzameling en gebruik.
  • Kostenefficiënt: kosten van beheer en aanpassing van het dashboard moeten beperkt zijn.
  • Flexibel: in de loop van de tijd kunnen indicatoren voor nieuwe uitdagingen worden toegevoegd
  • Vergelijkingsbasis: zoveel mogelijk vergelijking van indicatoren in Rivierenland met Gelderland en Nederland
  • Opzet moet simpel en gebruiksvriendelijk zijn door zoveel mogelijk gebruik van beschikbare informatie en balans tussen omvang/diepgang en kosten/gemak van beheer en gebruik.

Onze aanpak bestond uit de volgende stappen

  • Interviews met allerlei partijen over hun behoeften t.a.v. de monitor
  • Aanvulling van de groslist van indicatoren uit de nulmeting
  • Selectie en toetsing van de meest relevante (shortlist) van indicatoren
  • In overleg met de projectgroep onderscheid maken tussen (a) brede mix van indicatoren voor het meten van brede welvaart, resp. (b) beperkt aantal indicatoren specifiek voor monitoring van opgaven Gebiedsagenda
  • Dataverzameling van geselecteerde indicatoren
  • Laden van de monitor
  • Verkenning en sondering van mogelijke beheeropties voor de monitor
  • Overdracht aan de opdrachtgever

Resultaat

Naast een beknopt rapport met de achtergrond en aanpak is een overzicht opgeleverd van relevante indicatoren en bronnen voor het meten van brede welvaart in Rivierenland in het algemeen en voor het monitoren van de 8 opgaven in de Gebiedsagenda in het bijzonder. Daarnaast zijn statistieken en grafieken opgeleverd van de ontwikkeling van de geselecteerde brede welvaart indicatoren over de periode 2010 t/m 2021 van Rivierenland vergeleken met Gelderland en Nederland, hetgeen voor een aantal thema’s interessante inzichten gaf over de trends op langere termijn en de score van Rivierenland ten opzichte van het provinciale en landelijke gemiddelde.