Innovatie en innovatie-ecosystemen
Om bedrijven in regio's en gemeenten te laten groeien, zullen bedrijven zich voortdurend moeten aanpassen aan nieuwe vragen van hun afnemers, toeleveranciers, personeel, overheid en omgeving. Innovatie is belangrijk voor hun toekomstige verdienvermogen én voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Nieuwe ideeën ontstaan vaak vanuit samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen in zgn. innovatie-ecosystemen.
Om een goede voedingsbodem voor innovatie te creëren, wordt er door verschillende partijen gewerkt aan de ideale randvoorwaarden: adequaat personeel, financiering, research-faciliteiten, fysieke ruimte en ondersteuning dienen voor de hele ‘keten’ goed ingericht te zijn.
- Onderzoek naar de basiskracht van innovatie ecosystemen
- Strategie en actieplannen innovatie ecosystemen
- Ruimtelijke vertaalslag innovatie ecosystemen
- Programma’s voor korte en lange termijn investeringen
- Evaluatie studies naar inzet middelen ter bevordering innovaties
Onze experts hebben jarenlange ervaring met het ondersteunen van gemeenten, economic boards, regionale ontwikkelmaatschappijen, provincies, ministeries en campussen bij het creëren van de ideale voedingsbodem voor innovatie.
- Innovatie komt steeds meer voort uit samenwerking in de keten en met kennisinstellingen, overheden en klanten, met andere woorden vormen van meer open onderzoek en ontwikkeling in ecosystemen.
- Binnen een innovatie-ecosysteem is oog voor het gehele ontwikkelpad van bedrijven, van startup tot gevestigd bedrijf. Dit betekent de juiste ondersteuning en faciliteiten, passende werkruimte en voldoende financieringsmogelijkheden voor iedere individuele stap op het ontwikkelpad.
- Succesvolle innovatie-omgevingen stimuleren interactie, beschikken over toegankelijke innovatiefaciliteiten, zijn goed bereikbaar en aantrekkelijk voor talent en bieden ruime mogelijkheden voor financiering.
- Een effectieve innovatiestrategie vraagt om langjarige focus en beschikbaarheid van middelen.
Met het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid stimuleert Nederland gezamenlijke R&D rond maatschappelijke vraagstukken of (sleutel)technologieën. Bij het succesvol werken aan deze missies staan niet alleen technologische oplossingen centraal, het gaat ook om marktcreatie (wie in de markt het gaat toepassen) en verdienmodellen (hoe gaan zij hiervoor betalen).
Om u te helpen bij het creëren van de ideale voedingsbodem voor innovatie, maken wij gebruik van een aantal tools en plannen van aanpak. Deze hebben wij ontwikkeld op basis van onderzoek en onze ervaringen bij onze vele klanten:
Innovatie-ecosysteemanalyse
BCI hanteert voor verschillende opdrachten een ecosysteem-model om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de sleutelelementen van een innovatie-ecosysteem. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar de (onderscheidende) kennisbasis, massa en verscheidenheid aan bedrijven, talentaanbod, innovatie-infrastructuur en -faciliteiten, marktperspectieven/-toegang, kapitaalaanbod, innovatiehotspots en profilering en branding. Met behulp van data-analyse worden de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het innovatie-ecosysteem gestructureerd in kaart gebracht.
Uitwerken regionale innovatiestrategie/meerjarig investeringsprogramma
Een effectieve innovatiestrategie en bijbehorend investeringsprogramma vraagt om een heldere en goed onderbouwde redeneerlijn. Hierin staat de ambitie en de te realiseren impact centraal. Activiteiten en hun resultaten dragen hier concreet aan bij.
Verkennen ruimtebehoefte innovatieve bedrijven en instellingen
Een succesvol en groeiend innovatie-ecosysteem blijft zichzelf vernieuwen door aan te haken op nieuwe technologieën, veranderende marktwensen en -omstandigheden en in te zetten op nieuwe producten of diensten voor nieuwe markten. Daarvoor is het van belang dat bedrijven in elke levensfase worden gefaciliteerd, ofwel: er is ruimte en ondersteuning tijdens de het hele ontwikkelpad, van startup tot grootbedrijf.
De ontwikkelcyclus van een bedrijf kan grofweg ingedeeld worden in vier fasen met elk een eigen ruimtevraag en vestigingseisen. BCI hanteert een bottom-up opgebouwd ruimtelijk model, waarin onderscheid wordt gemaakt in verschillende typen vestigers:
06 augustus 2024
06 augustus 2024
18 februari 2021