Locatiestrategie en locatiekeuze

Of het nu om een nieuwe fabriek, distributiecentrum of kantoor gaat, één van uw belangrijke strategische beslissingen is het selecteren van de juiste locatie voor de nieuwe vestiging. Nieuwe investeringen in grond, gebouwen, talent, apparatuur en machines worden voor de lange termijn gedaan. Aangezien het mondiale zakelijke klimaat waarin een locatiebeslissing moet worden genomen elke dag onzekerder wordt, is het cruciaal om een robuuste en toekomstbestendige locatie te kiezen.

Propositie

Ons team van experts heeft uitgebreide ervaring op dit gebied, met een jarenlange ervaring in en kennis van wereldwijde markten en lokale situaties. Wij bieden uitgebreide locatieanalyses op basis van feiten en ervaring met als doel de beste locaties te identificeren. Dit doen we in Nederland en België, maar ook (ver) daar buiten in Europa, Noord-Amerika, China en Azië. 

Onze visie op locatiestrategie en locatiekeuze

In de huidige mondiale omgeving is onzekerheid een gegeven. Geopolitieke onrust, technologische ontwikkelingen, uitdagingen op de arbeidsmarkt, veranderingen in het belastingklimaat, om er maar een paar te noemen, hebben een enorme impact op de totale kosten, de kwaliteit van het vestigingsklimaat en het risicoprofiel van de huidige productie-, logistieke en kantoorlocatie(s). Maar ook typische Nederlandse aspecten zoals ‘netcongestie’ en ‘stikstof’ zijn van belang. Wij ondersteunen u met een grondige, op feiten gebaseerde locatiestrategie en locatiekeuze, ongeacht of het project een wereldwijde reikwijdte heeft of gericht is op Nederland, België, EMEA, Noord-Amerika, LATAM, China of Azië-Pacific.

We kunnen ondersteunen in twee fasen van uw locatiekeuzeproces voor een nieuwe productie, logistieke of kantoorlocatie:

Scenarioanalyse

In deze strategische fase ondersteunen we u bij het definiëren en analyseren van zinvolle locatiescenario's om vragen te beantwoorden zoals: kunnen we de capaciteit op onze huidige locatie(s) uitbreiden of moeten we een nieuwe locatie opzetten? Hoeveel nieuwe locaties hebben we nodig? In welk geografisch gebied moeten we beginnen met het selecteren van een nieuwe locatie en een specifieke locatie/gebouw daarbinnen?

Bij de definitie en analyse van de scenario's houden we onder andere rekening met de volgende factoren:

  • Bedrijfsstrategie
  • Toekomstige marktontwikkelingen
  • Externe factoren (bijv. economie, geopolitiek, juridische en regelgevende aspecten, klimaat, nieuwe technologieën)

Op basis van een goed onderbouwde kwantitatieve en kwalitatieve vergelijking van de verschillende locatiescenario's wordt het voorkeursscenario geselecteerd en worden de volgende stappen gedefinieerd. Deze volgende stappen kunnen een gedetailleerd locatiekeuzeproces omvatten.

Locatiekeuze

Om de optimale locatie voor de nieuwe fabriek, logistiek centrum of kantoor te selecteren, voeren we een stapsgewijs filterproces uit. Het filteren van een longlist naar een shortlist en de uiteindelijke optimale locatie is een data-gedreven proces en richt zich op het vergelijken van locaties vanuit het oogpunt van kosten, beoordeling van de kwaliteit van het vestigingsklimaat en het bepalen van risico’s. Zodra de shortlist van kandidaat-locaties is gedefinieerd, starten we de veldwerkactiviteiten: het uitvoeren van bezoeken aan de beste kandidaat-locaties om alle bevindingen uit de desk research te valideren en te verrijken met feitelijke inzichten uit de praktijk van de locaties zelf.

Naast onze locatiestrategie- en locatiekeuzeprojecten helpen we bedrijven ook bij:

  • Gedetailleerde analyses van de arbeidsmarkt, waarbij we onze bewezen IDEAL-methodologie (In-Depth Assessment of Labor Markets) toepassen om vragen over de haalbaarheid van het werven en behouden van personeel op huidige en/of nieuwe locaties te beantwoorden
  • Gedetailleerde locatierisicoanalyses, waarbij we ons zelf ontwikkelde IRAM-risicoraamwerk (Integral Risk Assessment Method) gebruiken om het risiconiveau van uw huidige (en potentiële toekomstige) locaties te beoordelen op 46 verschillende locatierisico-elementen.

We hebben bijna 4 decennia ervaring met advisering over locatiekeuzes en voeren gemiddeld 50 locatiekeuzeprojecten per jaar uit. Dit betekent dat we weten hoe we deze projecten efficiënt kunnen uitvoeren, zowel vanuit inhoudelijk perspectief (tools en databases) als op het gebied van het managen van het proces om betrokkenheid te realiseren van relevante belanghebbenden binnen de organisatie van uw bedrijf. Door middel van de juiste locatiekeuze voor nieuwe productie-, distributie of kantoorvestigingen kunnen onze klanten uiteenlopende doelstellingen behalen, variërend van kostenbesparingen tussen 15 en 25% tot toegang tot de juiste hoeveelheid en kwaliteit van talent en/of aanzienlijke risicovermindering.

De BCI Aanpak

Onze benadering is een stapsgewijs selectieproces. Nadat het specifieke profiel van uw nieuwe fabriek, logistiek centrum of kantoor in detail is beschreven en de belangrijkste locatiefactoren zijn vastgesteld, vindt er een eerste beoordeling plaats van een longlist van locaties op basis van een reeks cruciale locatiefactoren. Op basis van deze beoordeling wordt een kortere lijst van veelbelovende locaties geselecteerd, die worden geanalyseerd aan de hand van een gedetailleerde lijst van kosten, kwaliteit het vestigingsklimaat en risicofactoren. Als gevolg van deze laatste stap in de desk research worden de meest veelbelovende locaties geselecteerd voor veldwerk. Tijdens het veldwerk worden gedetailleerde besprekingen gevoerd met lokale overheden, economische ontwikkelingsmaatschappijen, arbeidsmarktdeskundigen, vastgoedbedrijven, bedrijven die al eerder in de regio investeerden, enzovoort, met als doel de optimale nieuwe productielocatie te selecteren.

Waarschijnlijk heeft u zelf al enkele locaties in gedachten aan het begin van uw locatiekeuzeproces. Maar wees voorbereid om verrast te worden, want we nemen niet alleen de locaties die u al bedacht heeft in overweging, maar ook alternatieve potentiële locaties die een goede score behalen op basis van de overeengekomen criteria. En dat is de eerste stap: in overleg met u selecteren we de juiste criteria en het gewicht van die criteria voor uw locatiekeuze voor de nieuwe locatie. In de matrix worden de kosten van alle kandidaat-locaties gepresenteerd op de verticale as, waarbij de laagste kosten bovenaan en de hoogste onderaan staan. De horizontale as toont de gewogen gemiddelde kwaliteitsscores per locatie, en door middel van kleurcodering wordt het risicoprofiel van elke locatie aangegeven.

Voorbeeld van hoe een uitkomst van locatiekeuze eruit ziet: 

5A-2

Op basis van een matrix zoals deze kan het topmanagement van uw bedrijf een goed gebalanceerde beslissing nemen over wat de perfecte locatie is voor uw toekomstige nieuwe fabriek, logistiek centrum of kantoor: moeten we gaan voor de beste kosten/kwaliteit verhouding? Of moeten we gunstige kostenlocaties prioriteit geven? Zien we bepaalde kritische risicofactoren die ons naar bepaalde locaties drijven of ervan weerhouden? De locatiekeuzecriteria en hun gewichten kunnen variëren, afhankelijk van uw bedrijfsstrategie en het type productieactiviteit dat gepland is op de nieuwe locatie. Locatiefactoren of relatieve gewichten kunnen ook verschillen per geografische regio. Zo zijn bijvoorbeeld investeringsstimulansen en subsidies voor bepaalde projecten in Noord-Amerika meer bepalend dan in Europa, en worden natuurrampenrisico's doorgaans als belangrijker gewogen in Azië dan in Europa.

 

Locatiefactoren

Bij locatiekeuze voor nieuwe fabrieken, distributiecentra of kantoren kunnen veel factoren een rol spelen, daarom nemen wij in onze aanpak drie soorten factoren mee:

  • Kosten: alle relevante factoren die kunnen worden vertaald in geld, zoals grond, onroerend goed, arbeid, logistieke kosten, belastingen, enzovoort, verminderd met de investeringssubsidies en belastingvoordelen die worden aangeboden in de verschillende locaties.
  •  Kwaliteit van het vestigingsklimaat: factoren die niet direct kunnen worden vertaald naar euro’s, maar nog steeds een directe invloed hebben op de prestaties van de nieuwe activiteiten. Denk aan beschikbaarheid van talent/arbeid, internationale bereikbaarheid, beschikbaarheid van leveranciers, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van nutsvoorzieningen, douaneregels, gemak van zaken doen en culturele fit.
  • Risico: alle externe factoren die verstoringen in het bedrijf met zich mee kunnen brengen en waarop u geen invloed kunt uitoefenen, maar die nog steeds een aanzienlijke invloed kunnen hebben op uw toekomstige activiteiten, zoals inflatierisico, valutarisico, transparantierisico, kans op natuurrampen, enzovoort.

Het realiseren van een nieuwe productie-, logistieke of kantoorlocatie behoeft aanzienlijke investeringen en interne veranderingen. De investeringen worden over een lange periode gedaan en daarom moet de impact van de nieuwe locatie ook op langere termijn positief bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Met andere woorden: bij een verkeerde locatie beslissing zullen de negatieve gevolgen ook op de lange termijn negatief zijn voor uw bedrijf, bijvoorbeeld hogere kosten, problemen bij het vinden van de juiste arbeidskrachten of lastige regelgevingskwesties. Investeringssubsidies en belastingvoordelen zijn aantrekkelijk in bepaalde landen/staten/regio's in Europa, de VS, Mexico/Latijns-Amerika, China en Azië. Vooral voor nieuwe fabrieken met een groot aantal werknemers of fabrieken met een hoge mate van innovatie kunnen de totale financiële pakketten (zeer) interessant zijn.

Geografische focus

In onze aanpak beginnen we doorgaans op het niveau van regio's binnen landen, in plaats van landen op nationaal niveau met elkaar te vergelijken. Dit komt doordat de verschillen tussen regio's in hetzelfde land significant kunnen zijn voor veel belangrijke locatiefactoren. Dit is bijvoorbeeld het geval voor factoren zoals arbeidskosten, personeelsbeschikbaarheid, beschikbaarheid van onroerend goed en risico's op natuurrampen.

Illustratie van verschillen binnen een land op basis van recente BCI-projecten:

5A-3

 

Gedetailleerde arbeidsmarktanalyse

Wij voeren gedetailleerde arbeidsmarktanalyses uit om te bepalen in hoeverre u voldoende talent kunt werven en behouden op uw huidige en/of potentiële nieuwe locatie(s). In deze aanpak passen we kwantitatieve arbeidsmarktanalyse toe op het aanbod en de vraag naar talent, voeren we prognoses uit voor de komende 5 tot 10 jaar en verrijken we dit met diepgaande kwalitatieve analyse door informatie te verzamelen van experts in de lokale arbeidsmarkt, ervaringen van andere bedrijven in dezelfde regio in kaart te brengen, primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden te beoordelen, enzovoort.

Cases
Case
Productielocatieselectie in Noord-Amerika
Productielocatieselectie in Noord-Amerika
Onze klant is een van de toonaangevende fabrikanten van industriële gereedschappen. Het bedrijf kreeg te maken met aanzienlijke groei in Noord-Amerika voor één van hun relatief nieuwe productgroepen. Omdat dit product nu in slechts één fabriek in Europa werd geproduceerd, wilde het bedrijf een ​​nieuwe fabriek voor dit producttype in Noord-Ameri...
Bekijk volledige artikel
Case
Productielocaties en locatiekeuze in Azië
Productielocaties en locatiekeuze in Azië
Het bedrijf is één van de leidende mondiale producenten van voedingsingrediënten met een specifiek assortiment voedingsingrediënten. Het bedrijf beschikt over een mondiaal netwerk van productielocaties met een relatief lage capaciteit in Azië vergeleken met de andere regio's. Het bedrijf wilde nu beslissen waar in Azië de productiecapaciteit zou...
Bekijk volledige artikel
Case
Productielocatie en locatieselectie in Azië en China
Productielocatie en locatieselectie in Azië en China
Onze klant is één van de toonaangevende fabrikanten van industriële gereedschapsproducten. Het bedrijf kreeg te maken met substantiële groei in Azië voor een aanzienlijk deel van zijn productportfolio. Omdat verder groeien op een van de huidige locaties in China vanwege ruimtegebrek en lokale regelgeving niet mogelijk was, besloot het bedrijf ee...
Bekijk volledige artikel
Case
Europese DC-locatiestudie voor industrieel bedrijf
Europese DC-locatiestudie voor industrieel bedrijf
Onze klant, één van de toonaangevende fabrikanten en handelsbedrijven van industriële producten en gereedschappen toegepast in o.a.  de jacht- en scheepsbouwindustrie, beschikte over een aantal distributiecentra in heel Europa en had het besluit genomen op zoek te gaan naar de beste locatie voor een nieuw geconsolideerd distributiecentrum v...
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Nieuws
Buck Consultants International lanceert ‘DE-5’ Proprietary Framework for Value Chain Management

11 juli 2023

Buck Consultants International lanceert ‘DE-5’ Proprietary Framework for Value Chain Management
Voor bedrijven die hun strategie willen herzien heeft Buck Consultants International een nieuwe aanpak ontwikkeld ‘DE-5' Proprietary Framework for Value Chain Management. Eén van de meest bekende financiële en economische media Bloomberg besteedt hier vandaag aandacht aan.
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Steeds meer productie van sleutelcomponenten en eindassemblage uit Azië terug naar Europa en VS

17 februari 2022

Steeds meer productie van sleutelcomponenten en eindassemblage uit Azië terug naar Europa en VS
Meer dan 60 procent van de Europese en Amerikaanse bedrijven verwacht de komende 3 jaar een deel van hun Azië-productie terug te brengen naar Europa en de VS.
Bekijk volledige artikel
Nieuws
Ontkoppeling met China/Azië versnelt –West-Europa profiteert óók van reshoring

21 september 2023

Ontkoppeling met China/Azië versnelt –West-Europa profiteert óók van reshoring
Steeds meer bedrijven verplaatsen fabrieken van China en Azië naar Europa en de VS. De helft van grote internationale bedrijven heeft dit al gedaan en nog eens de helft van de restgroep gaat dat de komende 3 jaren doen.
Bekijk volledige artikel