Internationale bedrijfsstrategie

Uitbreiden naar nieuwe internationale markten vereist een duidelijke, geïntegreerde strategie. Naast de commerciële strategie moeten ook uw locatie- en organisatie-, productie-, distributie- en partnerstrategieën worden ontwikkeld.

Propositie

Internationale bedrijfsstrategieën zijn nodig voor startende en opschalende bedrijven die hun commerciële launch in nieuwe gebieden plannen, maar ook van grotere bedrijven die internationaal nieuwe producten of nieuwe bedrijfsmodellen lanceren. Het BCI-team van experts heeft de ervaring om bedrijven te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun internationale bedrijfsstrategieën en deze uit te werken in praktische roadmaps. Deze projecten voeren wij onder andere uit in: de life sciences-industrie, maar ook in hightech, innovatieve voedingsmiddelen- en andere industriële segmenten. 

Onze visie op internationale bedrijfsstrategie

Het lanceren van een nieuw product, of u nu een start-up of een groot gevestigd bedrijf bent, moet in één keer met succes gebeuren om de concurrentie voor te blijven, vertrouwen in de markt op te bouwen en het marktpotentieel te realiseren. De belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle internationale bedrijfsstrategie zijn:

  • Een geïntegreerde strategie waarin de business/commerciële strategie samenkomt met de juiste productie- en distributiestrategie, regelgeving, kwaliteit en IT-opstellingen, en de optimale organisatie vanuit locatie(s) en personeelsperspectief
  • Een duidelijk en geaccepteerd uitvoeringsplan – een praktische routekaart die het bedrijf begeleidt bij de implementatie van de strategie
  • Het mobiliseren van de juiste interne en externe kennis en ervaring op het juiste moment
Contactpersonen
De BCI Aanpak

Typische stapsgewijze aanpak

 

1.  Strategieontwikkeling

De strategieontwikkelingsfase omvat het verzamelen van informatie, interviews met een reeks belanghebbenden uit verschillende functies binnen het bedrijf en een of meer strategieworkshops met een multifunctioneel team van het klantbedrijf. Het doel van deze fase is het definiëren van de algemene strategie, inclusief b.v. lanceringsdatum, marktkanaalstrategie, volume-/verkoopprognoses, enz. Deze fase kan ook een benchmarking omvatten van hoe andere vergelijkbare bedrijven zich internationaal hebben uitgebreid en georganiseerd.

2.  Organisatie

In deze fase wordt per functioneel gebied gedefinieerd wat de benodigde organisatie op de internationale markt(en) is. Dit varieert van organisatieopbouw (in samenwerking met HR), locatie strategie (bijvoorbeeld één centraal kantoor of gedecentraliseerde kantoren) en een detaillering van wat de vereisten zijn vanuit een perspectief van regelgeving, kwaliteit, IT/systemen, etc.

3. Productie- en distributiestrategie

Vanuit de algemene bedrijfsstrategie wordt geanalyseerd en bepaald wat de optimale strategie voor het bedrijf is op het gebied van productie en distributie. Hierbij hoort ook het beantwoorden van vragen als: moeten we produceren op de internationale markt(en) en moeten we dat zelf doen of met gespecialiseerde contractfabrikanten? Wat is het optimale distributiemodel? Welke 3PL’s kunnen ons ondersteunen? Deze fase omvat doorgaans een scenarioanalyse vanuit het perspectief van de supply chain-kosten, evenals kwalitatieve en risicobeoordelingen.

4.  Locatie selectie

BCI past haar locatieselectie methodologie toe om verschillende kandidaat-locaties te vergelijken vanuit een perspectief van kosten, kwaliteit van de zakelijke omgeving en risico. Deze analyses worden uitgevoerd voor (regionale) hoofdkantoren, productielocaties, distributiecentra, etc.

5.  Roadmap ontwikkeling

In deze laatste fase worden de verschillende deelstrategieën geïntegreerd in een implementatie roadmap. De roadmap omvat zowel mijlpaalplanning op hoog niveau per functioneel gebied als gedetailleerde roadmaps per functioneel gebied die als leidraad kunnen dienen tijdens de implementatiefase.

Cases
Case
Productielocatieselectie in Noord-Amerika
Productielocatieselectie in Noord-Amerika
Onze klant is een van de toonaangevende fabrikanten van industriële gereedschappen. Het bedrijf kreeg te maken met aanzienlijke groei in Noord-Amerika voor één van hun relatief nieuwe productgroepen. Omdat dit product nu in slechts één fabriek in Europa werd geproduceerd, wilde het bedrijf een ​​nieuwe fabriek voor dit producttype in Noord-Ameri...
Bekijk volledige artikel
Case
Productielocaties en locatiekeuze in Azië
Productielocaties en locatiekeuze in Azië
Het bedrijf is één van de leidende mondiale producenten van voedingsingrediënten met een specifiek assortiment voedingsingrediënten. Het bedrijf beschikt over een mondiaal netwerk van productielocaties met een relatief lage capaciteit in Azië vergeleken met de andere regio's. Het bedrijf wilde nu beslissen waar in Azië de productiecapaciteit zou...
Bekijk volledige artikel
Case
Wereldwijde productiestrategie en footprint optimalisatie
Wereldwijde productiestrategie en footprint optimalisatie
Onze klant, een snelgroeiend bedrijf in medische apparatuur met een hightech product, heeft de noodzaak geïdentificeerd om de productiestrategie voor de toekomst te definiëren en zijn netwerk van fabrieken wereldwijd te optimaliseren.De belangrijkste drijfveren voor dit project waren:De enorme groei die dit bedrijf verwachtDe risico’s die het be...
Bekijk volledige artikel
Case
Productielocatie en locatieselectie in Azië en China
Productielocatie en locatieselectie in Azië en China
Onze klant is één van de toonaangevende fabrikanten van industriële gereedschapsproducten. Het bedrijf kreeg te maken met substantiële groei in Azië voor een aanzienlijk deel van zijn productportfolio. Omdat verder groeien op een van de huidige locaties in China vanwege ruimtegebrek en lokale regelgeving niet mogelijk was, besloot het bedrijf ee...
Bekijk volledige artikel
Opdrachtgevers