Duurzame stadslogistiek
Het duurzaam inrichten van de stadslogistiek in uw gemeente levert een belangrijke bijdrage voor het verbeteren van de leefbaarheid. Duurzame stads-logistiek leidt namelijk tot minder én schonere vervoersbewegingen van en naar de steden. Maar hoe organiseert u dat als gemeente? Welke rol heeft u en wat is de rol van het bedrijfsleven?
Ondanks de economische vertraging en hevige concurrentie zijn de Europese vrachttarieven de afgelopen twaalf maanden gestegen als gevolg van inflatie en hoge brandstofkosten. Het BCI-panel verwacht dat de tarieven voor vrachtvervoer over de weg de komende zes maanden verder zullen stijgen met 8%.
De toegevoegde waarde van de logistieke vastgoedsector is de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid. De landschappelijke impact is daarentegen zeer beperkt. Zelfs in logistieke hotspots als Venlo bedraagt het grondgebruik van logistiek vastgoed maar 2,3 procent.
Zonder stadslogistiek blijven winkels leeg, hebben bouwplaatsen geen materiaal om mee te bouwen, ontvangen inwoners geen pakketjes en wordt hun afval niet opgehaald. Een goed functionerend stadslogistiek systeem is daarom cruciaal voor een vitale en leefbare stad. Tegelijkertijd is stadslogistiek een belangrijke bron van schadelijke emissies en hinder.
Het is daarom van groot belang om te werken aan een duurzaam en toekomstbestendig stadslogistiek systeem dat beter rekening houdt met beschikbare ruimte in steden.
Wij helpen gemeenten, maar ook stedelijke regio’s, provincies en het Rijk met visievorming op de duurzame stadslogistiek en met concrete actieprogramma’s en toepasbare beleidsadviezen. Uniek in onze aanpak is dat we bij onze onderzoeks- en advieswerkzaamheden niet alleen kijken naar wat de ambities zijn, maar ook wat realiseerbaar is vanuit het bedrijfsleven en logistieke sector. Zij zijn immers degenen die het moeten uitvoeren.
Met onze advisering dragen we daaraan bij en houden daarin rekening met de volgende elementen:
- Zonder visie geen plan, maar een plan zonder visie is ook onvolledig. Daarom maken wij onze visies op duurzame stadslogistiek ook concreet met uitvoerings- of actie-agenda’s en omgekeerd.
- Voorkomen van beleidsverkokering: het verduurzamen van de stadslogistiek en het versnellen van deze transitie vanuit overheden vraagt om een integrale blik en moet vanuit verschillende disciplines aangevlogen worden. Opgaven vanuit Economie, Mobiliteit, Energietransitie/Milieu komen samen.
- Het gaat niet om schoon of slim, het gaat om schoon én slim. Oftewel optimalisatie en verduurzaming van de (gehele) transportketen, op weg naar Zero Emissie Stadslogistiek. De Zero-emissiezone stadslogistiek gaat dus samen met een flankerend pakket aan ruimtelijke maatregelen.
- We maken gebruik van feiten en cijfers: we onderbouwen onze onderzoeken en adviezen waar mogelijk met effectstudies en kunnen passen vaak ook Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA-) methodieken toe die behulpzaam kunnen zijn bij de politieke besluitvorming.
- Een stadshub is geen doel maar een middel. Dé hub bestaat niet en is geen panacee. Onze aanpakken rondom stadshubs zijn er erop gericht om eerst te inventariseren welke type hubs er al zijn, wat de toekomstige ruimtebehoefte is als er door de ZE Zones meer gebundeld wordt, en welk handelingsperspectief overheden dan hebben, ook denken we mee in het optimale ontwerp en inrichting van een hub.
- Een groot, en groeiend, aandeel in stadslogistiek wordt ingenomen door bouwlogistiek. Niet goed georganiseerd is dit een bron van hinder, verkeersdruk en emissies. In onze aanpak combineren we kennis van bouwlogistieke innovaties en het gemeentelijk instrumentarium ten behoeve van duurzame, efficiënte en hindervrije bouwlogistiek