Marketing van campussen, science parks en innovatiedistricten
De economische omgeving om u heen verandert snel. In dit continue veranderende landschap wilt u aantrekkelijk blijven voor reeds gevestigde bedrijven op uw campus, science park of innovatiedistrict. Maar u moet er ook voor dat u een sterke propositie biedt voor nieuwe economische activiteiten. Om uw campus, science park of innovatiedistrict te positioneren als een interessante plek om zaken te doen, is het van cruciaal belang om een solide marketingstrategie en een gericht marketingplan te hebben.
Dagelijks ondersteunt Buck Consultants International bedrijven in tal van sectoren bij het selecteren van de juiste locatie - over de hele wereld. Dit biedt ons de inzichten die we nodig hebben om u te helpen bij het identificeren van de bouwstenen voor een waardepropositie van uw campus, science park of innovatiedistrict, die kunnen worden gebruikt om nieuwe bedrijven en organisaties aan te trekken. Op basis van onze uitgebreide marktkennis ontwikkelen wij een op maat gemaakte marketingstrategie voor een campus, science park of innovatiedistrict.
Voor het aantrekken en behouden van bedrijven op uw campus, science park of innovatiedistrict is het niet voldoende om uitstekende verbindingen, huisvestingsmogelijkheden, bedrijfsvriendelijke regelgeving of een universiteit van wereldklasse aan te bieden. U moet actief de belangrijkste voorwaarden en succesfactoren van specifieke doelgroepen in kaart brengen, en oplossingen op maat bieden. Eén van de belangrijkste beslissende factoren bij locatiebeslissingen is de toegang tot talent. Welke oplossing kunt u bieden aan gevestigde bedrijven met uitbreidingsplannen en aan nieuwe investeerders? Ook heel belangrijk is om te bepalen wat de belangrijkste troeven van uw campus, science park of innovatiegebied zijn, waardoor bedrijven en organisaties zich hier willen vestigen. Is er een uitstekende onderzoeksfaciliteit beschikbaar? Bestaat er een uniek ecosysteem dat kansen biedt zoals nergens anders? Bestaat er een specifieke kennisbasis rond een specifiek technologie- of therapiegebied?
Op basis van onze uitgebreide ervaring in het werken met leidende bedrijven in hun locatieselectie-projecten kunnen wij u ondersteunen bij het identificeren van de belangrijkste troeven die u heeft (waarom moeten bedrijven uw campus, science park of innovatiedistrict in hun vizier hebben als potentiële toekomstige vestigingslocatie?), het aanpakken van de belangrijkste elementen waarop uw vestigingsklimaat kan worden verbeterd en het begrijpen welke specifieke doelgroepen het beste passen bij de waardepropositie van uw campus, science park of innovatiedistrict.
- Hoe kunt u uw concurrentiepositie verbeteren?
- Wat is de haalbaarheid van een technologiespecifieke waardepropositie die u aan potentiële investeerders wilt presenteren?
- Wat is de beste route om (nieuwe) waardeproposities te implementeren?
- Hoe ontwikkel je een alomvattend marketingplan?
Het definiëren van de propositie van uw campus, science park of innovatiedistrict is de eerste stap richting een marketingstrategie. De volgende stap is een haalbaarheidsonderzoek, gevolgd door de realisatie van het nieuwe concept en het organiseren van de marketing.
Ontwikkeling van waardeproposities
De waardepropositie richt zich op specifieke doelgroepen. Het is noodzakelijk om uw concurrentiepositie te begrijpen in vergelijking met andere campussen, science parks of innovatiedistricten. Om de juiste doelgroepen te kunnen bereiken en waar nodig uw propositie te kunnen verbeteren, moet u zich bewust zijn van de relatieve voor- en nadelen van uw innovatie-omgeving. Het uitvoeren van een benchmarkstudie met behulp van onze beproefde locatiebeoordelingsmethodiek op basis van kosten, kwaliteit van de bedrijfsomgeving en risico’s biedt dergelijke inzichten. Het ‘branden’ van uw locatie en het concept ervan begint met een volledig begrip van de unieke verkoopargumenten.
Haalbaarheidsanalyse van een nieuw campus-, science park of innovatiedistrict-concept
- Gebaseerd op een goed doordacht en concurrerend campus-, science park- of innovatiedistrict-concept, is de volgende stap het beoordelen van de haalbaarheid van het concept en het specificeren van de toekomstige vraag door het concept te bespreken met marktexperts en toonaangevende eindgebruikers.
- Dit vormt een solide basis voor het voorspellen van een realistische marktvraag: wat kan er verwacht worden van de lokale/regionale, nationale/statelijke en internationale markt?
- Ten slotte is een diepgaande analyse van de voorgestelde doelgroepen nodig om het type bedrijven te definiëren dat echt sterk bij uw concept past.
- Aan het eind van de haalbaarheidstoets wordt samen met u een ‘go-no go’ beslissing genomen, waarbij eventueel ook wordt besloten het concept aan te passen en verder af te stemmen op de wensen van specifieke doelgroepen.
Implementatieplanning
- In uw traject richting implementatie is samenwerking met (potentiële) aandeelhouders, stakeholders en (financierings)partners van cruciaal belang. Het verkrijgen van inzicht in de financiële implicaties, timing en fasering van de ontwikkeling legt de basis voor het beheersen van het proces.
- Wij ondersteunen u om de juiste stakeholders bij elkaar te brengen, de verwachtingen en belangen van alle stakeholders in kaart te brengen, het buy-in proces te begeleiden en uiteindelijk tot overeenstemming te komen over uw plan voor implementatie.
Marketingplan
- In het marketingplan stellen we de juiste marketingmix samen. Dit is een optimale mix van instrumenten en middelen om effectieve en efficiënte activiteiten te garanderen.
- Er zijn veel marketinginstrumenten beschikbaar. Een voorbeeld is het identificeren van relevante beurzen en conferenties waar u het aanbod van uw campus, science park of innovatiedistrict kunt presenteren en in contact kunt komen met uw doelgroep. Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van een gerichte marketingcampagne, waarbij specifieke doelgroepen en personen binnen die bedrijven worden geïdentificeerd en benaderd met een gerichte waardepropositie.
- Voor elke campus, science park of innovatiedistrict moet een specifieke set marketinginstrumenten worden ontwikkeld, waarmee de vraag kan worden beantwoord: hoe kunnen de beschikbare middelen op de meest effectieve en efficiënte manier worden ingezet?
Wij bieden oplossingen voor het succesvol vermarkten van een campus, science park of innovatiedistrict. Hieronder presenteren wij een volledig overzicht van onze diensten.
Propositieontwikkeling
- Co-creatie en ontwikkeling van specifieke marketingconcepten voor campus, science park en innovatiedistrict.
- Analyse van locatiekeuzegedrag van toonaangevende bedrijven/eindgebruikers binnen de geïdentificeerde doelgroepen.
- Benchmarking met andere campussen, science parks of innovatiedistricten in binnen- en buitenland.
Haalbaarheidsonderzoek
- Haalbaarheidsstudie over het concept van een campus, science park of innovatiedistrict (bijvoorbeeld deskundigenonderzoek, markttest).
- SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats)
- Kosten-kwaliteit-risicobeoordelingen en het ontwikkelen van gedetailleerde ontwikkelingsscenario's (korte termijn/lange termijn).
- Diepgaande screening van doelgroepen of potentiële klanten.
- Beoordeling van het internationale marktpotentieel.
Realisatie-fase
- Assistentie bij de ontwikkeling van businessplannen en projectmanagement (komende 1 tot 4 jaar).
- Advies over de organisatie van de campus, het science park of het innovatiedistrict, d.w.z. doelstellingen, verantwoordelijkheden, structuur, personele capaciteit, budget.
- Begeleiding in de samenwerking met stakeholders, bijvoorbeeld via managementworkshops, rondetafelgesprekken, publiek-private samenwerkingen, etc.
Marketingplan
- Ontwikkeling van een uitgebreid marketingplan.
- Identificatie en selectie van de juiste marketingmix: adverteren, direct marketing, eventmarketing, PR/free publicity, internet, netwerken/multipliers.
- Samenstellen van productpapers, bidbooks, waardeproposities, brochures, databases, roadshows, etc.
- Operationele marketingplanning (komende 6 tot 12 maanden): acties en budgetten.
- Praktische training voor marketingmedewerkers
- Cases investeringsprojecten
- Hoe contact op te nemen en met bedrijven om te gaan?
06 augustus 2024