Modaliteiten op transport-corridors

Bedrijven, overheden (lokaal, regionaal of nationaal) en de samenleving hebben alle drie een groot belang bij een effectieve ontwikkeling van de belangrijkste transportcorridors in Nederland en Europa. Om dat te kunnen doen moeten ze gebruik kunnen maken van verschillende modaliteiten op deze internationale transportcorridors.

Propositie

Bedrijven, overheden (lokaal, regionaal of nationaal) en de samenleving hebben alle drie een groot belang bij een effectieve ontwikkeling van de belangrijkste transportcorridors in Nederland en Europa. Via de havens en inland knooppunten op deze corridors lopen de goederenstromen die zorgen voor een bredere welvaart. Bedrijven willen het transport van goederen verduurzamen om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland en de EU (Green deal en Fit for 55). Om dat te kunnen doen moeten ze gebruik kunnen maken van verschillende modaliteiten op deze internationale transportcorridors: weg, binnenvaart, spoor, buisleiding. Investeringen in een betere benutting van de multimodale infrastructuur op deze corridors is daarom essentieel. Denk hierbij aan aanleg van truck parking en ligplaatsen, clean energy hubs voor biodiesel, e-laden en waterstof, digitalisering van berichtenuitwisseling en efficiënt gebruik van schaarse ruimte.     

Onze visie op modaliteiten op transportcorridors

Bij BCI geloven we dat in Noordwest Europa overheden en bedrijven effectief samen moeten werken om ook in de toekomst (2030 /2040) de (inter-)nationale transportcorridors Oost/North Sea Baltic , Zuidoost/Rhine-Alpine  en Zuid/North Sea-Mediterranean de meeste efficiënte en duurzame van Europa te laten zijn. Deze transportcorridors, en de haven en knooppunten op deze corridors, zijn essentieel voor de creatie van een brede welvaart voor onze Europese samenleving. Belangrijk is om de multimodale infrastructuur beter te benutten, de logistieke ontsluiting van knooppunten te optimaliseren, duurzaam goederenvervoer maximaal te faciliteren en schaarse ruimte optimaal te gebruiken.

Contactpersonen
De BCI aanpak

Om bedrijven en overheden te helpen bij het verduurzamen van logistiek en transport in haven en knooppunten en over transportcorridors zet BCI Global een aantal op maat gesneden aanpakken en analyse instrumenten in. Deze aanpakken en instrumenten hebben wij samen met partners ontwikkeld op basis van onderzoek en ervaringen bij onze overheids- en bedrijfsklanten:

Corridor/hub Connectivity Tool

Als u een transportcorridor of hub (haven/inland knooppunt) wilt versterken of een beeld wilt krijgen welke acties van verschillende stakeholders nodig zijn kunnen wij aan de hand van onze “Corridor/Hub Connectivity Tool” daar inzicht in geven. Samen met u stellen we een op maat gesneden set van kwantitatieve en kwalitatieve criteria voor de corridors op, maken een analyse van de ontwikkelkansen en geven een oordeel met aanbevelingen voor duurzame ontwikkeling van de corridors. De scores op de criteria wordt met data en interviews onderbouwd. Praktisch voorbeeld: BCI heeft deze Corridor/Hub Connectivity Tool o.a. ingezet in de haalbaarheidsstudie voor het MIRT programma Goederencorridor Zuid/North Sea Mediterranean.


Goederenstromen analyse

Wilt u op bepaalde transportcorridors het vervoer van goederen beter beheersen of meer via andere modaliteiten dan weg laten uitvoeren, dan kunnen wij u adviseren door een analyse uit te voeren naar deze goederenstromen. Daarbij kijken wij naar huidige en toekomstige volumes, gebruikte hubs en knooppunten, type goederen en de verschillende modaliteiten (weg, spoor, binnenvaart, buisleidingen, luchtvaart, etc. ) en de belangrijkste bedrijven. Indien gewenst of nodig vullen wij deze analyse aan met een benchmark (kosten en kwaliteit) van goederenstromen en modaliteiten op andere routes. Uiteindelijk komen wij tot een oordeel over de meest optimale (t.a.v. kosten, duurzaamheid, tijd, kwaliteit) vervoersmogelijkheden. Praktisch voorbeeld: BCI heeft deze goederenstroomanalyses gemaakt voor de MIRT programma Goederencorridor Oost/North Sea-Baltic en Zuidoost/Rhine-Alpine.

Carbon footprint tool

BCI ondersteunt bedrijven bij het duurzamer inrichten en uitvoeren van transport en logistieke operaties via de Carbon Footprint Tool. Hierbij maken wij een analyse van de manier waarop uw huidige dienstverlening wordt uitgevoerd en welke ontwikkelingen er in uw specifieke sector/markt zijn om transport en logistieke operaties efficiënter of duurzamer te maken. Daarna maken we een carbon footprint analyse via onze tool, waarbij de opdrachtgever inzicht krijgt in de huidige CO2 uitstoot van transport en logistiek en de meeste effectieve acties om die te verminderen. BCI werkt wij voor veel bedrijven en overheden om te komen tot duurzame logistiek. Op basis van onze analyses geven wij u advies over hoe bepaalde transporten efficiënter en/of duurzamer kunnen worden uitgevoerd. Praktisch voorbeeld: BCI heeft haar Carbon Footprint tool ingezet voor meer dan 50 bedrijven in verschillende sectoren, waardoor deze bedrijven inzicht hebben gekregen in concrete CO2 besparingsmogelijkheden.

Infrastructuur en Modal shift analyse

BCI is gespecialiseerd in het doorrekenen van de mogelijkheden om op een transportcorridor te komen tot een modal shift van weg naar meer duurzame modaliteiten. Daarvoor nemen wij de volgende aspecten mee: in de analyse: het huidig en verwachte transportvolume (om welke type goederen gaat het, van en naar welke bestemmingen/knooppunten, etc.,) , met welke modaliteiten het vervoer nu wordt uitgevoerd en wat de mogelijkheden tot groei van multimodaal transport. Vervolgens onderzoeken wij welke modal shift potentie er bestaat (incl. een kosten-kwaliteitsanalyse), en welke havens, knooppunten en bedrijven hier een rol in vervullen. Wanneer dit duidelijk is doen we een impact analyse, waarbij wij o.a. een capaciteitsanalyse en een kosten-baten analyse uitvoeren voor het multimodale transport,  incl. benodigde investeringen in materieel, personeel en benodigde (nieuwe) infrastructuur, etc. Uiteraard nemen we de effecten op de economie, bereikbaarheid, duurzaamheid en veiligheid ook mee. Op basis van deze analyses trekken wij conclusies over welke (nieuwe) infrastructuur het meest geschikt is om de vervoersvolumes af te handelen. Praktisch voorbeeld: BCI heeft voor de ontsluiting van Chemelot Zuid-Limburg een dergelijke analyse uitgevoerd, met de focus op inzet spoor en buisleidingen. 

Tool Kracht van Regionale Logistieke Systemen

BCI heeft voor alle Nederlandse en Belgische provincies en regio’s (40 COROP regio’s in Nederland in kaart gebracht wat de kracht van het regionale logistieke ecosysteem Via een plan van aanpak kunnen we voor een logistiek knooppunt, hub of regio bepalen hoe een duurzame economische ontwikkeling voor de komende 10 jaar het beste ingericht kan worden. Deze analyse focust op het vergroten en verduurzamen van de regionale meerwaarde van transport en logistiek, waarbij de landschappelijk impact zo goed mogelijk wordt beheerst.  Praktische voorbeelden zijn de Realisatiepacts Tilburg en Venlo, die in het kader van de Topcorridors zijn opgesteld en waarin afspraken worden gemaakt inzake investeringen in het regionale logistieke ecosysteem.

Cases
Case
Carbon Footprint: vermindering CO2-uitstoot in transport en logistiek
Carbon Footprint: vermindering CO2-uitstoot in transport en logistiek
Om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen en de uitstoot van broeikasgassen te reduceren zijn steeds meer bedrijven bezig met het verlagen van hun CO2- voetafdruk. Aankomende Europese wet- en regelgeving (CSRD) verplicht organisaties daarnaast te rapporteren over hun CO2 uitstoot.  
Bekijk volledige artikel
Case
Gerealiseerde carbon footprint vermindering in de Joint Corridors Off-Road
Gerealiseerde carbon footprint vermindering in de Joint Corridors Off-Road
Het opstarten en rendabel uitvoeren van multimodale binnenvaart- of spoordiensten vraagt veel van een bedrijf: het kost veel tijd en vraagt relatief hoge investeringskosten. Een multimodale binnenvaart- en spoordienst vraagt ook veel aandacht, omdat er tientallen tot honderden containers tegelijk vervoerd worden. Een hoge bezettingsgraad is esse...
Bekijk volledige artikel
Opdrachtgevers