Logistieke regio's

Logistieke regio’s en hubs als zee- en luchthavens staan voor grote opgaven richting de toekomst om economische en (in toenemende mate) maatschappelijke meerwaarde te leveren. Denk aan verduurzaming van transportvoer- en vaartuigen en distributiecentra, robuuste infrastructuur en efficiënt gebruik van multimodale terminals. Ook personeelsschaarste, gebrek aan ontwikkelruimte voor nieuwe initiatieven en discussies over ruimtelijke kwaliteit en regionale meerwaarde van logistiek staan hoog op de agenda’s van bedrijfsleven en overheden. 

Propositie

Wij ondersteunen u om uw logistieke regio of haven klaar te maken voor de toekomst. Daarbij maken we gebruik van onze tweetaligheid, d.w.z. kennis en ervaring met bedrijven én overheden. In de gelopen decennia hebben we meer dan 1.500 bedrijven geholpen bij logistieke vraagstukken, en hebben we veel logistieke regio’s (zeehavens, luchthavens, knooppunten, etc.) in Nederland, België en Duitsland ondersteund in hun ontwikkeling. Op uiteenlopende onderwerpen maken we toekomstvisies, actieplannen, afwegingskaders, businesscases, etc. Alles om uw logistieke regio klaar te maken voor de toekomst. We maken bijvoorbeeld regionale toekomstvisies, actieplannen voor verduurzaming, planning voor introductie van alternatieve brandstoffen, inrichting van duurzame en circulaire bedrijventerreinen, etc.    

Onze visie op logistieke regio's

Zeehavens, luchthavens, knooppunten en greenports kunnen zich op basis van een strategische visie duurzaam ontwikkelen door de volgende stappen te nemen:

1.  Bepaal duurzame doelstellingen

Het is belangrijk dat er duurzame doelstellingen worden opgesteld voor de toekomstige ontwikkeling van de haven, luchthaven, knooppunt of greenport. Dit kan bijvoorbeeld het verminderen van de CO2-uitstoot, het verminderen van afval, of het bevorderen van duurzaam transport zijn.

2. Implementeer groene technologieën 

De toepassing van groene technologieën kan helpen om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Voorbeelden hiervan zijn elektrische voertuigen, zonnepanelen en windturbines.

3. Stimuleer duurzame innovatie 

Het is belangrijk dat er ruimte wordt gecreëerd voor duurzame innovatie. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van incubatorprogramma's voor start-ups die zich richten op duurzaamheid.

4. Promoot duurzame logistiek 

Het bevorderen van duurzame logistiek kan bijdragen aan het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen. Hierbij kan gedacht worden aan het bevorderen van transport via spoor en water, het optimaliseren van logistieke processen en het verminderen van de wachttijden van vrachtwagens.

5. Betrek stakeholders

Het betrekken van stakeholders zoals bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties kan helpen om draagvlak te creëren voor de duurzame ontwikkeling van de haven, luchthaven, knooppunt of greenport. Hierdoor wordt het ook makkelijker om gezamenlijk te werken aan duurzame doelstellingen.

6. Creëer samenwerkingen

Door samen te werken met andere havens, luchthavens, knooppunten of greenports kunnen kennis en ervaring worden gedeeld en gezamenlijke duurzame initiatieven worden ontwikkeld.

7. Monitoren en evalueren

Het is belangrijk om de voortgang van de duurzame ontwikkeling te monitoren en te evalueren. Op basis van de resultaten kunnen aanpassingen worden gedaan en kan de strategie worden bijgestuurd indien nodig.

Contactpersonen
De BCI aanpak

Een mogelijke aanpak en methodologie om logistieke regio's, havens, knooppunten en greenports te ondersteunen bij een economisch duurzame ontwikkeling zou kunnen bestaan uit de volgende stappen:

1. Analyse van de huidige situatie

Een grondige analyse van de huidige situatie van de logistieke regio, haven, knooppunt of greenport is een belangrijke eerste stap. Deze analyse kan zich richten op factoren zoals de economische situatie, de infrastructuur, de arbeidsmarkt, de regelgeving, de milieuprestaties en de concurrentiepositie.

2. Identificatie van kansen en uitdagingen

Op basis van de analyse van de huidige situatie kunnen kansen en uitdagingen worden geïdentificeerd. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot de identificatie van nichemarkten, de mogelijkheid om nieuwe technologieën te gebruiken, of de noodzaak om de samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden in de logistieke keten te verbeteren.

3. Ontwikkeling van een strategie

Met de identificatie van kansen en uitdagingen kan een strategie worden ontwikkeld die gericht is op het bevorderen van economisch duurzame ontwikkeling. Deze strategie kan zich richten op het stimuleren van innovatie, het verbeteren van de milieuprestaties, het versterken van de samenwerking tussen verschillende belanghebbenden, of het creëren van nieuwe waardeketens.

4. Implementatie van de strategie

Na het ontwikkelen van de strategie moet deze worden geïmplementeerd. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er investeringen moeten worden gedaan in nieuwe technologieën, dat er beleidsmaatregelen moeten worden genomen om duurzame ontwikkeling te stimuleren, of dat er samenwerkingsverbanden moeten worden opgezet tussen verschillende belanghebbenden.

5. Monitoring en evaluatie

Tot slot is monitoring en evaluatie belangrijk om te bepalen of de gekozen strategieën en maatregelen daadwerkelijk bijdragen aan economisch duurzame ontwikkeling. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door het verzamelen van gegevens over de milieuprestaties, de economische prestaties en de sociale impact van de activiteiten in de logistieke regio, haven, knooppunt of greenport.

Door deze aanpak en methodologie te volgen, kunnen logistieke regio's, havens, knooppunten en greenports worden ondersteund bij het bevorderen van economisch duurzame ontwikkeling.

Logistieke regio's, havens, knooppunten en greenports spelen een belangrijke rol in de economische ontwikkeling van Nederland als internationaal handelsland. Deze locaties bieden verschillende voordelen voor de regionale economieën, waaronder:

  • Logistieke regio's: Logistieke regio's in Nederland zijn belangrijk omdat ze zorgen voor efficiënte en effectieve distributie van goederen binnen het land en naar het buitenland. Ze bieden werkgelegenheid aan mensen in verschillende sectoren, zoals transport, opslag, verpakking en distributie. Dit draagt bij aan de regionale economie door het creëren van banen en het bevorderen van lokale bedrijvigheid.
  • Havens: De havens in Nederland, zoals de Rotterdamse haven, zijn belangrijke schakels in de internationale goederenhandel. De aanwezigheid van deze havens biedt talloze voordelen, zoals een centrale ligging in Europa, uitstekende infrastructuur en efficiënte douaneprocedures. Dit zorgt ervoor dat Nederlandse havens aantrekkelijk zijn voor internationale bedrijven die willen importeren en exporteren. Dit zorgt voor meer handel en werkgelegenheid in de regio.
  • Knooppunten: Nederland is een knooppunt voor internationaal transport, waardoor verschillende vervoersmodaliteiten zoals weg, water, spoor en lucht goed op elkaar aansluiten. Dit biedt bedrijven in de regio de mogelijkheid om goederen snel en efficiënt te transporteren, waardoor de logistieke keten geoptimaliseerd kan worden. Dit zorgt voor minder kosten, meer concurrentiekracht en betere duurzaamheidsprestaties, wat uiteindelijk leidt tot een sterke en duurzame regionale economie.
  • Greenports: Greenports zijn locaties waar verschillende aspecten van de agrarische sector samenkomen, zoals teelt, veredeling, onderzoek, handel en logistiek. Nederland heeft verschillende greenports, zoals Aalsmeer en Venlo. Deze bieden kansen voor innovatie en duurzaamheid binnen de sector en zorgen voor een sterke regionale economie door de werkgelegenheid en lokale bedrijvigheid die ze creëren.

Al deze locaties dragen bij aan de regionale economie van Nederland door het bieden van werkgelegenheid en het bevorderen van lokale bedrijvigheid. Daarnaast zorgen ze voor een sterke positie van Nederland als internationaal handelsland, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan de economische groei van het land.

Cases
Case
LangeTermijn visie en strategie Terminallogistiek Schiphol
LangeTermijn visie en strategie Terminallogistiek Schiphol
De bevoorrading van de winkels en horeca op Schiphol en de schoonmaak-, onderhouds- en bouwwerkzaamheden in de terminal is een logistieke uitdaging. Een groot, en groeiend aantal stromen moet gebruikmaken van beperkt beschikbare logistieke ruimte. Bovendien is er de noodzaak om dit in de toekomst efficiënter en m.n. duurzamer uit te voeren.
Bekijk volledige artikel
Case
Potentieel voor een waterstofhub Schelde-Deltaregio
Potentieel voor een waterstofhub Schelde-Deltaregio
Het samenwerkingsplatform Smart Delta Resources (SDR) heeft in haar SDR Roadmap als prioriteit opgenomen te werken aan substantiële CO2-reductie in het industriële cluster van de Schelde-Deltaregio door in te zetten op waterstof (groene en blauwe waterstof transitie-pad). Dit biedt ultieme kansen voor waterstof als bouwsteen in de chemische proc...
Bekijk volledige artikel
Case
De kracht van Regionale Logistieke Ecosystemen
De kracht van Regionale Logistieke Ecosystemen
Provincies en regio’s hebben een behoefte om de kracht van hun regionale logistieke ecosysteem in kaart te hebben. Logistieke activiteiten zorgen voor economische waarde en werkgelegenheid, maar hebben ook landschappelijke impact. BCI Global heeft een analysetool ontwikkeld waarmee de huidige en toekomstige kracht van de regionale logistieke eco...
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Nieuws
Strijd om de waterstofhub van de toekomst

12 mei 2022

Strijd om de waterstofhub van de toekomst
Alle Nederlandse zeehavens profileren zichzelf als dé waterstofhub van de toekomst. Zij hebben allemaal een eigen waterstofhub doelstelling, maar is er wel markt voor meerdere waterstofhubs?
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Waterstofhubs zijn nodig, een Stappenplan

19 april 2022

Waterstofhubs zijn nodig, een Stappenplan
Waterstof krijgt in de verduurzamingsopgaven van bedrijven en de overheidsdoelen een steeds grotere rol. De voorziene hoofdbuisleidingensysteem (backbone) voor waterstof gaat de grote afnemers van waterstof voorzien, maar komt niet overal in Nederland. 
Bekijk volledige artikel
Opdrachtgevers