Stadslogistiek
Stadslogistiek is een belangrijk thema in alle grotere gemeenten in Nederland. Het slimmer inrichten van de stadslogistiek met overslaglocaties op de juiste locatie in een gemeente levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid. Een efficiënte stadslogistiek leidt namelijk tot minder én schonere vervoersbewegingen van en naar de steden. Maar hoe kun je dat organiseren als publieke partij (gemeente, regio, provincie)? Welke rol heeft u en wat is de rol van het bedrijfsleven?
Al jarenlang helpen wij publieke én private partijen met het beter inrichten van de stadslogistiek, de last mile. Voor bedrijven is dit erg belangrijk omdat ze zo kort mogelijk in de stad willen verblijven als het gaat om de levering van goederen en voor overheden en inwoners is het belangrijk om op een veilige wijze hun producten te kunnen krijgen, waarbij beschikbaarheid en snelheid een rol spelen.
Onze propositie is meerledig
- Berekenen en simuleren van alle goederenstromen in een stad
- Overzichten van hubs en overslagpunten op basis van onze unieke database
- Opties aangeven voor extra hubs als nodig inclusief locatieonderzoek
- Roadmap voor invoering ZE zones
- Overzichten van instrumentarium bv voor bouwlogistiek
- Locatiekeuze onderzoek voor ontwikkelaars en eindgebruikers
Wij helpen gemeenten, maar ook stedelijke regio’s, provincies en het Rijk met visievorming op de duurzame stadslogistiek en met concrete actieprogramma’s en toepasbare beleidsadviezen. Uniek in onze aanpak is dat we bij onze onderzoeks- en advieswerkzaamheden niet alleen kijken naar wat de ambities zijn, maar ook wat realiseerbaar is vanuit het bedrijfsleven en logistieke sector. Zij zijn immers degenen die het moeten uitvoeren.
Zonder stadslogistiek blijven winkels leeg, hebben bouwplaatsen geen materiaal om mee te bouwen, ontvangen inwoners geen pakketjes en wordt hun afval niet opgehaald. Een goed functionerend stadslogistiek systeem is daarom cruciaal voor een vitale en leefbare stad. Tegelijkertijd is stadslogistiek een belangrijke bron van schadelijke emissies en hinder.
Het is daarom van groot belang om te werken aan een duurzaam en toekomstbestendig stadslogistiek systeem dat beter rekening houdt met beschikbare ruimte in steden.
Met onze advisering dragen we daaraan bij en houden daarin rekening met de volgende elementen:
- Zonder visie geen plan, maar een plan zonder visie is als een schot hagel. Daarom maken wij onze visies op duurzame stadslogistiek ook concreet met uitvoerings- of actie-agenda’s en omgekeerd.
- Voorkomen van beleidsverkokering: het verduurzamen van de stadslogistiek en het versnellen van deze transitie vanuit overheden vraagt om een integrale blik en moet vanuit verschillende disciplines aangevlogen worden. Opgaven vanuit Economie, Mobiliteit, Energietransitie/Milieu komen samen.
- Het gaat niet om schoon of slim, het gaat om schoon én slim. Oftewel optimalisatie en verduurzaming van de (gehele) transportketen, op weg naar Zero Emissie Stadslogistiek. De Zero-emissiezone stadslogistiek gaat dus samen met een flankerend pakket aan ruimtelijke maatregelen.
- We maken gebruik van feiten en cijfers: we onderbouwen onze onderzoeken en adviezen waar mogelijk met effectstudies en kunnen passen vaak ook Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA-) methodieken toe die behulpzaam kunnen zijn bij de politieke besluitvorming.
- Een stadshub is geen doel maar een middel. Dé hub bestaat niet en is geen panacee. Onze aanpakken rondom stadshubs zijn er erop gericht om eerst te inventariseren welke type hubs er al zijn, wat de toekomstige ruimtebehoefte is als er door de ZE Zones meer gebundeld wordt, en welk handelingsperspectief overheden dan hebben, ook denken we mee in het optimale ontwerp en inrichting van een hub.
Een groot, en groeiend, aandeel in stadslogistiek wordt ingenomen door bouwlogistiek. Niet goed georganiseerd is dit een bron van hinder, verkeersdruk en emissies. In onze aanpak combineren we kennis van bouwlogistieke innovaties en het gemeentelijk instrumentarium ten behoeve van duurzame, efficiënte en hindervrije bouwlogistiek.
Zero-emissiezones Stadslogistiek
Haarbaarheidsstudies en implementatieplannen voor Zero-emissiezones Stadslogistiek: uw gemeente wil verkennen of een ZE zone stadslogistiek een geschikte maatregel is om de leefbaarheid in uw stadscentrum te verbeteren. Voor deze verkenningen voeren wij haalbaarheidsstudies uit en/of werken we implementatieplannen uit waarmee gemeenten onderbouwd een besluit kunnen nemen voor het al dan niet invoeren van ZE zones. Wij hebben ruime ervaring met dit vraagstuk en hebben meer dan 20 G40 steden de afgelopen jaren geadviseerd. En we voeren het ondersteuningsprogramma SPES namens het ministerie van I&W uit (zie www.opwegnaarzes.nl).
Lokale en regionale actieagenda’s Zero Emissie Stadslogistiek: om de transitie naar ZES te versnellen zijn (lokalen en regionale) actieagenda’s nodig. Onze agenda’s proberen altijd scherp te maken wie welke rol heeft bij de concrete uitvoering van acties en maatregelen die worden bedacht. In sommige gemeenten/regio’s kan het behulpzaam zijn om een actieagenda met belanghebbenden op te stellen en ook te bekrachtigen met een convenant, lokale green deal of manifest.
Analyses ruimtevraag en- aanbod stadshubs
Analyses ruimtevraag en -aanbod stadshubs en handelingsperspectieven: onze verwachting is dat naarmate er meer restricties komen voor toegang tot de stedelijke gebieden er meer behoefte zal zijn bij marktpartijen om gebruik te maken van stadshubs. De invoering van de ZE zones stadslogistiek per 1/1/2025 kan een omslagpunt zijn en een doorbraak betekenen. Tot op heden zijn er namelijk wisselende successen met stadshubs. Het hebben van contacten in het bedrijfsleven en daarmee het genereren van voldoende lading is noodzakelijk gebleken en niet altijd geslaagd. Wij analyseren voor gemeenten en regio’s de ruimtevraag naar stadslogistieke hubs, geven inzicht in de verschillende verschijningsvormen en de functionele en logistieke eisen van hubs. Onze landelijke Stadsdistributiedatabase geeft een actueel overzicht van de bestaande hubs en door het bepalen van de bundelingspotentie kunnen we een inschatting maken van de hubvraag. Door het uitwerken van menukaarten en het bieden van handelingsperspectieven helpen we vervolgens de gemeenten/regio’s met het vertalen naar concrete beleidsmaatregelen om bundeling via stadshubs te stimuleren.
Optimalisatie en verduurzaming bouwlogistiek
Gemeentelijk instrumentarium bouwlogistiek: we zien dat er steeds meer behoefte komt in steden aan instrumenten om strengere eisen te stellen aan bouwlogistiek. Die vraag komt zowel vanuit klimaat- (CO2) als milieuoogpunt (NOx, Fijnstof) maar ook vanuit de druk van bouwlogistieke op het stedelijk wegennet. We zijn goed op de hoogte van de instrumenten die gemeenten tot hun beschikking hebben en adviseren hoe deze het beste in te zetten zijn, ook rekening houdend met de mogelijkheden van de bouwsector. Aangezien elk instrument zijn eigen reikwijdte, mogelijkheden en beperkingen heeft is een combinatie van instrumenten nodig om tot resultaat te komen. Dat vraagt ook om een brede visie op duurzame, efficiënte en hindervrije bouwlogistiek.
Tot slot hebben we een interactieve kaart gemaakt van alle inmiddels 300 stadshubs in Nederland waarin alle initiatieven (bestaand en in de pijplijn) zijn opgenomen, van dedicated hubs voor een bepaald segment (pakketten, facilitair, bouw, food, etc.) of gecombineerde marktsegmenten met een meer ‘openbaar’ karakter.
08 juni 2023
07 juni 2022