Duurzame logistiek

Door de Fit for 55 en Green Deal afspraken is duurzame logistiek en transport ongetwijfeld een van uw belangrijkste uitdagingen, of u nu werkzaam bent voor de overheid of in het bedrijfsleven. Bedrijven krijgen steeds meer oog voor het belang van groene logistiek, duurzame ketens en de transitieperiode daarnaartoe. Ook regelgeving op dit thema vraagt de aandacht.

Propositie

Het is belangrijk om goed inzicht krijgen in de omvang en opbouw van emissies, de maatregelen die bedrijven en overheden kunnen nemen om transport in de toekomst duurzamer te organiseren en de daarvoor benodigde (nieuwe) energie-infrastructuur. Ontwikkelingen op het gebied van duurzame brandstoffen (elektrificatie, waterstof, etc.) en komst van Clean Energy Hubs komen hierbij naar voren. Ons team van experts is veelvuldig actief voor overheden, Topsector Logistiek en het logistieke bedrijfsleven om te ondersteunen bij deze transitie.

Onze propositie is meerledig

  • Berekeningen van CFP op bedrijfsniveau
  • Advisering voor andere inrichting van stromen en ketens op basis van de calculaties
  • Berekeningen van CFP op locatieniveau (bedrijventerreinen, binnenhavens)
  • Locatiekeuze onderzoek Clean Energy Hubs
  • Roadmap voor verduurzaming
Onze visie op duurzame logistiek

Het verduurzamen van de logistiek, wat voor bedrijven steeds belangrijker wordt en regelgeving in komende jaren ook vereist, kan een grote opgave zijn. Wij zien dat een deel van de bedrijven hier nog onvoldoende zicht op heeft. Een goede verduurzamingsstrategie voor bedrijven begint in onze ogen bij het in kaart brengen van uw huidige situatie; uw Carbon Footprint. Op basis daarvan kan onderzocht worden hoe er verduurzaamd kan worden: door logistiek efficiënter te organiseren is minder transport nodig, door gebruik te maken van andere duurzamere modaliteiten of door in te zetten op het verschonen van het wagenpark. Daarvoor is ook een goed aanbod van verschillende energiedragers (zoals waterstof, HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), elektrisch) en de daarbij behorende infrastructuur nodig. Ook overheden worstelen met de verduurzaming van de logistiek, deels komen daarin dezelfde vragen terug als bij bedrijven maar dan gericht op de rol die overheid daarin dient te spelen.

Als BCI zetten we ons in om zowel bedrijven als overheden te ondersteunen bij de verduurzaming van de logistiek en de realisatie van de energie infrastructuur. 

Contactpersonen
De BCI aanpak

Carbon footprint berekenen van logistieke bedrijven

Ecologische footprint/carbon berekenen: Als u stappen wilt zetten in het berekenen van uw huidige Carbon Footprint en wilt onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om deze te verbeteren, tevens rekening houdend met kosten en klanten, is een goede voorbereiding van belang. We denken mee in het bepalen welke kansrijke stromen of gedeelten van uw keten met name onderzocht dienen te worden, welke data benodigd is en bij welke partij in de keten dat beschikbaar is. Alleen met de juiste data kan inzicht worden verkregen in uw CO2 Footprint en biedt het ook een basis om, gefundeerd, verduurzamingsmaatregelen te nemen. Als bureau werken we veelvuldig met bedrijven samen om deze trajecten uit te voeren waardoor we goed zicht hebben op de hobbels die bedrijven hierin tegenkomen, zien we snel of data juist is en hebben we zicht op hoe bedrijven scoren ten opzichte van vergelijkbare bedrijven. Samen met deelnemende bedrijven kunnen we daarna vervolgstappen zetten in het verder optimaliseren en verduurzamen van de logistiek.

Verduurzaming van transport en modal shift

Transitie naar duurzame logistiek: Om stappen te zetten naar een duurzamere vorm van logistiek zijn er diverse opties mogelijk. We brengen voor bedrijven de verschillende opties in kaart en wegen deze af. Daarbij kijken we naar verschillende mogelijkheden zoals: efficiënter organiseren van de logistiek en inzet van hubs ten behoeve van emissievrije last-mile. Ook kunnen we helpen bij vragen over de inzet van vervoer over water, zowel op (inter-)nationaal niveau als in stedelijke omgeving. Een belangrijk onderwerp is verder de elektrificering van het wagenpark. BCI is een expert op het gebied van laadinfra voor logistiek en kunnen we bedrijven, maar ook overheden, adviseren over de passende oplossingen op dit gebied en investeringen die daarvoor door bedrijven en overheden nodig zijn.

Multi Purpose Energy Hub: Verduurzamingsstrategieën

Doordat meerdere bedrijven in deze tijd op zoek zijn naar verduurzaming van hun logistiek ontstaat er behoefte aan aanbod van laad- en vulinfra voor alternatieve, duurzame energiedragers. De behoefte verschilt naar type logistiek (lokaal – nationaal – internationaal) en modaliteit (weg – water). De energiedragers verschillen in mate van duurzaamheid, marktfase en dekking van het bestaande vulpuntennetwerk. Bovendien kunnen energiedragers ook nog andere rollen vervullen dan alleen brandstof, waardoor meerdere functies voor een energy hub mogelijk zijn. Om tot een juiste ontwikkeling te komen, hebben we een stappenplan ontwikkeld. Aan de hand van dit stappenplan kunnen partijen komen tot haalbare en optimale Multi Purpose Energy Hub te komen.

Marktontwikkeling van duurzame vrachtwagens

Veel logistieke bedrijven zien dat ze in de komende jaren een overstap moeten maken naar emissievrij vervoer maar de juiste keuzes hierin maken is desondanks lastig. We onderzoeken de ontwikkeling van de voertuigtechniek waarbij we kijken naar verschillende combinaties van energiedrager (biobrandstof, elektrisch, waterstof), voertuig (bestelauto, lichte en zware vrachtauto) en inzetgebied (stedelijke, nationale of internationale distributie). Dit geeft inzicht in de technische en economische inzetbaarheid van voertuigen en kan u helpen bij het maken van de juiste keuzes.

 

Cases
Case
Carbon Footprint: vermindering CO2-uitstoot in transport en logistiek
Carbon Footprint: vermindering CO2-uitstoot in transport en logistiek
Om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen en de uitstoot van broeikasgassen te reduceren zijn steeds meer bedrijven bezig met het verlagen van hun CO2- voetafdruk. Aankomende Europese wet- en regelgeving (CSRD) verplicht organisaties daarnaast te rapporteren over hun CO2 uitstoot.  
Bekijk volledige artikel
Case
Blueprint Stadshub
Blueprint Stadshub
Stadshubs kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het efficiënter, duurzamer en slimmer maken van stadslogistiek. Stadshubs is echter een breed begrip, er is grote diversiteit aan type hubs en de impact die deze (mogelijk) hebben.
Bekijk volledige artikel
Case
Potentieel voor een waterstofhub Schelde-Deltaregio
Potentieel voor een waterstofhub Schelde-Deltaregio
Het samenwerkingsplatform Smart Delta Resources (SDR) heeft in haar SDR Roadmap als prioriteit opgenomen te werken aan substantiële CO2-reductie in het industriële cluster van de Schelde-Deltaregio door in te zetten op waterstof (groene en blauwe waterstof transitie-pad). Dit biedt ultieme kansen voor waterstof als bouwsteen in de chemische proc...
Bekijk volledige artikel
Case
RH2INE locatiestudie
RH2INE locatiestudie
De Nederlandse overheid zet sterk in op de ontwikkeling van waterstof als brandstof voor verschillende modaliteiten. Dit is onder andere vastgelegd in de EU Green Deal en in het Nederlandse Klimaatakkoord.
Bekijk volledige artikel
Opdrachtgevers