Wereldwijde productiestrategie en footprint optimalisatie

Snelgroeiend bedrijf in de medische industrie met een hightech product, dat een productiestrategie voor de toekomst nodig heeft en zijn netwerk van productielocaties wereldwijd wil optimaliseren.

Vraag

Onze klant, een snelgroeiend bedrijf in medische apparatuur met een hightech product, heeft de noodzaak geïdentificeerd om de productiestrategie voor de toekomst te definiëren en zijn netwerk van fabrieken wereldwijd te optimaliseren.

De belangrijkste drijfveren voor dit project waren:

  • De enorme groei die dit bedrijf verwacht
  • De risico’s die het bedrijf heeft geïdentificeerd in de huidige footprint: alles uitbesteed, afhankelijkheid van specifieke locaties waaronder China, lange doorlooptijden

Het management van het bedrijf besloot een initiatief te starten om ervoor te zorgen dat de productieactiviteiten van het bedrijf gelijke tred konden houden met de marktgroei en ten tweede om een ​​robuuste voetafdruk met laag risico op te bouwen die het bedrijf de komende tien jaar zou kunnen faciliteren.

Achtergrond

De klant is een snelgroeiend bedrijf in medische hulpmiddelen, met een hightech product en hoogwaardig productieproces. Alle productie is uitbesteed.

Het bedrijf begon ongeveer 10 jaar geleden en is nu uitgegroeid tot een bedrijf met klanten over de hele wereld en met een wereldwijd productienetwerk.

Omdat het product vanuit medisch perspectief succesvol is, worden nieuwe medische toepassingen getest en ook deze zijn succesvol. Daarom verwacht het bedrijf een enorme volumegroei in de komende jaren.

Het bedrijf heeft sterke partnerships met een aantal van zijn belangrijkste productiepartners, maar ook een groot leveranciersnetwerk op verschillende niveaus met aanzienlijke risico's op dat vlak.

Onze aanpak

Ons project bij deze klant bestond uit twee fasen:

A) Ontwikkeling van de productiestrategie; het bepalen van de strategie vanuit een Make vs Buy-perspectief, het ontwikkelen en het ontwikkelen en implementeren van een raamwerk voor het beter managen van de verschillende partners

B) Optimaliseren van het netwerk van fabrieken

Dit tweede deel van het project werd stapsgewijs uitgevoerd:

  1. AS-IS-analyse; gedetailleerde verzameling en analyse van kwantitatieve gegevens, evenals het verzamelen van strategische input via management interviews en workshops. Het gedetailleerd in kaart brengen van het huidige netwerk was het resultaat van deze eerste stap.
  2. Scenario-ontwikkeling; Op basis van benchmarking van vergelijkbare bedrijven, onze ervaring met de wereldwijde netwerken van fabrieken en de eigen ervaringen en ideeën van het klantteam werden 5 scenario's gedefinieerd en uitgewerkt. De gedefinieerde scenario's varieerden van vergaande regionalisering (op weg naar één superfabriek per regio (Europa, Azië, Noord-Amerika)) tot meer gedecentraliseerde netwerken met meerdere locaties per regio en een splitsing van subassemblage en eindassemblage.
  3. Scenarioanalyse; er werd een zeer gedetailleerd en flexibel footprint-(software)model ontwikkeld, dat snelle scenarioanalyse en gevoeligheidstesten mogelijk maakt. Naast de kwantitatieve modellering werd in deze stap ook de kwalitatieve beoordeling per scenario uitgevoerd.
  4. Roadmap ontwikkeling; op basis van de uitkomsten van stap 3 werd het voorkeursscenario geselecteerd en werd samen met het klantteam een ​​roadmap opgesteld: wanneer welke verschuiving in het netwerk gemaakt moet worden en wat de impact op capaciteit en landed costs per stap is.

Resultaat

Een eerste duidelijke uitkomst van het onderzoek was dat het bedrijf besloot dat het voor hen de beste weg voorwaarts was om alle productie te blijven uitbesteden. Het uitvoeren van het plan samen met hun belangrijkste productiepartners is een belangrijke prioriteit voor het bedrijf in de toekomst. Dit vereist een andere manier van samenwerken met de partners, waarbij wordt overgegaan van transactionele naar echte strategische samenwerkingsstructuren.

Het tweede belangrijke resultaat was de beslissing om het netwerk van productielocaties te regionaliseren, met als doel min of meer autonome productiebases op te bouwen in Europa, Noord-Amerika en Azië. Uit de analyse bleek dat dit de risico's van de end-to-end supply chain voor een groot deel zou verminderen, maar ook zou resulteren in het meest kostenefficiënte netwerk vanuit het perspectief van de landed costs.

Het bedrijf implementeert de resultaten nu wereldwijd. Dit betekent dat de routekaart geleidelijk wordt uitgevoerd, waarbij wordt geanticipeerd op de volumegroei per regio in overeenstemming met de commerciële strategie. 

“We implementeren de strategie en de ontwikkelde voetafdruk nu wereldwijd, waarbij we capaciteiten in Mexico toevoegen en capaciteiten verschuiven van de huidige naar nieuwe locaties in Europa en Noord-Amerika.”