Marketing van regio’s, steden en locaties
De economische omgeving om ons heen verandert snel. In dit ontwikkelende landschap willen regio’s en locaties aantrekkelijk blijven voor reeds gevestigde bedrijven, maar ook een sterke propositie bieden voor nieuwe economische activiteiten. Om je regio, stad of locatie te positioneren als een interessante plek om zaken te doen, is het van cruciaal belang om een solide marketingstrategie en een uitgebreid marketingplan te hebben.
Op dagelijkse basis ondersteunen wij bedrijven in verschillende sectoren bij het selecteren van de juiste locatie. Dit doen we in Nederland maar ook over de hele wereld. Dit stelt ons in staat om over alle tools en inzichten te beschikken die we nodig hebben om jouw organisatie te helpen bij het identificeren van die elementen in de regionale of locatiepropositie die kunnen worden ingezet om nieuwe bedrijven aan te trekken. Onze dagelijkse ervaring in het werken met bedrijven stelt ons ook in staat om te begrijpen op welke gebieden de waardepropositie verder kan worden verbeterd. Op basis van onze uitgebreide marktkennis ontwikkelen we op maat gemaakte marketingstrategieën voor regio's, steden en specifieke locaties.
Ten einde bedrijven aan te trekken en te behouden in jouw regio of specifieke locatie is het niet voldoende om uitstekende verbindingen, locaties, flexibele regelgeving of een eersteklas universiteit aan te bieden. Je moet actief de belangrijkste zorgen van specifieke doelgroepen doorgronden en oplossingen op maat kunnen bieden. Een van de belangrijkste beslissende factoren in locatiebeslissingen tegenwoordig is toegang tot talent. Welke oplossing kunnen in jouw regio geboden worden aan gevestigde bedrijven met uitbreidingsplannen en nieuwe investeerders? Op basis van onze uitgebreide ervaring in het werken met bedrijven in hun locatiekeuze projecten kunnen we je ondersteunen bij het identificeren van de belangrijkste troeven die je hebt (waarom zouden bedrijven jouw regio als een potentiële toekomstige locatie moeten overwegen?), het aanpakken van de belangrijkste elementen waarin jouw waardepropositie verbetering behoeft en het begrijpen welke specifieke doelgroepen het beste aansluiten bij de waardepropositie van jouw locatie.
- Hoe kun je jouw concurrentiepositie verbeteren?
- Wat is de haalbaarheid van specifieke (nieuw ontwikkelde) waardeproposities die je aan potentiële investeerders wilt presenteren?
- Wat is de beste route om (nieuwe) waardeproposities te implementeren?
- Hoe ontwikkel je een uitgebreid marketingplan?
Het definiëren van de propositie van de locatie, site, kantoor of bedrijvenpark is de eerste stap naar de marketingstrategie. De volgende stap is een haalbaarheidsanalyse, gevolgd door de realisatie van het nieuwe concept/bedrijfslocatie en de vormgeving en organisatie van de marketingstrategie.
Ontwikkeling waardepropositie
De waardepropositie richt zich op specifieke doelgroepen. Het is noodzakelijk om de concurrentiepositie te begrijpen in vergelijking met andere concurrerende locaties, steden of regio's. Je moet op de hoogte zijn van de regio’s concurrentievoordelen en nadelen om de juiste doelgroepen te kunnen bereiken en de propositie waar nodig te verbeteren. Het uitvoeren van een benchmarkstudie met behulp van onze bewezen methodologie op basis van kosten, kwaliteit van het vestigingsklimaat en risico's van locaties geeft je inzicht in dergelijke zaken. Het vermarkten van een locatie en concept begint met een volledig begrip van de Unique Selling Points.
Haalbaarheidsanalyses van nieuwe locatie-/clusterconcepten
- Op basis van een goed doordacht en concurrerend regionaal, cluster- of locatieconcept is onze volgende stap om de haalbaarheid van het concept te beoordelen en toekomstige vraag te specificeren door het concept te bespreken met marktexperts en toonaangevende eindgebruikers.
- Dit vormt een solide basis voor het voorspellen van realistische marktvraag: wat kan worden verwacht van de lokale, regionale en internationale markt?
- Tot slot is een diepgaande analyse van de voorgestelde doelgroepen nodig om het type bedrijven te definiëren dat echt goed aansluit bij de regionale propositie of het locatie/clusterconcept.
- Aan het einde van de haalbaarheidsbeoordeling wordt een 'go-no go'-beslissing genomen, die ook een beslissing kan omvatten om het concept verder aan te passen aan de eisen van de specifieke doelgroepen.
Implementatieplanning
- Op de route naar implementatie is samenwerking met (potentiële) aandeelhouders, belanghebbenden en (financiële) partners essentieel. Inzicht verkrijgen in de financiële gevolgen, timing en fasering van de ontwikkeling legt de basis voor het beheer van het proces.
- Wij bieden ondersteuning bij het samenbrengen van de juiste belanghebbenden, het in kaart brengen van de verwachtingen en belangen van alle belanghebbenden, het beheren van het goedkeuringsproces en uiteindelijk het bereiken van overeenstemming over het implementatieplan.
Marketingplan
- In het marketingplan stellen we de zogenaamde marketingmix op. Dit is een optimale mix van instrumenten en middelen om effectieve en efficiënte marketingactiviteiten te waarborgen.
- Een voorbeeld van een marketinginstrument is het identificeren van relevante vakbeurzen en conferenties waar u uw regio kunt presenteren en in contact kunt komen met uw doelgroep. Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van een gerichte marketingcampagne, waarbij specifieke doelbedrijven en personen binnen die bedrijven worden geïdentificeerd en benaderd met een gerichte waardepropositie.
- Voor elke regio, cluster, bedrijfslocatie of science park/campus zal een specifieke reeks marketinginstrumenten ontwikkeld moeten worden waarbij de vraag wordt beantwoord: hoe kunnen de beschikbare middelen het meest effectief en efficiënt worden aangewend?
Wij bieden end-to-end oplossingen voor succesvolle marketing van steden en regio's, bedrijventerreinen en kennisintensieve campussen, science parks en innovatiedistricten. Hieronder presenteren we een volledig overzicht van onze diensten.
1 Propositieontwikkeling
- Creatie en ontwikkeling van specifieke site marketingconcepten
- Identificatie en selectie van de meest veelbelovende doelmarkten
- Analyse van locatiepatronen en site selectiegedrag van toonaangevende bedrijven/eindgebruikers in de geïdentificeerde doelgroepen
- Benchmarking met andere sites/locaties/steden/regio's
2 Haalbaarheidsanalyses
- Haalbaarheidsstudies siteconcepten (bijv. deskundigenmeningen, markttests)
- SWOT-analyse (sterktes, zwaktes, kansen, bedreigingen)
- Kosten-kwaliteitsbeoordelingen en ontwikkeling van gedetailleerde marketingscenario's (korte termijn/lange termijn)
- Diepgaande analyses van doelgroepen of potentiële klanten
- Beoordelingen van het internationale marktpotentieel
3 Realisatie
- Assistentie bij de ontwikkeling van het businessplan en projectmanagement
- Organisatieadvies over de marketingorganisatie van de locatie (bijvoorbeeld doelstellingen, verantwoordelijkheden, structuur, personeel, budget)
- Begeleiding bij de samenwerking met belanghebbenden (via stakeholder workshops, ronde tafelgesprekken, publiek-private partnerschappen, enz.)
4 Marketingplan
- Ontwikkeling van een detail businessplan
- Ontwikkelen van aanbestedingsdocumenten, waardeproposities, brochures, databases, roadshows, enz.
- Identificatie en selectie van de juiste marketingmix: reclame, direct marketing, evenementenmarketing, PR/gratis publiciteit, internet, netwerken/multipliers
- Operationele marketing planning (komende 6 tot 12 maanden): acties en budgetten
- Hands-on training voor marketingpersoneel
- investeringsprojectcases
- hoe contact op te nemen en om te gaan met bedrijven
- vragen, fact finding trips, enz.