Internationale bedrijfsstrategie
Uitbreiden naar nieuwe internationale markten vereist een duidelijke, geïntegreerde strategie. Naast de commerciële strategie moeten ook uw locatie- en organisatie-, productie-, distributie- en partnerstrategieën worden ontwikkeld.
Internationale bedrijfsstrategieën zijn nodig voor startende en opschalende bedrijven die hun commerciële launch in nieuwe gebieden plannen, maar ook van grotere bedrijven die internationaal nieuwe producten of nieuwe bedrijfsmodellen lanceren. Het BCI-team van experts heeft de ervaring om bedrijven te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun internationale bedrijfsstrategieën en deze uit te werken in praktische roadmaps. Deze projecten voeren wij onder andere uit in: de life sciences-industrie, maar ook in hightech, innovatieve voedingsmiddelen- en andere industriële segmenten.
Het lanceren van een nieuw product, of u nu een start-up of een groot gevestigd bedrijf bent, moet in één keer met succes gebeuren om de concurrentie voor te blijven, vertrouwen in de markt op te bouwen en het marktpotentieel te realiseren. De belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle internationale bedrijfsstrategie zijn:
- Een geïntegreerde strategie waarin de business/commerciële strategie samenkomt met de juiste productie- en distributiestrategie, regelgeving, kwaliteit en IT-opstellingen, en de optimale organisatie vanuit locatie(s) en personeelsperspectief
- Een duidelijk en geaccepteerd uitvoeringsplan – een praktische routekaart die het bedrijf begeleidt bij de implementatie van de strategie
- Het mobiliseren van de juiste interne en externe kennis en ervaring op het juiste moment
Typische stapsgewijze aanpak
1. Strategieontwikkeling
De strategieontwikkelingsfase omvat het verzamelen van informatie, interviews met een reeks belanghebbenden uit verschillende functies binnen het bedrijf en een of meer strategieworkshops met een multifunctioneel team van het klantbedrijf. Het doel van deze fase is het definiëren van de algemene strategie, inclusief b.v. lanceringsdatum, marktkanaalstrategie, volume-/verkoopprognoses, enz. Deze fase kan ook een benchmarking omvatten van hoe andere vergelijkbare bedrijven zich internationaal hebben uitgebreid en georganiseerd.
2. Organisatie
In deze fase wordt per functioneel gebied gedefinieerd wat de benodigde organisatie op de internationale markt(en) is. Dit varieert van organisatieopbouw (in samenwerking met HR), locatie strategie (bijvoorbeeld één centraal kantoor of gedecentraliseerde kantoren) en een detaillering van wat de vereisten zijn vanuit een perspectief van regelgeving, kwaliteit, IT/systemen, etc.
3. Productie- en distributiestrategie
Vanuit de algemene bedrijfsstrategie wordt geanalyseerd en bepaald wat de optimale strategie voor het bedrijf is op het gebied van productie en distributie. Hierbij hoort ook het beantwoorden van vragen als: moeten we produceren op de internationale markt(en) en moeten we dat zelf doen of met gespecialiseerde contractfabrikanten? Wat is het optimale distributiemodel? Welke 3PL’s kunnen ons ondersteunen? Deze fase omvat doorgaans een scenarioanalyse vanuit het perspectief van de supply chain-kosten, evenals kwalitatieve en risicobeoordelingen.
4. Locatie selectie
BCI past haar locatieselectie methodologie toe om verschillende kandidaat-locaties te vergelijken vanuit een perspectief van kosten, kwaliteit van de zakelijke omgeving en risico. Deze analyses worden uitgevoerd voor (regionale) hoofdkantoren, productielocaties, distributiecentra, etc.
5. Roadmap ontwikkeling
In deze laatste fase worden de verschillende deelstrategieën geïntegreerd in een implementatie roadmap. De roadmap omvat zowel mijlpaalplanning op hoog niveau per functioneel gebied als gedetailleerde roadmaps per functioneel gebied die als leidraad kunnen dienen tijdens de implementatiefase.