Gebiedsontwikkeling

De juiste verdeling én optimale benutting van beperkte ruimte is in Nederland een terugkerend thema. Meerdere functies (wonen, bedrijvigheid, recreatie, natuur) strijden om ruimte, maar kunnen elkaar in het beste geval ook versterken. Dat vraagt om een integrale aanpak, waarbij publieke en private belanghebbenden vanuit het perspectief van verschillende functies naar de ontwikkeling van een gebied kijken.

Propositie

Gebiedsopgaven kunnen zich afspelen op verschillende ruimtelijke schaalniveaus. Denk aan een concreet plangebied, zoals de herstructurering van een (deel van een) bedrijventerrein tot gemeentelijk, regionaal, corridor- of zelfs landsdeel niveau. De vraag die centraal staat is hoe een integrale benadering in co-creatie tussen overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en andere maatschappelijke actoren kan worden ingevuld, waarbij alle perspectieven de ‘ruimte’ krijgen die ze nodig hebben. 

Onze visie op gebiedsontwikkeling

Bij het afwegen van economische functies gaat het  nadrukkelijk om meer dan alleen de vierkante meters die nodig zijn voor bedrijfsprocessen, kantoren of logistiek. Juist de samenhang met wonen (levendige gebieden), groen (leefbare en aantrekkelijke omgeving), en een veelzijdige en robuuste infrastructuur (bereikbaarheid, digitale mogelijkheden, energiezekerheid) bepaalt in belangrijke mate de economische (aantrekkings-)kracht van een gebied of locatie.

Contactpersonen
portr-marije-groen-32008
Marije Groen
Principal Consultant
De BCI aanpak

Sturen vanuit randvoorwaarden gebiedsontwikkeling

Bij gebiedsontwikkeling werken verschillende partijen samen om tot een gedragen plan te komen met een combinatie van verschillende functies. Over het algemeen is er sprake van complexiteit door bijvoorbeeld de ligging, aanwezigheid van bestaande gebouwen, grote verschillen in financiële opbrengsten etc. Ontwikkelingen moeten rekening houden met de omgeving waarin zij worden gerealiseerd en dat vraagt om integrale afwegingen en sturing vanuit randvoorwaarden. Wij hebben op basis van onze ervaringen in gemeenten een typologie voor werklocaties ontwikkeld, waarbij rekening wordt gehouden met ruimtelijk-economische trends en ontwikkelingen in relatie tot functiemenging, interactiemilieus, energietransitie, ruimtelijke kwaliteit en mobiliteit. De typologie ondersteunt gemeenten bij het ontwikkelen van typen werkmilieus. De functies wonen, werken en voorzieningen worden daardoor in evenwicht ontwikkeld en dat maakt de typologie een krachtig instrument om verstandig om te gaan met de veelheid aan ruimteclaims.

In elke fase van het planproces (initiatief, haalbaarheid en realisatie) zullen de verschillende publieke en private belangen in beeld moeten zijn. De ontwikkeling van een gebied is bij uitstek een integraal proces, waarbij niet naar één enkel aspect wordt gekeken. Onze adviseurs vervullen een rol in alle drie stadia van de ontwikkeling van een specifiek gebied of zone: van initiatief- en haalbaarheidsfase (opstellen masterplan met expliciete aandacht voor economische haalbaarheid tot uitvoeringsstrategieën (afspraken met betrokken partijen om opgestelde plannen ook te kunnen realiseren). Het onderscheidend vermogen van onze adviseurs is gelegen in de combinatie van ruime ervaring met deze complexe processen met inhoudelijke kennis over thema’s of een bepaalde regio.

Voorbeeld randvoorwaarden gebiedsontwikkeling

B-1

Functiemenging als structuurversterker

Om tot de juiste functiemix in gebieds(her)ontwikkelingen te komen is het van belang om een helder te volgen afwegingskader te hanteren. BCI hanteert hiervoor het BIAP, voluit het BCI Integraal Afwegingskader op Planlocatieniveau.

B-2

 

We starten altijd met het schetsen van de brede context. Door rekening te houden met opgaven op stedelijk en stadsregionaal niveau - bijvoorbeeld omschreven in een Omgevingsvisie - vindt planvorming in de juiste context plaats. Vervolgens analyseren we de planlocatie. Door rekening te houden met uitdagingen op stedelijk niveau én op planlocatieniveau, zijn we in staat om verschillende ontwikkelingsvarianten te formuleren. Uitgangspunt bij deze ontwikkelingsvarianten is dat multifunctionaliteit waar mogelijk én wenselijk de voorkeur krijgt. Veranderingen in de economie vragen namelijk om een goede invulling van schaarse ruimte en een juiste opzet van werkmilieus, waarbij niet altijd een strikte scheiding tussen kantoren, bedrijvigheid, wonen en andere functies kan worden aangehouden. Middels integrale afweging worden de ontwikkelingsvarianten beoordeeld, mede op basis van te hanteren afwegingsprincipes. De meest kansrijke varianten die overblijven sluiten aan op wensen, behoeften en randvoorwaarden op het niveau van regio, stad, stedelijke zone en planlocatie. Aan de hand van bestuurlijke besluitvorming wordt uiteindelijk de meest kansrijke variant (of varianten) gekozen. BCI is in staat in bestuurlijke context de varianten toe te lichten en het belang van integrale plannen, synergiekansen en functiemix te onderschrijven.

Nieuws
Logistieke vastgoedmarkt krabbelt op uit diep dal

22 januari 2025

Logistieke vastgoedmarkt krabbelt op uit diep dal
Deze conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International  (BCI) uit haar jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logi...
Bekijk volledige artikel
Agenda_item
Overheid en bedrijfsleven: “Bridging the gap” voor versterking van de Topcorridors!

05 maart 2025

Overheid en bedrijfsleven: “Bridging the gap” voor versterking van de Topcorridors!
Rijk, regio en havens bundelen hun krachten binnen de Topcorridors om multimodale goederenvervoerscorridors te versterken en duurzamer te maken. De overheid en het bedrijfsleven worden soms als twee verschillende werelden ervaren. Wij nodigen u daarom uit om samen de kloof te overbruggen ("Bridging the gap"). 
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Emissievrij is niet hetzelfde als efficiënt

03 februari 2025

Emissievrij is niet hetzelfde als efficiënt
Christiaan van Luik schreef in een column voor Transport & Logistiek dat emissievrij niet hetzelfde is als efficiënt, en dat er maatregelingen nodig zijn die daadwerkelijk leiden tot efficiënter transport of een modal shift
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Je zult maar een campus in je stad hebben

27 december 2024

Je zult maar een campus in je stad hebben
Campussen stonden volop in de belangstelling in het afgelopen jaar. Toegevoegde waarde creëren door te innoveren is een topprioriteit in Nederland, want alleen zo blijft de economie sterk. Het levert aanzien en status op om een campus binnen de stadgrenzen te hebben, maar zijn campussen ook top voor de stad? De Column van Marije Groen voor Stads...
Bekijk volledige artikel
Nieuws
‘Aantal stadshubs is in rap tempo toegenomen’

04 februari 2025

‘Aantal stadshubs is in rap tempo toegenomen’
Al tientallen jaren wordt er gesproken over het belang van distributiecentra aan de randen van de stad om de last mile-bezorging efficiënter, duurzamer en slimmer te maken. Kwamen de eerste initiatieven moeizaam van de grond en waren ze vaak geen lang leven beschoren, inmiddels is daar verandering in gekomen. Een gesprek over nut, noodzaak en on...
Bekijk volledige artikel
Cases
Case
Gebiedsontwikkeling Merwe-Vierhavens (M4H) Rotterdam
Gebiedsontwikkeling Merwe-Vierhavens (M4H) Rotterdam
De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam werken aan de ontwikkeling van Merwe-Vierhavens (M4H) tot een innovatief woon-werkmilieu dat inspeelt op de nabijheid van haven en stad. Het is de wens om M4H optimaal in te richten voor de maakindustrie, met een mix van werken, wonen en voorzieningen.
Bekijk volledige artikel
Case
Gebiedsvisie Bio Science Park Leiden
Gebiedsvisie Bio Science Park Leiden
De gemeenten Katwijk, Leiden en Oegstgeest willen meer inzicht in de ontwikkelingen van en rondom Leiden Bio Science Park (LBSP). De gemeenten hebben behoefte aan een behoefteraming voor ondersteunde bedrijven gericht op LSH en andere innovatieve bedrijvigheid op (inter)nationaal niveau voor vijf verschillende deelgebieden
Bekijk volledige artikel
Opdrachtgevers
Nieuws
‘Aantal stadshubs is in rap tempo toegenomen’

04 februari 2025

‘Aantal stadshubs is in rap tempo toegenomen’
Al tientallen jaren wordt er gesproken over het belang van distributiecentra aan de randen van de stad om de last mile-bezorging efficiënter, duurzamer en slimmer te maken. Kwamen de eerste initiatieven moeizaam van de grond en waren ze vaak geen lang leven beschoren, inmiddels is daar verandering in gekomen. Een gesprek over nut, noodzaak en on...
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Logistiek belegger moet beter letten op huisvesting arbeidsmigranten

30 januari 2025

Logistiek belegger moet beter letten op huisvesting arbeidsmigranten
De logistiek vastgoedmarkt krabbelt op uit een diep dal en de vooruitzichten zijn weer wat positiever. Toch zijn er nog voldoende uitdagingen voor de sector, blogt René Buck
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Je zult maar een campus in je stad hebben

27 december 2024

Je zult maar een campus in je stad hebben
Campussen stonden volop in de belangstelling in het afgelopen jaar. Toegevoegde waarde creëren door te innoveren is een topprioriteit in Nederland, want alleen zo blijft de economie sterk. Het levert aanzien en status op om een campus binnen de stadgrenzen te hebben, maar zijn campussen ook top voor de stad? De Column van Marije Groen voor Stads...
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Emissievrij is niet hetzelfde als efficiënt

03 februari 2025

Emissievrij is niet hetzelfde als efficiënt
Christiaan van Luik schreef in een column voor Transport & Logistiek dat emissievrij niet hetzelfde is als efficiënt, en dat er maatregelingen nodig zijn die daadwerkelijk leiden tot efficiënter transport of een modal shift
Bekijk volledige artikel
Agenda_item
Overheid en bedrijfsleven: “Bridging the gap” voor versterking van de Topcorridors!

05 maart 2025

Overheid en bedrijfsleven: “Bridging the gap” voor versterking van de Topcorridors!
Rijk, regio en havens bundelen hun krachten binnen de Topcorridors om multimodale goederenvervoerscorridors te versterken en duurzamer te maken. De overheid en het bedrijfsleven worden soms als twee verschillende werelden ervaren. Wij nodigen u daarom uit om samen de kloof te overbruggen ("Bridging the gap"). 
Bekijk volledige artikel