Transport & logistiek

Welke supply chain heeft u en zou u moeten hebben? Moet de supply chain efficiënt, wendbaar (agile) of responsief zijn, of juist allemaal? Hoe zit het met de veerkracht? Is juist één supply chain goed genoeg of zijn er meerdere supply chains nodig gelet op de diversiteit in de bedrijfsstrategie en product-market-combinaties?

Dit zijn belangrijke vragen die het management van een bedrijf en van de supply chain zichzelf moeten stellen om de juiste prioriteiten te bepalen en de competenties op te bouwen om de complexe en zeer volatiele supply chains van vandaag de dag te beheersen.

Propositie

Supply chains moeten afgestemd zijn op de bedrijfsstrategie. Een bedrijf dat streeft naar Operational Excellence zal een andere supply chain-strategie moeten hanteren dan een bedrijf dat streeft naar Customer Intimacy of Product Leadership.

Het definiëren van uw supply chain-strategie op basis van duidelijke klantvereisten en volledig afgestemd op alle belanghebbenden in de organisatie is een uitdaging. Veel bedrijven opereren nog steeds zonder een duidelijk omschreven strategie. In sommige gevallen is het exacte aantal verschillende supply chains niet eens gedefinieerd. In andere gevallen is de supply chain-strategie afzonderlijk gedefinieerd en niet afgestemd met het commerciële team. 

Dit betekent dat er een risico bestaat dat teams hun functionele strategieën niet goed op elkaar afstemmen, waarbij bijvoorbeeld inkoop de ene kant op gaat en productie de andere kant op. In deze situaties betekent dit dat uw teams moeite hebben om de juiste afwegingen en prioriteiten te stellen bij de prestatiedoelstellingen, het configureren van IT-systemen of het doorvoeren van procesverbeteringen.

Het definiëren van een duidelijke supply chain-strategie, afgestemd op uw bedrijfsstrategie, is daarom de sleutel tot succes.

Onze visie op supply chain strategie

Wij zijn van mening dat de supply chain-strategie de bedrijfsstrategie moet volgen, gebaseerd op duidelijke eisen van de markt. Eenmaal gedefinieerd, stuurt de supply chain strategie de andere functionele strategieën aan, zoals inkoop, productie, planning en distributie, zodat deze allemaal op elkaar zijn afgestemd. De onderstaande afbeelding benadrukt de afhankelijkheid tussen de bedrijfsstrategie en de supply chain en functionele strategieën.

Belangrijke elementen die de bedrijfsstrategie aansturen zijn onder meer de algemene visie, de geografische markten en de go-to-market-strategie met duidelijke serviceniveau-eisen per product-markt-verkoop kanaal.

Omdat bedrijven uiteenlopende klanten bedienen met verschillende producten met verschillende kenmerken, is het van het grootste belang om uw toeleveringsketen te differentiëren per product-markt-verkoop kanaal, in plaats van te kiezen voor een uniforme benadering die voor iedereen geschikt is.

supply-chain1

Als eerste stap moet een bedrijf inzicht krijgen in de mate van vraagonzekerheid waarmee zij in haar markten wordt geconfronteerd, en wat de eisen van de klant zijn, zoals serviceniveau, responstijd, verscheidenheid aan producten, productprijs en gewenste mate van innovatie.

Vervolgens moet een bedrijf begrijpen welke supply chain-competenties nodig zijn in termen van het vermogen om doorlooptijden te halen, een divers assortiment te hanteren, innovatieve producten te bouwen en de onzekerheid in de supply chain te beheersen. Anders gezegd, het vermogen om een bepaald niveau van supply chain-responsiviteit te bieden.

Over het algemeen brengt responsiviteit kosten met zich mee, dus is een zorgvuldige afweging nodig.

Als laatste stap moet een optimale strategie worden gedefinieerd, waarbij het niveau van responsiviteit van de toeleveringsketen moet overeenkomen met het waargenomen niveau van vraagonzekerheid. Het onderstaande beeld illustreert de zone van strategische fit tussen het vraag- en responsiviteitsspectrum.

Supply-chain-strategie1
De BCI-aanpak

Onze aanpak is gebaseerd op een beproefd raamwerk dat zes verschillende archetypen van supply chain-strategieën identificeert:

  • Efficiënt
  • Fast
  • Continuous replenishment
  • Agile
  • LeanAgile
  • Flexibel

De onderstaande tabel geeft meer details over deze zes archetypen:

Supply-chain-strategie2

Deze archetypen beschrijven volledig alle elementen van het supply chain-proces die nodig zijn om een goed gedefinieerde strategie te hebben. Het BCI-framework bestaat uit 40 elementen zoals managementfocus, productgerelateerde strategieën (zoals voorraadstrategie, mate van maatwerk), inkoop, productie en fulfilmentstrategie-elementen. Het voordeel van het gebruik van een archetype is dat alle functionele elementen intern consistent zijn én op elkaar zijn afgestemd.

Uw bedrijf kan het archetype gebruiken dat het beste bij u past om uw supply chain-strategie te ontwerpen. Dit gebeurt via een 3-stappenaanpak:

  1. Identificeer de belangrijkste kenmerken van uw markt en omgeving, de eisen van uw klanten en de unieke karakteristiek van uw product en onderscheidt in de markt.
  2. Op basis hiervan zal het raamwerk aangeven welk archetype supply chain-strategie het beste past. U kunt dit als basis gebruiken om uw eigen supply chain-strategie te ontwerpen.
  3. Zodra de algemene supply chain-strategie is bepaald, geeft het raamwerk richtlijnen voor de configuratie van uw supply chain-processen op het onderstaande functionele niveau (via deze 40 elementen). Natuurlijk kunt u van deze richtlijnen afwijken, en in sommige gevallen kan dat gerechtvaardigd zijn vanwege het unieke karakter van uw bedrijf. Op deze manier laat het BCI-framework zien hoe de algemene supply chain-strategie de richting bepaalt voor elke functie, om te zorgen voor afstemming tussen elke functionele strategie en de algehele supply chain-strategie .

BCI-framework voor het ontwerpen van de juiste supply chain-strategie:

Supply-chain-strategie3
Contactpersonen
Opdrachtgevers