15 februari 2024

Supply chain strategy definitie voor een medisch technologisch bedrijf

Het creëren van een algemene overkoepelende supply chain strategie waar vervolgens de functionele strategieën van kunnen worden afgeleid zodat deze volledig op elkaar zijn afgestemd.

Opdracht

Een groot bedrijf in medische apparatuur wilde voor elke segment waarin ze opereren een afzonderlijke supply chain-strategie definiëren op basis van duidelijke commerciële vereisten verzameld door en afgestemd met de commerciële teams; de volgende stap was tussen de commerciële en operationele teams gezamenlijk begrip en overeenstemming bereiken over deze supply chain strategieën.

De supply chain organisatie moet dan tot slot deze algemene overkoepelende supply chain-strategie opsplitsen in functionele strategieën die volledig op elkaar zijn afgestemd.

Projectsamenvatting

Het bedrijf heeft recentelijk een multifunctionele supply chain organisatie gevormd, bestaande uit inkoop, productie, logistiek, planning en klantenservice. Historisch gezien maakten deze functies afzonderlijk ieder hun strategische plannen met weinig onderlinge afstemming en ook met weinig betrokkenheid van de commerciële teams.

Om sneller te kunnen reageren op de veranderende eisen van klanten en de veerkracht te vergroten om beter voorbereid te zijn op de aanhoudende grote verstoringen wereldwijd, moesten deze functies nauwer samenwerken om een gezamenlijke algemene supply chain strategie te definiëren.

Methode

Om op basis van het BCI raamwerk de juiste supply chain strategie te ontwerpen, zijn de volgende stappen uitgevoerd:

  1. Eerst een communicatiepakket ontwikkeld voor commerciële leiders waarin de aanpak en het doel van de supply chain strategie wordt uitgelegd. Vervolgens definieerden het commerciële team en het supply chain team gezamenlijk de klantvereisten en de prioriteiten voor de waardepropositie van het bedrijf voor elke supply chain.
  2. Hierna werd het BCI raamwerk gebruikt om te identificeren welke van de zes archetypen van algemene supply chain strategiën het beste bij elke afzonderlijke supply chain past. Dit gebeurde via een interactieve, cross-functionele workshop met het hele supply chain team. Het resulteerde in de keuze voor een ‘efficiënte’ supply chain arche type voor kapitaalgoederen en een continuous replenishment supply chain arche type voor wegwerpartikelen.
  3. Deze algemene strategie werd vervolgens per functie uitgewerkt om de individuele functionele strategie en operationele plannen voor elke functie te definiëren.

Resultaten

Belangrijkste resultaten:

  • De klantvereisten zijn duidelijk gedefinieerd door een gezamenlijke aanpak van de commerciële en supply chain teams.
  • Door de algehele overkoepelende supply chain strategie terug te brengen naar individuele functionele strategieën met behulp van een beproefd raamwerk, is ervoor gezorgd dat alle functies op elkaar zijn afgestemd, de teams elkaars doelstellingen begrijpen en hoe deze allemaal op elkaar inwerken. Dit zorgt ervoor dat functies als Inkoop, Productie en Logistiek niet voor zichzelf sub-optimaliseren, maar allemaal bijdragen aan hetzelfde algemene doel.