25 januari 2023

Vergroenen van end-to-end toeleveringsketens is mogelijk zonder concurrerende kostenniveaus en klanten-service-eisen in gevaar te brengen

Integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel toeleveringsketens een realistisch doel, zonder enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus te veroorzaken. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Dit zijn de conclusies uit een diepgaand onderzoek van het toonaangevende supply chain en logistiek vastgoed adviesbureau Buck Consultants International. Het onderzoek werd gesponsord door Logicor, één van de grootste investeerders in Europa in logistiek vastgoed. In de studie analyseerde BCI in detail twee business cases: de opzet van een Europese distributiestrategie voor een medisch technologisch bedrijf en een e-commerce last mile-netwerkontwerp.

E-commerce

Als een bedrijf een centraal magazijn in Duitsland heeft, wat is dan de beste opzet om eindklanten te bedienen vanuit kosten-, klant- en CO2-perspectief: één distributiecentrum of het opzetten van nationale magazijnen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?

BCI concludeert dat de kosten niet veel verschillen tussen de verschillende netwerkopzetten, maar dat een decentraal netwerk de CO2-uitstoot met 40% reduceert en dat 90% van de klanten dan in 1 dag beleverd kunnen worden (met één centraal distributiecentrum is de belevering in 1 dag maar 50%).

 

vergroenen-end2end

Medtech

Als een medisch technologisch bedrijf moet kiezen tussen één centraal Europees Distributiecentrum (EDC) of een centraal magazijn met 3 satellieten-distributiecentra of 4 regionale distributiecentra verspreid over Europa, wat is dan de beste oplossing?

Ongeacht welke netwerkopzet het bedrijf ook kiest, de inkomende luchtvracht is voor meer dan 50% verantwoordelijk voor de totale CO2-voetafdruk van deze end-to-end supply chain. Mogelijkheden om de CO2-uitstoot van het magazijn en de zendingen te verminderen, zijn relatief beperkt door de kleine omvang van de warehouse(s) en het beperkte aantal zendingen.

vergroenen-end2end-medtech

Potentie

Welke industrietakken hebben de meeste mogelijkheden om hun supply chains te vergroenen? 

Vooral voor industrieën waar behoefte is aan meer regionale supply chains die de toeleveringsketens robuuster maken (reshoring van productie uit China/Azië leidt tot minder verstoringen van de toeleveringsketen), zijn er reële kansen om de CO2-uitstoot te verminderen, aangezien intercontinentaal transport kan worden vervangen door productie in Europa zelf. Voorbeeldbranches die BCI noemt zijn farma, de mode-industrie en industriële producten en machines.
Maar een netwerkontwerp met decentrale warehouses voor bedrijvigheid met hoge service-eisen (bijv. e-commerce, voeding) heeft vaak ook een groot potentieel om de CO2-voetafdruk te verminderen.

Hoe kan logistiek vastgoed duurzamer worden?

Grotere magazijnen bieden meer mogelijkheden om impact te maken. Ook magazijnen met een hoog energieverbruik (bijvoorbeeld temperatuurgecontroleerde magazijnruimten) zijn goede kandidaten om een distributiecentrum te verduurzamen. Vanuit een supply chain-perspectief kunnen vastgoedpartijen met investeringen in stadsdistributiehubs profiteren van meer samenwerking tussen e-commercebedrijven en logistieke dienstverleners (wat immers leidt tot minder leveringen), en van het gebruik van elektrische voertuigen.