Commercieel vastgoed
De vastgoedmarkt is zeer dynamisch. De vastgoedgebruikers bewegen op de golven van economische, technologische en sociale veranderingen. Dit leidt tot voortdurende aanpassingen van ruimtegebruik, locatievoorkeuren en functies van vastgoed. Ontwikkelaars en beleggers worden op hun beurt telkens opnieuw geconfronteerd met een veelheid van nieuwe trends, veranderende wet- en regelgeving en technologische ontwikkelingen.
Het Kabinet heeft met grote waardering het Economisch Herstelplan van de gezamenlijke provincies omarmd. “Dit herstelplan is ons gezamenlijke strijdplan om Nederland uit de crisis te investeren en innoveren”, zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat.
De import, export en het binnenlandvervoer van versproducten groeit nog steeds en is binnen Europa vrijwel volledig weggeöriënteerd. De klanten in de versketens zoals de retail en de grote warenhuizen in binnen- en buitenland gaan in de komende jaren hogere eisen stellen aan de verduurzaming van vervoer in hun ketens.
Als vastgoedontwikkelaar en/of investeerder realiseert u nieuwe gebouwen en locaties voor de lange termijn. Het is daarom cruciaal dat u de juiste beslissing neemt over waar en wanneer u de volgende investeringen wilt doen en/of nieuwe locaties wilt ontwikkelen, op welke doelgroepen van eindgebruikers u zich wilt richten en hoe u herontwikkelde oude locaties of nieuwe locaties op de juiste manier in de markt zet. In de huidige economische context waarin u opereert is dit zelfs nog belangrijker. Het financieren van nieuwe projecten is uitdagend geworden en de vraag van eindgebruikers verschilt sterk per branche. Bovendien speelt schaarste aan fysieke ruimte een rol op veel hotspots en heeft arbeidsmarktkrapte invloed op de locatiekeuzes die uw huidige en toekomstige eindgebruikers maken.
Voor het beantwoorden van uw belangrijkste vragen over de marktinteresse en haalbaarheid van vastgoedprojecten zijn analyses van trends, het ontwikkelen van prognoses en een specifieke, op feiten gebaseerde visie vereist. Dit geldt zowel voor specifieke gebouwen als voor locaties. De ontwikkeling van vastgoed- en locatieconcepten kan alleen succesvol worden uitgevoerd als deze gebaseerd zijn op gedetailleerd inzicht in product-/dienst-/marktcombinaties. Dit omvat het creëren van een op feiten gebaseerde analyse van de concurrentiepositie (inclusief prijsniveaus) van het nieuwe project, gebouw of locatie en niet in de laatste plaats grondige risicoanalyses. Nadat de beslissing om te investeren is genomen, moet u nog steeds bepalen wat de meest effectieve manier is om uw (nieuwe) locatie te vermarkten, gericht op een specifieke doelgroep, met een gerichte waardepropositie.