Supply chain strategie en logistiek advies
Binnen alle productie-, groothandels- en logistieke bedrijven is de inrichting en organisatie van de supply chain van cruciaal belang. BCI Global vertaalt uw bedrijfsstrategie naar een haalbare supply chain strategie. Het dienstenaanbod van BCI omvat alle aspecten om de juiste supply chain-strategie te ontwikkelen en op de juiste manier te implementeren door middel van gedegen onderzoek en een haalbaar bedrijfsmodel. Onze focus als supply chain consultant is het leveren van resultaat.
Ondanks de economische vertraging en hevige concurrentie zijn de Europese vrachttarieven de afgelopen twaalf maanden gestegen als gevolg van inflatie en hoge brandstofkosten. Het BCI-panel verwacht dat de tarieven voor vrachtvervoer over de weg de komende zes maanden verder zullen stijgen met 8%.
De Belgische vastgoedmarkt zal dit jaar stabiliseren: na een forse terugval van 1.2 miljoen m2 in 2022 naar (ingeschat) 920.000m2 in 2023, komt de opname dit jaar uit op 940.000 m2 zo verwachten leidende internationale logistiek vastgoedontwikkelaars, beleggers en experts. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag.
Wij zijn van mening dat de supply chain-strategie de bedrijfsstrategie moet volgen, gebaseerd op duidelijke eisen van de markt. Eenmaal gedefinieerd, stuurt de supply chain strategie de andere functionele strategieën aan, zoals inkoop, productie, planning en distributie, zodat deze allemaal op elkaar zijn afgestemd. De onderstaande afbeelding benadrukt de afhankelijkheid tussen de bedrijfsstrategie en de supply chain en functionele strategieën. Belangrijke elementen die de bedrijfsstrategie aansturen zijn onder meer de algemene visie, de geografische markten en de go-to-market-strategie met duidelijke serviceniveau-eisen per product-markt-verkoop kanaal. Omdat bedrijven uiteenlopende klanten bedienen met verschillende producten met verschillende kenmerken, is het van het grootste belang om uw toeleveringsketen te differentiëren per product-markt-verkoop kanaal, in plaats van te kiezen voor een uniforme benadering die voor iedereen geschikt is.