Corridors en goederenvervoer- knooppunten
Bedrijven, overheden (lokaal, regionaal of nationaal) en de samenleving hebben alle drie een groot belang bij een effectieve ontwikkeling van de belangrijkste transportcorridors in Nederland en Europa. Via de havens en inland knooppunten op deze corridors lopen de goederenstromen die zorgen voor een bredere welvaart. Bedrijven willen het transport van goederen verduurzamen om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland en de EU (Green deal en Fit for 55). Om dat te kunnen doen moeten ze gebruik kunnen maken van verschillende modaliteiten op deze internationale transportcorridors: weg, binnenvaart, spoor, buisleiding. Investeringen in een betere benutting van de multimodale infrastructuur op deze corridors is daarom essentieel. Denk hierbij aan aanleg van truck parking en ligplaatsen, clean energy hubs voor biodiesel, e-laden en waterstof, digitalisering van berichtenuitwisseling en efficiënt gebruik van schaarse ruimte.
Zürich/Rotterdam, 21 december 2021 - Met een geïntegreerde visie, waarin een ambitieus economisch ontwikkelingsconcept wordt gekoppeld aan duurzame strategieën voor ruimtelijke planning, landschap en mobiliteit, heeft Team KCAP met Buck Consultants International de internationale prijsvraag voor het strategisch masterplan van de Keflavík Airport Area in IJsland gewonnen.
Meer dan 60 procent van de Europese en Amerikaanse bedrijven verwacht de komende 3 jaar een deel van hun Azië-productie terug te brengen naar Europa en de VS.
De transportcorridors, en de haven en knooppunten op deze corridors, zijn essentieel voor de creatie van een brede welvaart voor onze Europese samenleving. Belangrijk is om de multimodale infrastructuur beter te benutten, de logistieke ontsluiting van knooppunten te optimaliseren, duurzaam goederenvervoer maximaal te faciliteren en schaarse ruimte optimaal te gebruiken. Met onze uitgebreide marktkennis en zelf ontwikkelde analysetools helpen wij overheden en bedrijven om hun duurzame en economische bedrijfs- en beleidsdoelen op deze onderwerpen te behalen. Dit doen we door onder meer te werken aan voldoende publieke en/of private trucks parkings met de juiste voorzieningen, binnenvaart ligplaatsen met walstroomaansluiting en betere ontsluiting van spooremplacementen. Centraal staat daarnaast het optimaal gebruik van de schaarse ruimte aan bedrijventerreinen langs de transportcorridors, onder meer door meervoudig ruimtegebruik en invoeging van circulaire activiteiten. Tenslotte is de ontwikkeling van clean energy hubs om de energietransitie in de praktijk uit te voeren een belangrijke bouwsteen in onze visie op de ontwikkeling van transportcorridors, havens en inland terminals.
Ons team heeft jarenlange ervaring met het beter en meer duurzaam inrichten en benutten van havens, inland terminals, infrastructuur en schaarse ruimte op transportcorridors. Wij adviseren bedrijven bij het verlagen van hun carbon footprint en opzet van rendabele multimodale diensten. Door onze diepgaande kennis van logistieke bedrijfsprocessen te combineren met gewenst infrabeleid en uitdagende opgaven van overheden kunnen wij tot slimme en vernieuwende oplossingen komen. Hierbij zetten we in op innovatie waar mogelijke en gewenst: de ontwikkeling van synchromodaal transport, waarbij modaliteiten naadloos naast elkaar kunnen worden ingezet, is een praktisch voorbeeld. Wij bieden op deze manier oplossingen die u zo optimaal mogelijk helpen bij het verduurzamen van transport, ontwikkeling van infrastructuur of havens/terminals en versterken van transportcorridors.