Verantwoord investeren in infrastructuur

Voor omvangrijke investeringen is een weloverwogen besluit noodzakelijk. Door de risico’s en effecten van een investering op economie, maatschappij, natuur en milieu te begrijpen, zijn organisaties in staat om effectieve keuzes maken. Dit vergt in toenemende mate een integrale benadering, waarbij verschillen in belangen moeten worden onderkend en afgewogen. 

Propositie

Inzicht in de economische en maatschappelijke effecten van investeren in economie en infrastructuur, helpt ons bewuster omgaan met dilemma’s tussen hier en nu en elders en later. In een land met schaarse ruimte en veel nieuwe plannen, is rekenkundig inzicht in de economische en maatschappelijke effecten van een investering van belang. Alleen op deze wijze komen we tot een zorgvuldige afweging en besluitvorming voor het effectief inzetten van publieke en publiek-private middelen.  Onze propositie samengevat:

  • Inzichten in huidige structuur doorgronden
  • Berekeningen maken van investeringen en deze afzetten tegen maatschappelijke baten
  • Regisseren van grootschalige programma’s die de besluitvorming voorbereiden en uitvoeren
Onze visie op infrastructuur

Wij ondersteunen u bij het verantwoord investeren in economie en infrastructuur. Hierbij maken we gebruik van onze uitgebreide kennis en expertise op het snijvlak van economie en ruimte. Ons team werkt voor zowel overheden, als private partijen bij initiatieven met een publiek belang.

Onze experts hebben jarenlange ervaring met maatschappelijke waardebepaling en economische effectmeting. Onze diensten hebben zich bewezen bij besluitvorming in een politieke en maatschappelijke context, of het nu gaat om het opstellen van een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), een businesscase, een economische effectenanalyse of brede welvaartsanalyse. We doen dit zowel op het gebied van infrastructuur (weg, spoor, binnenvaart, buisleidingen, laadinfrastructuur) als economie (structuurversterking, gebiedsontwikkeling, innovatiefaciliteiten, werklocaties, brede welvaart). Zowel voor gemeenten, regio`s , provincies als in onderlinge samenwerking met het Rijk voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT), Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK) en het Nationaal Groeifonds (NGF). Door een zo volledig mogelijk beeld te creëren zorgen we dat beleidsbeslissingen in het belang van de samenleving als geheel worden genomen.  Daarnaast stelt het organisaties in staat om effectievere keuzes maken in de opzet van een project door de risico's en potentiële effecten van een project te begrijpen.

Contactpersonen
De BCI aanpak

Om u te helpen bij het verantwoord investeren in economie en infrastructuur maken wij gebruik van een aantal tools en plannen van aanpak. Deze hebben wij ontwikkeld op basis van onderzoek en onze ervaringen bij onze vele klanten. 

Uitvoeren van maatschappelijke kosten-batenanalyse MKBA MIRT

Een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) is een krachtig evaluatie-instrument voor beleidsmakers en besluitvormers, om zowel positieve als negatieve economische, sociale en ecologische effecten van een investering in kaart te brengen. Een MKBA betreft een brede verschillenanalyse gebaseerd op de maatschappelijke welvaartstheorie. Bij toepassing op infrastructurele projecten is een voorgeschreven methodiek en procedure met indien nodig toetsing door één van de planbureaus.

C-1


Daarnaast zijn ook lichtere uitvoeringsvormen van een MKBA mogelijk. In een MKBA worden de onderzoeksresultaten per werkveld (denk aan kosten, exploitatie,  vervoersprognoses, milieueffecten) samengebracht. Door een zo volledig mogelijk beeld te creëren helpt een MKBA ervoor te zorgen dat beleidsbeslissingen in het belang van de samenleving als geheel worden genomen. Daarnaast stelt het organisaties in staat om effectievere keuzes te maken in de opzet van een project door de risico's en potentiële effecten van een project te begrijpen. Het is daarmee een instrument om projecten te optimaliseren. BCI is goed op de hoogte van de geldende kaders en richtlijnen voor MKBA’s in het algemeen en MIRT in het bijzonder.

Opstellen van een Cost Benefit Analysis (CBA/CEF Transport)

Heeft u een voorstel voor het verbeteren van het Trans-Europese Transportnetwerk? Dan is een financiële bijdrage vanuit Connecting Europe Facility (CEF) Transport mogelijk. Jaarlijks doet de Europese Commissie een call voor nieuwe projectvoorstellen. Bij een ‘works’ project met een geschatte investering van meer dan € 10 mln. aan subsidiabele kosten, dient er een volwaardige Cost-Benefit Analyses (CBA) opgesteld te worden. Wij helpen onze opdrachtgevers hiermee. 

Haalbaarheidsonderzoek: opstellen van een businesscase

Een volledig haalbaarheidsonderzoek bestaat uit verschillende elementen. Denk hierbij aan zaken zoals marktanalyse, vraagprognose, investeringsraming, verdienmodel, exploitatieopzet, financieringsplan, risicoanalyse. De elementen worden samengebracht in een integrale businesscase als basis voor publieke en private besluitvorming. Vragen die beantwoord worden:

  • Is er voldoende marktbasis voor het beoogde project?
  • Wat zijn de beoogde investeringen en hoe kunnen die worden gefinancierd?
  • Is er na realisatie sprake van een rendabel / levensvatbaar project?
  • Inzicht in risico`s, randvoorwaarden en succesfactoren
  • Heldere conclusie en aanbevelingen

Effectmeting aanvraag Nationaal Groeifonds

Ieder voorstel voor het Nationaal Groeifonds (NGF) dient uitgebreid aandacht te besteden aan hoe dit bijdraagt aan het duurzaam verdienvermogen van Nederland. Middels een heldere en goed onderbouwde Theory of Change worden zowel de economische als maatschappelijke effecten zichtbaar gemaakt. 

Denkkader voor opstellen Theory of Change (ToC)

C-2

Door tijdig aandacht te besteden aan deze systematische beschouwing van activiteiten, hun output en hoe hiermee uiteindelijk impact wordt bereikt, worden voorstellen scherper. Daarnaast draagt het concreet bij aan andere belangrijke onderdelen van een voorstel, zoals de probleemanalyse, legitimiteit (marktfalen), doelmatigheid en doeltreffendheid. BCI is goed op de hoogte van de kaders die hierbij gevolgd dienen te worden.

Aanpak voor inzicht in effect op Brede welvaart

Oog en aandacht voor brede welvaart is een mooie stap in het verder verbeteren van (de effectiviteit van) beleid en initiatieven. Door niet alleen de economische waarde hier en nu te meten en in kaart te brengen, maar ook het effect elders en later. BCI brengt effecten in beeld en maakt daarmee dilemma’s tussen verschillende maatschappelijke waarden zichtbaar. Deze inzichten worden gebruikt bij het opstellen van bijvoorbeeld een nieuwe economische visie en het maken van scherpe keuzes en stellen van prioriteiten in tijden van transitie.

Aanpak voor uitrol logistieke laadinfrastructuur

Ondernemers gaan steeds meer over op elektrische voertuigen vanwege de introductie van zero-emissiezones in grote steden, stimuleringsregelingen en de steeds gunstigere Total Cost of Ownership. Voldoende logistieke laadinfrastructuur wordt hierdoor steeds urgenter. Wij ondersteunen met:

  • Praktische validatie van de theoretische laadvraag
  • Rolbepaling, beleid en uitvoeringsinstrumenten (voor overheden)
  • Collectieve aanpakken op bedrijventerreinen (privaat-publiek): Strategieën voor cityhubs en clean energyhubs met laadinfra als onderdeel
Nieuws
Nieuws
Netcongestie: vloek voor gebiedsontwikkeling of motor voor innovatie?

06 augustus 2024

Netcongestie: vloek voor gebiedsontwikkeling of motor voor innovatie?
In de afgelopen drie jaar zagen we in rap tempo de kaart van het Nederlandse energienetwerk rood kleuren. In de meeste regio’s is er te weinig ruimte op het energienet om aan de vraag te voldoen. Ontstaat er nu een rem op gebiedsontwikkeling en wat betekent dit voor bedrijven? 
Bekijk volledige artikel
Opdrachtgevers