Uitbreidingsstrategie KennisPark Twente

Vraag

Kennispark Twente (“Knowledge Park Twente”) is een science park dat is ontwikkeld in de regio Twente. In deze regio is ook de technische Universiteit Twente gevestigd. Door de groei van de activiteiten op het park constateerden het parkmanagement en de regionale overheden de noodzaak om een visie te ontwikkelen op de verdere groei van het science park in termen van verdere groei van de bedrijvigheid en een vertaling in wat dat betekent voor de benodigde ruimte voor uitbreiding met nieuwe bedrijven en organisaties, alsmede voor de organisatie en de marketingaanpak.

Achtergrond

De stakeholders van Kennispark Twente zijn de Universiteit Twente, de gemeente Enschede, de regionale partners in Twente en de provincie Overijssel. Voor deze groep stakeholders, met soms verschillende doelstellingen en belangen, moest een gemeenschappelijke visie worden ontwikkeld.

Onze aanpak

De projectaanpak bestond uit 4 verschillende fasen:

Fase 1: Analyse van de huidige stand van zaken

In deze fase werd desk research uitgevoerd op basis van bestaande documenten, statistieken, enz. Ook werd een ronde van diepte-interviews met de belangrijkste belanghebbenden uitgevoerd. De bevindingen van de deskresearch en de interviews resulteerden in een overzicht van initiatieven met betrekking tot het Kennispark, hun huidige status en resultaten en de geplande toekomstige stappen.

Als resultaat van deze fase werd een SWOT-analyse ontwikkeld, waarin de huidige sterke punten werden benadrukt, maar ook de aandachtspunten die in de toekomstige strategie moeten worden aangepakt.

Fase 2 Definitie van huidige en toekomstige propositie

Het doel van fase 2 was het identificeren en in kaart brengen van de aantrekkingskracht ("magneet") van Kennispark Twente: de unique selling points op regionaal, nationaal en internationaal niveau.

Hiervoor zijn interviews gehouden met experts (hoogleraren in specifieke onderzoeksgebieden, bedrijven, spin-offs, etc.). Specifieke kennis- en bedrijfsgebieden waarop het project zich richtte waren personalized medicine, slimme productie, geavanceerde materialen en de digitale samenleving.

Het resultaat van deze fase was een duidelijk overzicht van de huidige positionering van het Kennispark en de hiaten met betrekking tot de toekomstige strategie en ambities.

Fase 3 Analyse van marktdynamiek en ruimtebehoeften

In fase 3 werd de analyse van huidige en potentiële nieuwe toekomstige doelsegmenten uitgevoerd. Volgens een bewezen aanpak op basis van criteria en wegingen is een rangschikking gemaakt van verschillende potentiële (incl. huidige) doelgroepen. Voor de meest veelbelovende doelgroepen is geanalyseerd hoe groot de kans voor Kennispark Twente is: hoeveel bedrijven kunnen worden aangetrokken en wat is de ruimtebehoefte?

Fase 4 Strategieontwikkeling en implementatieplanning

In deze laatste fase is op basis van de bevindingen en in samenwerking met de belanghebbenden 

Resultaat

Het resultaat van het project was een duidelijke, op feiten gebaseerde toekomststrategie voor de verdere groei van Kennispark Twente. Het plan geeft richting aan de stakeholders op het gebied van doelsegmenten, ruimtebehoefte, strategische positionering en marketingstrategie.