Wereldwijde fabrikant van gehoorapparaten
De noodzaak om de productievoetafdrukstrategie van een fabrikant van gehoorapparaten te herzien.
Vraag
Onze klant, één van de toonaangevende fabrikanten van gehoorapparaten met locaties over de hele wereld, beschikt over een historisch gegroeid productienetwerk. Dit netwerk omvat fabrieken in verschillende delen van de wereld met een aanzienlijke capaciteit in Noord-Amerika en Europa en een beperkte aanwezigheid in Azië.
Het management van het bedrijf heeft besloten om de strategie voor het netwerk van productielocaties te herzien om: 1) historisch gegroeide inefficiënties weg te nemen, 2) het risico dat het netwerk van productielocaties te verkleinen en 3) capaciteit toe te voegen om de verwachte bedrijfsgroei te faciliteren.
Achtergrond
Het klantbedrijf is een van de toonaangevende fabrikanten van gehoorapparaten.
Het bedrijf heeft een breed productportfolio, variërend van meer traditionele hoortoestellen tot zeer gepersonaliseerde high tech versies.
De verschillende soorten producten vereisen verschillende productieprocessen en daarom beschikt het bedrijf over een mix van handmatige productie en hightech productie, waaronder 3D-printers.
Onze aanpak
Ons project bij deze klant is stapsgewijs uitgevoerd:
- AS-IS-analyse; gedetailleerde verzameling en analyse van kwantitatieve gegevens, evenals het verzamelen van strategische input via management interviews en workshops. Het gedetailleerd in kaart brengen van het huidige netwerk was het resultaat van deze eerste stap.
- Scenario-ontwikkeling; Op basis van benchmarking van vergelijkbare bedrijven, onze ervaring met wereldwijde productienetwerken en de eigen ervaringen en ideeën van het klantteam werden zes scenario's gedefinieerd en uitgewerkt. De gedefinieerde scenario's varieerden van volledige wereldwijde consolidatie tot volledige regionalisering tot een hybride van regionalisering en lokale fabrieken voor zeer specifieke productgroepen.
- Scenario analyse; er werd een zeer gedetailleerd en flexibel footprint-(software)model ontwikkeld, dat snelle scenarioanalyse en gevoeligheidstesten mogelijk maakt. Naast de kwantitatieve modellering werd in deze stap ook de kwalitatieve beoordeling per scenario uitgevoerd. Bij deze beoordeling zijn factoren betrokken zoals de beschikbaarheid van arbeidskrachten, de nabijheid van de markt en de logistieke connectiviteit, en ook verschillende soorten toeleveringsketen- en locatierisico's.
- Roadmap ontwikkeling; op basis van de uitkomsten van stap 3 werd het voorkeursscenario geselecteerd en is samen met het klantteam een roadmap opgesteld voor de implementatie.
Resultaat
De resultaten van de analyse waren dat het bedrijf een geregionaliseerde footprint, met één hoofdproductielocatie per mondiale regio, selecteerde als de optimale toekomstige oplossing. In de transitieroutekaart gaf het bedrijf prioriteit aan een volgorde van de verschillende regio’s, omdat het geen mondiale ‘big bang’-verandering wilde doorvoeren.
Daarom werd het implementatieproces opgedeeld in fasen van elk drie jaar, deels parallel gepland. De allereerste actie die werd ondernomen, was het uitvoeren van een gedetailleerd locatieonderzoek voor een nieuwe fabriek in Europa.
“We hebben onze mondiale voetafdruk nooit als één mondiaal systeem beschouwd. Door deze wereldwijde aanpak met BCI te doorlopen hebben we mogelijkheden kunnen identificeren die we nooit eerder hebben kunnen zien.”