Insourcing of outsourcing van logistiek

De logistieke sector evolueert voortdurend en bedrijven moeten beslissen of ze hun logistieke activiteiten willen insourcen of willen outsourcen. Bij insourcing gaat het om het in eigen beheer brengen van logistieke activiteiten, terwijl bij outsourcing de logistieke activiteiten volledig of gedeeltelijk worden onder gebracht bij een externe logistieke dienstverlener.

Propositie

Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar manieren om hun activiteiten te optimaliseren en de service en efficiëntie te verhogen. Een van de belangrijkste aandachtsgebieden is logistiek, omdat dit een aanzienlijke impact kan hebben op de dienstverlening aan de klant en op de algemene (financiële) prestaties van uw bedrijf. Een belangrijke beslissing in dit verband is het in- of uitbesteden van logistieke activiteiten. Beide strategieën hebben hun voor- en nadelen, en het is belangrijk om alle relevante factoren zorgvuldig af te wegen voordat u een beslissing neemt. En aangezien de keuze voor in- of outsourcing niet zwart-wit is, kunt u ook kunnen overwegen om een hybride outsourcingmodel aan te passen.

Onze visie op insourcing of outsourcing van logistiek

De beslissing om logistieke activiteiten in of uit te besteden is afhankelijk van vele factoren, waaronder kosten, investeringen, kennis van logistiek en transport, beschikbare teams, mate van benodigde flexibiliteit en schaalbaarheid. U moet de voor- en nadelen van elke optie specifiek afwegen voor uw eigen situatie om te bepalen welk model de voorkeur heeft voor uw bedrijf. 

Naast volledige insourcing of volledige outsourcing zien we tegenwoordig veel hybride modellen op de markt. Voorbeelden hiervan zijn dat de verlader investeert in onroerend goed en zelf het leasecontract van het gebouw heeft, terwijl de 3PL de logistieke activiteiten uitvoert binnen/ dat gebouw, met de processen, IT-systemen en magazijnautomatisering van de 3PL zelf.

Er zijn nog veel andere vormen van hybride modellen mogelijk. 

De BCI-aanpak

De onderstaande figuur toont de BCI aanpak om te komen tot de juiste conclusies over in- of outsourcen van uw logistieke activiteiten.

bci insourcing ousourcing

 

Evalueer de huidige situatie

Evalueer en beoordeel de huidige interne logistieke activiteiten om te bepalen of deze voldoen aan de doelstellingen. Denk aan de kosten van interne logistiek, de beschikbare middelen, de bedrijfsstrategie (wil men investeren in eigen logistieke activiteiten?) en het klantenserviceniveau.

Beoordeel de behoeften van de klant en andere vereisten

Analyseer de behoeften en eisen van klanten om te bepalen welke diensten moeten worden geleverd om aan hun wensen en eisen te voldoen. Ook andere interne vereisten zoals de behoefte aan een WMS, niveau van magazijnautomatisering, uitbreidingsmogelijkheden, etc. moeten worden gedefinieerd.

Bepaal realistische in-/outsourcingscenario’s inclusief hybride

Omdat de keuze voor in- of outsourcing niet zwart-wit is, kunt u ook overwegen om een hybride outsourcingmodel toe te passen, bijvoorbeeld wél uitbesteden van arbeid, IT en technologie, terwijl u zelf eigenaar blijft van (de lease van) het onroerend goed; zie ook de tabel hiervoor voor een overzicht van alternatieve hybride opties.

Analyseer de kosten en het benodigde investeringen per scenario

Vergelijk de operationele kosten en benodigde investeringen van het uitbesteden van logistieke activiteiten met de kosten van uw eigen logistiek. Zorg ervoor dat u de kosten en haalbaarheid van het uitbesteden van technologie, personeel en andere gerelateerde uitgaven meeneemt, evenals de kosten en risico’s van een transformatie strategie.

Kwalitatieve beoordeling van scenario's

Neem in de kwalitatieve beoordeling elementen op vanuit alle invalshoeken zoals de klant perceptie, het intern perspectief, bijdrage aan duurzaamheidsdoelstellingen, de risico’s, de wil om te investeren, flexibiliteit en lange termijn groei.

Maak de beslissing en het stappenplan

Nadat u de huidige situatie en de voor- en nadelen van outsourcing heeft geëvalueerd, kunt u beslissen of u logistieke activiteiten wilt insourcen of outsourcen. Een gedetailleerde scorecard helpt bij de besluitvorming en het meekrijgen van de interne organisatie in het besluitvormingstraject.

Een solide transformatie plan dient onderdeel te zijn van het proces tot het maken van de juiste keuze. Uiteindelijk bestaat er geen one-size-fits-all-oplossing als het gaat om de beslissing om logistieke activiteiten te insourcen of te outsourcen. Bedrijven moeten de voor- en nadelen van de scenario’s specifiek voor hun case zorgvuldig afwegen en de kosten en baten van elke optie afwegen voordat ze een beslissing nemen.

Contactpersonen
Opdrachtgevers